Gå til innhold

Ny enkel nettbrett til lang reise

Kizza89

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har aldri hatt et nettbrett så har lite kunnskap om emnet. Skal ut på en lang reise til asia og sør amerika. Vil ikke ha med bærbar pc pga. plass og vekt.

Skal kun brukes til å se serier/film og eventuell litt surfing (bestille flybiletter etc.).

Ser at det er enorm prisforskjell blant dem, helt i fra 800 - 6000 kr. Til mitt bruk vil jeg virkelig merke en enorm forskjell? Klarer liksom ikke å se for meg at filmkvaliten blir vannvittig mye bedre! Vet jo at størelsen har noe å si på prisen, men synes ikke at 1" er verdt 1000 kr ekstra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har iPad Air 9,7" og iPad mini 7,9". Har ikke hatt Android-nettbrett så kan ikke uttale meg om de.

Vi hadde iPad Air, så kom jeg over en billig brukt iPad mini, var veldig i tvil da jeg trodde den ble for liten. Nå brukes nesten ikke iPad Air lengre, mini er akkurat stor nok til å surfe på og se serier på. Filmer ser vi ikke på nettbrettet uansett, da vi er av oppfatningen av at film skal sees på storskjermen i stua.

Ulempen med iPad er at man må bestemme seg for lagringsplass før man kjøper, mens på de fleste Android-nettbrett kan man sette inn micro-SD for å øke lagringsplass.

iPad mini er også smått nok til å akkurat kunne holdes stående med en hånd.

Undersøk vekt og batterikapasitet. Et tungt nettbrett blir veldig tungt hvis du sitter med det i hendene på f.eks. fly eller tog.

Vær obs på at enkelte nettsider fortsatt ikke virker som de skal fra telefon/nettbrett, bl.a. sist jeg skulle bestille båt-billett hos Color Line. Prøvde både med en Android-telefon og en iPhone.

Vurder å kjøpe brukt, spesielt hvis du i utgangspunktet har tenkt til å bruke det kun på reisen.

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe brukt er det verdt å se etter Nexus 7. Knall widescreen-brett på 7" med veldig god oppløsning. Så en på Finn.no til ca 500-lappen, men du bør vite at batteriet er bra hvis du er på lengre turer. iPad er nærmere 4:3 skjerm som egner best/godt til web og bøker. Du får vurdere hva som er viktigst. Det er også to ulike verdener for apper selv om mange av dem finnes på begge systemene.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...