Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pålagt overtid. Hva gjelder av regler?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at min kjære har blitt pålagt å jobbe overtid en kveld. 

Hun var på jobb til 16.00 og har ca 40km til jobb. 

 

Hun ble beordret til å komme på jobb klokken 19 og jobbe til klokken 20, men for å få dette til så må hun dra hjemmefra 18.00 og er ikke hjemme igjen før 21.00. 

 

Dermed får hun betalt for 1 time. 

Er dette riktig? 



Anonymous poster hash: 9741f...f94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

§16-6(10)Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

Denne er litt gøy. Her er det mange gode muligheter for å slippe overtid om en selv ikke ønsker det. Jeg som småbarnsfar kan f.eks si at jeg ønsker å tilbringe tid med mine barn, dermed så har jeg en vektig sosial grunn til å slippe overtid. 

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

 

§16-6(10)Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

Denne er litt gøy. Her er det mange gode muligheter for å slippe overtid om en selv ikke ønsker det. Jeg som småbarnsfar kan f.eks si at jeg ønsker å tilbringe tid med mine barn, dermed så har jeg en vektig sosial grunn til å slippe overtid. 

 

 

Samme situasjon jeg som deg jeg, men har en kollega som bruker akkurat den der "kan ikke, for jeg har et familieselskap jeg må i" 

Vi er en liten avdeling som må bemannes så ved sykdom så bruker han samme leksa og da MÅ jeg jobbe for at avdelingen skal gå rundt.. til sammeligning så har jeg 4-500 timer ot og han kanskje 20. 

Lenke til kommentar

Ein kan vell også vise til:

 

 

§ 10-8.Daglig og ukentlig arbeidsfri (1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder

 

Noke som då betyr at dersom arbeidstakaren fyrst er sendt heim, så kan ein ikkje kalle arbeidstakaren tilbake på jobb før det har gått minst 11 timar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg som småbarnsfar kan f.eks si at jeg ønsker å tilbringe tid med mine barn, dermed så har jeg en vektig sosial grunn til å slippe overtid. 

Skøyer! Du glemte visst å lese ordet vektig.

 

Nope. I did not. 

 

 

Vektige sosiale grunner er for eksempel pass av mindre barn, henting av barn i barnehage og deltakelse i større familiebegivenheter.

kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157

 

Det har vært svært mange domsavgjørelser om dette temaet også. Vektig grunn er faktisk nok å si at jeg ønsker å tilbringe tiden med mine barn. 

Lenke til kommentar

Ein kan vell også vise til:

 

 

§ 10-8.Daglig og ukentlig arbeidsfri (1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder

 

Noke som då betyr at dersom arbeidstakaren fyrst er sendt heim, så kan ein ikkje kalle arbeidstakaren tilbake på jobb før det har gått minst 11 timar.

 

...du glemte punkt 3...

 

3. Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra bestemmelsene i første og andre ledd. Slik avtale kan bare inngås dersom arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Det kan ikke avtales kortere arbeidsfri periode enn 8 timer i løpet av 24 timer eller 28 timer i løpet av sju dager. Grensen på 8 timer gjelder ikke når arbeid utover avtalt arbeidstid (jf. § 10-6 første ledd) eller arbeid ved utkalling under beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser. Ved virksomhet som ikke er bundet av tariffavtale, kan arbeidsgiver og arbeidstakernes representanter på samme vilkår skriftlig avtale arbeid i den arbeidsfrie perioden, når dette er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser.

 

Endret av skripis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er en stor fordel om de som er på arbeid kan ta overtiden

 

Trondheim kommune har 4 timers regel, selv om en jobber kun 1 time, får en betalt for 4

 

1 time jobb med så lang reisetid er å gå i underskudd = en betaler for å jobbe

 

Skal det være arbeidsgivers ansvar at man bor langt unna arbeidsstedet? Om jeg velger å flytte til Kongsberg mens jeg jobber i Oslo så kan vel ikke det være arbeidsgiver sitt ansvar at jeg må bruke lang tid til jobb hvis jeg skal jobbe 1 time på kvelden. 

