Nerdejenta Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 I dag fant jeg plutselig hamsteren min livløs i buret. Han lå på siden med forbena i kors, og det ene bakbeinet fram og det andre bak (akkurat som om han løp). Det var også rent ut litt urin. Han ble kjøpt på dyrebutikk og ble født 14. april i år, og døde i dag 7. September. Dette er i underkant av 5 måneder, og er jo alt for kort til hamsterliv å være. Det var ingen tegn på sykdom når det kommer til utseende: myk og glatt pels, klare øyne, tørr hale og riktig lengde på tenner og klør. Han likte godt å klatre i buret sitt, som er ganske høyt, og han falt ned gjentatte ganger. Han har også, når han var ute og gikk fritt på rommet sitt, falt ned fra lavere steder (ikke høyere enn 40 cm over bakken).Kan dette ha noe å si? Den siste dagen han levde oppførte han seg heller ikke normalt. På den tiden han pleier å sove, var han våken og gnagde på sovehuset sitt av tre (dette begynte han med for ca en måned siden, men jeg så ikke noe spesielt med det da), klatret aktivt rundt i buret og løp i løpehjulet sitt. Han var heller ikke inne i sovehuset sitt den siste dagen. Jeg hørte at han drakk vann i natt, og jeg hadde sjekket at vannflasken virket. Jeg ga ham mat på lørdag, men husker ikke om jeg ga ham mat i går, og derfor skulle jeg gi ham mat i dag for sikkerhets skyld. Kan han da ha dødd av sult på et og et halvt døgn uten mat, helt plutselig? Han veide nemlig kun 27 gram da han var død, mot for 40 gram til vanlig. Jeg hadde ikke veid ham den siste uka, så vet ikke hva han veide i dagene før. Eller er det mer sannsynlig en hjertefeil, hjernefeil eller en arvelig sykdom? Eller fordøyelsesproblemer, noe giftig han har spist eller lignende? Jeg kan også nevne at jeg spiller fiolin, noe som har en ganske høy lyd, på samme rom som han er i, men dette er på kvelden når han ellers er våken. Og han har hele tiden fått samme matblanding, og har alltid sjekket at det er trygt å gi ham all mat som jeg har gitt ham. Er det noen der ute som vet hva som kan ha skjedd med ham, eller st det samme har skjedd med andre dyr? Blir veldig takknemlig for svar! ( publiserte dette innlegget på en annen forumside før i dag, men det så ut til å være lite aktivt, så prøver her i stedet) Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Hvis han har gått mye ned i vekt så var han nok ikke frisk nei. Er ikke dyrlege, men brått uforklarlig vekttap tyder på alvorlig sykdom. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 (endret) Hva som har skjedd med ditt hamster er ikke så enkelt å svare på. Jeg tviler sterkt på det er sult - De heter ikke hamster uten grunn: Det er som regel mat over alt i buret, ikke bare i skålen. Søsteren min hadde ekstremt mange hamster som liten (20 kanskje .. pluss en 30-40 mus), og noen døde etter kort tid mens andre ble et par år (som er gjennomsnittet sånn ca). Hvilken type hamster var det? Hvis det var en gullhamster var den nok ekstrem undervektig. Var det en dverghamster er det mer normalt. Noen bare dør litt raskt - det er trist men jeg tror ikke du skal tenke for mye på det. Min søster spilte også fiolin btw, jeg tror ikke de bryr seg om det. Stress og ensomhet kan korte ned livet på alle og enhver da, så kanskje verd å tenke på det. Endret 7. september 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Nerdejenta Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 Hvis han har gått mye ned i vekt så var han nok ikke frisk nei. Er ikke dyrlege, men brått uforklarlig vekttap tyder på alvorlig sykdom. Han spiste og drakk som normalt, og var i full aktivitet som vanlig. Kan det ha vært diabetes for eksempel? Har hørt at dverghamstere er utsatt for det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 (endret) Kan i grunnen ikke anbefale å bruke vanlige bur du får kjøpt i dyrebutikkene, da de kan få innvendige blødninger dersom de faller ned.. Kjøp heller en plastikkkasse på Clas Ohlson, og lag et fint bur til han på den måte, så slipper du at hamsteren din lider grunnet at han faller.. Min mor og søster driver med oppdrett av hamstre, så vet litt om dette.. Urinerte han veldig mye før han dødde? Var det veldig vått rundt sanden hans forresten? Det kan være et tegn ihvertfall på at han var syk.. Endret 7. september 2015 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Nerdejenta Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 Hva som har skjedd med ditt hamster er ikke så enkelt å svare på. Jeg tviler sterkt på det er sult - De heter ikke hamster uten grunn: Det er som regel mat over alt i buret, ikke bare i skålen. Søsteren min hadde ekstremt mange hamster som liten (20 kanskje .. pluss en 30-40 mus), og noen døde etter kort tid mens andre ble et par år (som er gjennomsnittet sånn ca). Hvilken type hamster var det? Hvis det var en gullhamster var den nok ekstrem undervektig. Var det en dverghamster er det mer normalt. Noen bare dør litt raskt - det er trist men jeg tror ikke du skal tenke for mye på det. Min søster spilte også fiolin btw, jeg tror ikke de bryr seg om det. Stress og ensomhet kan korte ned livet på alle og enhver da, så kanskje verd å tenke på det. Det var en dverghamster, veide 40-45 gram til vanlig. Jeg lot han gå fritt nesten hver dag, og tror ikke han var ensom. Men det er sikkert godt mulig som du sier, at noen hamstere bare dør raskt. Takk for svar! Lenke til kommentar
