Gå til innhold

Ny filserver (HK, CPU, RAM)

Anbefalte innlegg

Filserveren vår har (kanskje) tatt kvelden, og vi trenger nytt hovedkort med passende CPU og RAM til å bygge en ny. Jeg bruker samme disker, kabinett og PSU som før.

Noen forslag?

Jeg har tidligere opplevd at hovedkort få problemer av at det henger en HD på hver eneste en av det SATA-kontakter, så på den gamle filserveren måtte jeg til med tre ekstra PCIe 1x kontrollerkort for å få det hele stabilt. Dermed er det fint om hovedkortet har mange SATA-kontakter, men det er enda finere at det har en del ledige PCIe-porter.

Forslag mottas med nesegrus takknemlighet, spesielt hvis det er rimelige saker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Leit at filserveren gikk ned.

Tenker dette dekker behovet ditt:

HK

CPU

RAM

Hvis du ønsket du noe mer rimeligere i pris / consumer grade, skal se hva jeg kan få til.

Dekke behovet gjør det nok, men det der er jo å skyte spurver med kanon. Det jeg trenger er et billig hovedkort med mange PCIe 1x-kontanter og/eller mange SATA-plugger, en rimelig og strømgjerrig CPU, og to 4GB-sticks med RAM.

Dagens filserver:

Core 2 Duo "Conroe" E6600

Asus P5B

2x 1GB Kingston PC2 8500

2x Corsair 1GB PC2 6400

11 HDer på til sammen 26 TB.

Lenke til kommentar

Bruker selv en gammel sandy bridge i3 sammen med Intel mATX hovedkort... Vurderte Xeon med EEC ram på den tid, men PC har kjørt dønn stabilt.   Det er ikke noe viktig lagret på server så OM det skulle skje noe er det ikke verdens undergang  (hadde nylig noen harddisker som var 5+år som røk) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...