 

Høres for meg rart ut. men jeg er ingen jurist så jeg har ikke noe fasit her. 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

 

Er en stor fordel om de som er på arbeid kan ta overtiden

 

Trondheim kommune har 4 timers regel, selv om en jobber kun 1 time, får en betalt for 4

 

1 time jobb med så lang reisetid er å gå i underskudd = en betaler for å jobbe

 

Skal det være arbeidsgivers ansvar at man bor langt unna arbeidsstedet? Om jeg velger å flytte til Kongsberg mens jeg jobber i Oslo så kan vel ikke det være arbeidsgiver sitt ansvar at jeg må bruke lang tid til jobb hvis jeg skal jobbe 1 time på kvelden. 

 

Høres for meg rart ut. men jeg er ingen jurist så jeg har ikke noe fasit her. 

 

Du høres rar ut... Dette var jo ikke planlagt overtid, hun ble kalt inn for aa jobbe overtid 1 time, etter hun hadde kommet hjem fra jobb. Det er arbeidsgivers ansvar aa planlegge LITT bedre enn det der, for det er faktisk bare sløvt. Da faar han i det minste betale hun hvis det er saa viktig at hun jobber den ene timen.

 

Det er ikke som hun krever betalt for tiden hun kjører til og fra jobb til vanlig! Jeg hadde nok funnet paa en grunn til at jeg ikke kunne jobbet der. Jeg hadde ikke kjørt i nesten to timer, og i tillegg betalt i dyre dommer for bensin for aa jobbe i en time.

 

TS: Hvordan gikk det?

Endret av Zash
Lenke til kommentar

 

 

Er en stor fordel om de som er på arbeid kan ta overtiden

 

Trondheim kommune har 4 timers regel, selv om en jobber kun 1 time, får en betalt for 4

 

1 time jobb med så lang reisetid er å gå i underskudd = en betaler for å jobbe

 

Skal det være arbeidsgivers ansvar at man bor langt unna arbeidsstedet? Om jeg velger å flytte til Kongsberg mens jeg jobber i Oslo så kan vel ikke det være arbeidsgiver sitt ansvar at jeg må bruke lang tid til jobb hvis jeg skal jobbe 1 time på kvelden. 

 

Høres for meg rart ut. men jeg er ingen jurist så jeg har ikke noe fasit her. 

 

Du høres rar ut... Dette var jo ikke planlagt overtid, hun ble kalt inn for aa jobbe overtid 1 time, etter hun hadde kommet hjem fra jobb. Det er arbeidsgivers ansvar aa planlegge LITT bedre enn det der, for det er faktisk bare sløvt. Da faar han i det minste betale hun hvis det er saa viktig at hun jobber den ene timen.

 

Det er ikke som hun krever betalt for tiden hun kjører til og fra jobb til vanlig! Jeg hadde nok funnet paa en grunn til at jeg ikke kunne jobbet der. Jeg hadde ikke kjørt i nesten to timer, og i tillegg betalt i dyre dommer for bensin for aa jobbe i en time.

 

TS: Hvordan gikk det?

 

 

Jeg leste ikke førsteposten godt nok. Beklager :) Hadde det vært planlagt overtid hadde jeg stått på mitt, men forstår deg i denne saken. 

Lenke til kommentar

Vektig grunn er faktisk nok å si at jeg ønsker å tilbringe tiden med mine barn.

En vektig sosial grunn er at du er nødt (fordi du er aleneforelder, eller kone/samboer er opptatt, altså at ingen andre kan gjøre det) til å passe ("derav eksemplet "pass av mindre barn") ungene, men derimot ikke det at du bare ønsker å tilbringe mer tid sammen med dem. (se ellers at det kun er "større familiebegivenheter", ikke "ordinære", som regnes som vektig grunn.)

Lenke til kommentar

 

Vektig grunn er faktisk nok å si at jeg ønsker å tilbringe tiden med mine barn.

En vektig sosial grunn er at du er nødt (fordi du er aleneforelder, eller kone/samboer er opptatt, altså at ingen andre kan gjøre det) til å passe ("derav eksemplet "pass av mindre barn") ungene, men derimot ikke det at du bare ønsker å tilbringe mer tid sammen med dem. (se ellers at det kun er "større familiebegivenheter", ikke "ordinære", som regnes som vektig grunn.)

 

 

Eg er heilt enig i den, lista ligger litt høgare enn at ein berre har mest lyst til å være sosial i staden for å reise på jobb. Men samtidig er det verdt å nemne at arbeidsgiver pliktar å gi fri frå overtid dersom arbeidstakaren ber om det, og dersom arbeidet er av ein slik karakter at det ikkje gjer noke å utsette det, eller om andre kan utføre arbeidet.