Flying Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Hamster, og spesielt dverghamster viser svært få tegn på smerte. Den kan ha dødd av indre blødninger som følge av fall. Hvordan var avføringen? Hva matet du den med? Hva brukte du som bunnfyll og sengefyll? Nøs eller hostet den? Hvor ofte ble buret rengjort og byttet på? Det er mye som er farlig for hamstere. Du kan og høre med en smådyrveterinær om de kan utføre en obduksjon, men det er nok ikke vanlig på så små dyr. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 (endret) Kan i grunnen ikke anbefale å bruke vanlige bur du får kjøpt i dyrebutikkene, da da kan få innvendige blødninger dersom de faller ned.. Kjøp heller en plastikkkasse på Clas Ohlson, og lag et fint bur til han på den måte, så slipper du at hamsteren din lider grunnet at han faller.. Godt poeng. Edit: Kan legge til at min niese hadde et hamster som ble rundt 6 mnd bare. Hun lekte for hardt med det - med dette mener jeg at når hun holdt det og koste med var hun for hardfør. Jeg tror dette er relativt vanlig med små unger, de tror de koser men er for harde. For små unger kan egentlig ikke ha dyr (de fleste iallfall). Jeg sier ikke at du har gjort dette, det jeg mener er at litt for hardt på så små dyr vil ta livet av dem. Endret 7. september 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Nerdejenta Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 Kan i grunnen ikke anbefale å bruke vanlige bur du får kjøpt i dyrebutikkene, da da kan få innvendige blødninger dersom de faller ned.. Kjøp heller en plastikkkasse på Clas Ohlson, og lag et fint bur til han på den måte, så slipper du at hamsteren din lider grunnet at han faller.. Min mor og søster driver med opprett av hamstre, så vet litt om dette.. Urinerte han veldig mye før han dødde? Var det veldig vått rundt sanden hans forresten? Det kan være et tegn ihvertfall på at han var syk.. Hm, kanskje det var indre blødninger... Han lå nemlig på et sted der det kan se ut som om han falt ned, men det var et tykt lag med strø. Han har falt ned før, men har som regel klart å ta seg for med beina. Han urinerte som vanlig, og var ikke noe vått verken rundt sanden hans eller ellers i buret. Lenke til kommentar
Nerdejenta Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 Hamster, og spesielt dverghamster viser svært få tegn på smerte. Den kan ha dødd av indre blødninger som følge av fall. Hvordan var avføringen? Hva matet du den med? Hva brukte du som bunnfyll og sengefyll? Nøs eller hostet den? Hvor ofte ble buret rengjort og byttet på? Det er mye som er farlig for hamstere. Du kan og høre med en smådyrveterinær om de kan utføre en obduksjon, men det er nok ikke vanlig på så små dyr.Avføringen tror jeg var som normal, men han hadde flere steder i buret der det var avføring, så litt vanskelig å si. Han fikk vanlig mat tilpasset hamster fra Buddy, blandet med pellets i brun, rød og grønn farge fra Beaphar. Han har fått dette hver dag, i tillegg til friske grønnsaker og planter som agurk og løvetann nesten hver dag. Ca hver tredje dag fikk han en bitteliten bit kokt kylligfilet. Bunnstrø var vanlig flis som man får kjøpt i dyrebutikken (støvet ikke) og så kjøpte jeg allspon for kort tid siden som jeg ikke rakk å bruke. I sovehuset hadde han opprevet dopapir og Kleenex. Han verken nøs eller hostet. Buret ble rengjort 1 til 2 ganger i måneden, mens vann ble skiftet hver dag, og doen ble skiftet annenhver dag. Lenke til kommentar
Nerdejenta Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 Kan i grunnen ikke anbefale å bruke vanlige bur du får kjøpt i dyrebutikkene, da da kan få innvendige blødninger dersom de faller ned.. Kjøp heller en plastikkkasse på Clas Ohlson, og lag et fint bur til han på den måte, så slipper du at hamsteren din lider grunnet at han faller.. Godt poeng. Edit: Kan legge til at min niese hadde et hamster som ble rundt 6 mnd bare. Hun lekte for hardt med det - med dette mener jeg at når hun holdt det og koste med var hun for hardfør. Jeg tror dette er relativt vanlig med små unger, de tror de koser men er for harde. For små unger kan egentlig ikke ha dyr (de fleste iallfall). Jeg sier ikke at du har gjort dette, det jeg mener er at litt for hardt på så små dyr vil ta livet av dem. Jeg har to småsøsken på 11 og 13 år, men de tør nesten ikke å bevege seg i nærheten, og jeg har holdt ham veldig forsiktig. Han bet meg ofte hvis jeg ikke hadde på hansker, og han bet ikke bare for å smake. Det virket som om han ville rett og slett spise fingrene mine, og ville ikke slippe taket, så jeg fikk en del sår (har stivkrampevaksine, så det gikk fint bortsett fra at det var veldig vondt). Men tusen takk til alle som svarte, tråden ender foreløpig her for min del. Da er det nok muligens indre blødninger som var årsaken. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Jeg har to småsøsken på 11 og 13 år, men de tør nesten ikke å bevege seg i nærheten, og jeg har holdt ham veldig forsiktig. Han bet meg ofte hvis jeg ikke hadde på hansker, og han bet ikke bare for å smake. Det virket som om han ville rett og slett spise fingrene mine, og ville ikke slippe taket, så jeg fikk en del sår (har stivkrampevaksine, så det gikk fint bortsett fra at det var veldig vondt). Men tusen takk til alle som svarte, tråden ender foreløpig her for min del. Da er det nok muligens indre blødninger som var årsaken. Er bra om dersom du skal ha deg en ny hamster, så kjøper du et skikkelig bur som jeg nevnte tidligere. Burene de selger i dyrebutikkene er rett og lett for farlige for dem. Det som jeg også reagerer på er at han bet deg så mye, dette er indikasjoner på at han kanskje var i et dårlig humør veldig ofte, og da er det noe han ikke likte. Min gull hamster har aldri betet meg en eneste gang, og dersom han har gjort det, så er det som regel ikke hard, bare for å si at "dette liker jeg ikke". Det ser faktisk ut som han forstår at dersom han biter, så får jeg faktisk vondt. Dog skal det sies at vi har en dverghamster hjemme som er en sinnapropp, og hun må man så og si ikke komme i nærheten før hun biter, men har ikke peiling på hvorfor hun er så irritert, det kan være fordi synet hennes ikke er så godt lengre, og at hun er irritert på noe annet, det er viktig å prøve å forstå seg på dyret. Lenke til kommentar
Nerdejenta Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 (endret) Jeg har to småsøsken på 11 og 13 år, men de tør nesten ikke å bevege seg i nærheten, og jeg har holdt ham veldig forsiktig. Han bet meg ofte hvis jeg ikke hadde på hansker, og han bet ikke bare for å smake. Det virket som om han ville rett og slett spise fingrene mine, og ville ikke slippe taket, så jeg fikk en del sår (har stivkrampevaksine, så det gikk fint bortsett fra at det var veldig vondt). Men tusen takk til alle som svarte, tråden ender foreløpig her for min del. Da er det nok muligens indre blødninger som var årsaken. Er bra om dersom du skal ha deg en ny hamster, så kjøper du et skikkelig bur som jeg nevnte tidligere. Burene de selger i dyrebutikkene er rett og lett for farlige for dem. Det som jeg også reagerer på er at han bet deg så mye, dette er indikasjoner på at han kanskje var i et dårlig humør veldig ofte, og da er det noe han ikke likte. Min gull hamster har aldri betet meg en eneste gang, og dersom han har gjort det, så er det som regel ikke hard, bare for å si at "dette liker jeg ikke". Det ser faktisk ut som han forstår at dersom han biter, så får jeg faktisk vondt. Dog skal det sies at vi har en dverghamster hjemme som er en sinnapropp, og hun må man så og si ikke komme i nærheten før hun biter, men har ikke peiling på hvorfor hun er så irritert, det kan være fordi synet hennes ikke er så godt lengre, og at hun er irritert på noe annet, det er viktig å prøve å forstå seg på dyret.[\quote] Takk for tipset! Rett etter jeg hadde kjøpt ham og noen måneder frem i tid bet han ikke, men så begynte han plutselig å bite. Det hadde ikke skjedd noen forandringer hjemme da. Men det virker som om han trivdes, og følte seg trygg. Da han gikk fritt på rommet mitt gikk han vanlig og viste ikke tegn til redsel, altså at han ikke trykte seg ned mot gulvet. Virker også som om han var tilfreds med buret sitt, ettersom han flere ganger i løpet av lufteturene frivillig gikk inn og ut av buret sitt. Det virker som om det kan være noe med dverghamstre som gjør dem mer aggresive og at de biter mer, kanskje pga at de er så små. Har lest om det flere steder. Endret 7. september 2015 av Nerdejenta Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Da han gikk fritt på rommet mitt gikk han vanlig og viste ikke tegn til redsel, altså at han ikke trykte seg ned mot gulvet. Bare for å oppklare litt: når hamstre "trykker" seg ned i gulvet når de går er ikke fordi de er redd, men fordi de lager spor etter seg. Hamstre har veldig dårlig syn, og bruker luktesansen, og spesielt hørselen for å bevege seg rundt, og i grunnen er ikke synet så veldig viktig for dem. Så dermed ville jeg blitt mer bekymret om hamsteren ikke "trykket" seg ned i gulvet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå