Gå til innhold

bshagen's treningslogg. Følg meg og min forvandlig mot bedre en helse.

bshagen

Anbefalte innlegg

Hadde ikke noen god måte å få plassert mobilen på, men skal huske på det med vannflaska, det skulle jeg jo tenkt på, jeez.. :D

Jeg var veldig overrasket over at jeg greide 50kg 5x3, det hadde jeg aldri trodd. Som sagt, det var tungt å få opp på de to siste løfta, men det gikk egentlig veldig fint, måtte bare mobilisere litt.

Knebøy ja, skulle absolutt gått for 50kg her, men kjørte safe. Kunne jo gått opp halvveis også, men jeg tenker ikke så enkelt enda. Må bli litt varmere i trøya, så finner jeg nok ut av sånt selv. 1.25kg skal jeg uansett ta med meg ned neste gang.

Jeg brukte 50min på økta i dag, det kom noen folk for å fikse på den ene spinningsykkelen også, så blei litt mye greier, og de var ikke av de som trimmet selv, så de sto egentlig mest der å mobbet meg - lagde prumpelyder osv. Flotte disse skottene. Neste økt er hjemme blant vanlige folk. :)

Følte meg helt rå etter økta i dag, full av energi! Detta var jævlig moro egentlig. Nå gjelder det å stå løpet ut, jeg SKAL nå målene mine! :-D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var treningen unnagjort, og det var deilig å komme skikkelig i gang, og ikke minst like deilig å være hjemme i Norge igjen:

BP:

50kg 5x3. Dette gikk veldig fint syns jeg, følte jeg hadde god pump. Men det var tungt, så spent på neste uke hvor jeg skal legge på mer vekt. :D

Knebøy:

50kg 5x3. Gikk også veldig fint syns jeg, det var ikke for tungt. Teknikken kommer, men har en vei å gå.

Markløft:

65kg 5x3 Syns dette var det morsomste i dag, føler ikke at dette var for tungt. Men teknikken? Tror jeg er helt på jordet her. Men i dag har jeg tatt meg opp på film, så skal kikke litt på det.

Biceps Curl, stående med EZ-stang:

17.5kg 15x2. Ikke så mye å si egentlig, kikk helt fint. Liker denne øvelsen, liker følelsen etter at den er gjort. :)

Alt i alt. Gode vibber egentlig. Har meldt meg inn i et annet studio her i Hokksund, stort og mye apparater.

Lenke til kommentar

Dag 1, uke 2:

Benkpress

52.5kg - 5x3. Dette var ganske tungt syns jeg, men føler at det går greit. Skulle gjerne hatt mer "rykk" når jeg løfter opp, men det er for tungt. Neste uke på 55kg kan blir (for) spennende. Begynner uansett å bli komfortabel med øvelsen, prøver å huske godt oppspenn, rumpe og skuldre i benken, lett svai i ryggen. 

Knebøy

50kg - 5x3. Gikk bedre i dag, kom meg dypere enn sist, men ikke helt ned. Knærne var bedre, men det "vil" inn mot midten, så må konsentrere meg veldig for at det ikke skal skje. Vektene? Jeg føler jeg har mye å gå på egentlig, men pokker som det svir i låra. Mer vekt her nå er jeg rett og slett usikker på, skulle ønske det ikke gjorde så vondt - låra mine hylte på det siste reppet.

Markløft

70kg - 5x3. Gikk også bedre, føler fremgang. Merket ikke forskjell på vekta fra forrige uke (65kg), det går ganske lett. Har en tendens til å komme ut med knærne på vei ned. Skal justeres på. Morsom øvelse.

Biceps Curl

20kg - 12x3. Denne blei tyngre enn jeg trodde. Må sjekke på neste økt, men mulig jeg må justere litt her, da det plutselig sneik seg inn et par jukseløft - helt uten at jeg tenkte på det. Det overrasket meg litt, det kan virke som om jeg mister ytelse her.