 

Så dersom sjefen vil at du skal jobbe overtid og du seier at du heller vil sitte heime og sjå TV så plikter faktisk arbeidsgiver å spørre dei andre arbeidstakarane før du kan bli pålagt å jobbe overtid. Men dersom arbeidet må utførast, og det ikkje er nokon andre som kan utføre arbeidet så må du etter lova vise til vektige sosiale grunnar.

Arbeidstilsynet definerer vektige sosiale grunnar som pass av små barn eller store familiemarkeringar. Bryllup, begravelse og runde bursdagar kan du nok med lova i hand kreve å få arbeidsfritak for å være med på, men taco-kveld, vanlige bursdagar, og liknande vil nok ikkje være vektige nok til å kunne kreve arbeidsfritak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vektig grunn er faktisk nok å si at jeg ønsker å tilbringe tiden med mine barn.

En vektig sosial grunn er at du er nødt (fordi du er aleneforelder, eller kone/samboer er opptatt, altså at ingen andre kan gjøre det) til å passe ("derav eksemplet "pass av mindre barn") ungene, men derimot ikke det at du bare ønsker å tilbringe mer tid sammen med dem. (se ellers at det kun er "større familiebegivenheter", ikke "ordinære", som regnes som vektig grunn.)

 

 

Eg er heilt enig i den, lista ligger litt høgare enn at ein berre har mest lyst til å være sosial i staden for å reise på jobb. Men samtidig er det verdt å nemne at arbeidsgiver pliktar å gi fri frå overtid dersom arbeidstakaren ber om det, og dersom arbeidet er av ein slik karakter at det ikkje gjer noke å utsette det, eller om andre kan utføre arbeidet.

 

Så dersom sjefen vil at du skal jobbe overtid og du seier at du heller vil sitte heime og sjå TV så plikter faktisk arbeidsgiver å spørre dei andre arbeidstakarane før du kan bli pålagt å jobbe overtid. Men dersom arbeidet må utførast, og det ikkje er nokon andre som kan utføre arbeidet så må du etter lova vise til vektige sosiale grunnar.

Arbeidstilsynet definerer vektige sosiale grunnar som pass av små barn eller store familiemarkeringar. Bryllup, begravelse og runde bursdagar kan du nok med lova i hand kreve å få arbeidsfritak for å være med på, men taco-kveld, vanlige bursdagar, og liknande vil nok ikkje være vektige nok til å kunne kreve arbeidsfritak.

 

Anbefaler Inge Rognmo og The Avatar å lese litt domsavgjørelser og forarbeid på området. Kan gi et eksempel: 

 

 

Alternativet andre vektige velferdsgrunner tar i første rekke sikte på å imøtekomme foreldres ønske om mer tid til samvær med små barn eller behov som følge av problemer med å skaffe barnepass i arbeidstiden. I henhold til lovens forarbeider skal foreldre med barn under 10 år uten videre anses å ha behov for å få redusert sin arbeidstid, dersom de ber om dette. De trenger med andre ord ikke å begrunne behovet nærmere.

Kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/binfil/download2.php?tid=102905

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

Saken du viser til gjelder retten til redusert arbeidstid og retten til fleksitid, ikke retten til fritak fra overtid. Saken ble avgjort på grunnlag av uttalelser i forarbeidene som etablerer at foreldre med barn under 10 år har rett til redusert arbeidstid (sitatet stammer fra høringsuttalelsen til Forbruker- og administrasjonsdepartementet til dagjeldende arbeidsmiljølovs § 46A). Det er ikke gitt tilsvarende uttalelser for bestemmelsen om fritak fra overtid. Bestemmelsene om rett til redusert arbeidstid og rett til fritak fra overtid ivaretar forskjellige hensyn. 

 

 

I Tvisteløsningsnemndas sak 25/2006, som gjaldt fritak fra overtid begrunnet i helse og omsorgsbehov for trafikkskadet datter, skulle man tro at nemnda ville gitt medhold på nettopp dette grunnlaget hvis "det å ha lyst på mer samvær med barna" var nok. Tvert om gikk nemnda via helsemessige årsaker for å gi fritak. Det er ikke grunn til å tro at nemnda hopper over gjerdet andre steder enn der det er lavest. 

 

Nemnda følger tilsynelatende ikke en praksis som du forfekter, at småbarnsforeldre ubetinget gis fritak fra overtid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...