Vektkontroll:

Kjøpt meg vekt. Veide meg inn på 85.2kg i nettoen, men skulle vel kanskje målt om morgenen. Uansett, dette er en god nedgang syns jeg, virker som om dette virker greit. Startvekta mi her var 88kg, og for 6uker siden så veide jeg 90.8kg. I underkant av 1kg i uka, er ikke det sånn passelig?

Lenke til kommentar

Dag 1, uke 2:

Benkpress

52.5kg - 5x3. Dette var ganske tungt syns jeg, men føler at det går greit. Skulle gjerne hatt mer "rykk" når jeg løfter opp, men det er for tungt. Neste uke på 55kg kan blir (for) spennende. Begynner uansett å bli komfortabel med øvelsen, prøver å huske godt oppspenn, rumpe og skuldre i benken, lett svai i ryggen. 

2 økter til denne uken vil gjøre deg sterkere på det stadiet du er på nå.

Tipper 2.5kg opp i neste uke vil føles helt likt som 50kg føles i denne uken.

Knebøy

50kg - 5x3. Gikk bedre i dag, kom meg dypere enn sist, men ikke helt ned. Knærne var bedre, men det "vil" inn mot midten, så må konsentrere meg veldig for at det ikke skal skje. Vektene? Jeg føler jeg har mye å gå på egentlig, men pokker som det svir i låra. Mer vekt her nå er jeg rett og slett usikker på, skulle ønske det ikke gjorde så vondt - låra mine hylte på det siste reppet.

Det går over!

Etter en stund kjenner du det ikke i beina på samme måte - du får i stedet en følelse av at hele kroppen har jobbet i form av lett/tung utmattelse.

Markløft

70kg - 5x3. Gikk også bedre, føler fremgang. Merket ikke forskjell på vekta fra forrige uke (65kg), det går ganske lett. Har en tendens til å komme ut med knærne på vei ned. Skal justeres på. Morsom øvelse.

Aner en liten tendens til at du allerede har funnet en favorittøvelse her - viktig det :)

Biceps Curl

20kg - 12x3. Denne blei tyngre enn jeg trodde. Må sjekke på neste økt, men mulig jeg må justere litt her, da det plutselig sneik seg inn et par jukseløft - helt uten at jeg tenkte på det. Det overrasket meg litt, det kan virke som om jeg mister ytelse her.

Jukseløft kan faktisk være "lov her" - så lenge det i form av at det er kroppen som "svinger" stanga opp.

Feil er det om du slipper opp skuldre ned/bak.

Husk - Løftet opp er kun for at du skal få slippe vekta sakte ned igjen.

Det er på vei ned du bryter bindevev og får en faktisk effekt.

Vektkontroll:

Kjøpt meg vekt. Veide meg inn på 85.2kg i nettoen, men skulle vel kanskje målt om morgenen. Uansett, dette er en god nedgang syns jeg, virker som om dette virker greit. Startvekta mi her var 88kg, og for 6uker siden så veide jeg 90.8kg. I underkant av 1kg i uka, er ikke det sånn passelig?

Selv ville jeg forsøkt å moderet det til 0.5kg pr uke for å sikre at det er kun fett som forsvinner.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Skal prøve så godt jeg kan. :D

Du har rett ang favorittøvelsen ja, syns den er så artig at jeg sparer den tilslutt, sånn at jeg har en opptur idet jeg stikker fra studioet. Målet om 100kg, veit ikke, 30kg er mye, men skal greie det.

Jeg har, som du sikkert har skjønt, blitt litt bitt av basillen nå, jeg syns dette er veldig moro, særlig når det er fremgang for hver gang.

Lenke til kommentar

Dag 2, uke 2:

Glemte mobilen min hjemme i dag, så fikk ikke tatt noen video dessverre. Men her er følelsene mine etter dagens økt på gymmen.

Benkpress

52.5kg - 5x3. Som på mandag, gikk helt fint, tungt, men helt greit. Lett svai i rygg, brystet opp, beina trygt plantet i gulvet. 

EDIT: Glemte å skrive dette på mandag, men 52.5 5RM er faktisk PR. ;)

Knebøy

50kg - 5x3. Føler ikke at jeg mestrer denne, det er for tungt. Jeg kommer meg ikke helt ned, får helt skjelven i lårene, gjør rett og slett vondt hvis jeg går for langt ned. Samtidig så føles det ikke for tungt heller, det er bare at låra gir etter i starten av løftet. Mulig jeg må lette litt på vektene her?

Markløft

70kg - 5x3. Her satt teknikken (føler jeg selv) mye bedre i dag. Passa på at hoftene kommer tilbake før knærne knekker seg ut. Bedre løft. Kjenner blodpumpa i denne øvelsen, blir faktisk litt anpusten av denne. Det er litt digg. :)

Alt-i-alt: Greit. Knebøy kommer til å bli fiende nr 1, det kjenner jeg nå. De to andre øvelsene er ålreite, gleder meg til disse hver gang. :)

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Knebøy

50kg - 5x3. Føler ikke at jeg mestrer denne, det er for tungt. Jeg kommer meg ikke helt ned, får helt skjelven i lårene, gjør rett og slett vondt hvis jeg går for langt ned. Samtidig så føles det ikke for tungt heller, det er bare at låra gir etter i starten av løftet. Mulig jeg må lette litt på vektene her?

Bøy er for mange en vrien øvelse - for meg også - men den er for viktig til at man gir den opp.

Det er mye du kan gjøre for å fikse problemet:

-Tøy! gjør deg selv mykere ved å tøye godt før og etter treningen.

Det er sannsynligvis dette som gjør at du får "vondt" i bunnen av løftet. Du er rett og slett ikke myk nok ennå tenker jeg.

Tøying er spesielt viktig for denne øvelsen

---------------

-Så er det oppvarmingen da

Du kan kjøre et par enkle øvelser som aktiviserer de spesifikke musklene du bruker slik at de er påslått under knebøyen

-En slik aktivisering kan gi 10kg ekstra for en viderekommen utøver

Du kan ev. prøve dette som oppvarming:

Glute Bridge uten vekter - 10 reps holder.

Sørg for at fotstillingen er slik at du kjenner det i ræva, ikke på baksiden av lårene

Deretter kan du ev. kjøre 10 repetisjoner med knebøy mot vegg.

-Dette er en fantastisk oppvarmingsøvelse fordi den tvinger frem perfekt teknikk - mestrer du ikke teknikken går du på ræva i begynnelsen :xmas: 

Det er vanskelig å holde balansen til å begynne med og det er da greit å plassere føttene 10cm fra veggen til å begynne med. Etterhvert reduserer du avstanden inntil de er plassert 1mm (ikke helt inntil) fra veggen.

Kjør denne øvelsen dyp og bruk den samme fotstillingen som du bruker i Knebøy

Når du så mestrer denne oppvarmingsøvelsen vil teknikken automatisk overføres til selve øvelsen - Knebøy

Lenke til kommentar

Du sier noe der, kanskje jeg rett og slett er stiv som en stokk. Må innrømme at tøying ikke har vært mitt fokusområde, men det bør det bli mer av nå. Det oppvarmingsøvelsene der så også fine og grei ut, de skal jeg prøve i morra - tilbakemelding kommer! :D

Idag var jeg på mølla før frokost.

Det ble 50min med 6.5km/t i 4% motbakke. Maskinen sa 400kcal, men aner ikke hvor nøyaktig denne er.
Denne kjente jeg skikkelig, det var jammen ikke bare bare, særlig på tom mage. Da jeg gikk av mølla var jeg rett og slett skikkelig ferdig. Litt godfølelse det også egentlig. Etter dette så var det å få i seg noe mat og proteiner før middag. :)

Lenke til kommentar

De deffer eller?

Sånn generelt så vil resultatene bli de samme om man cardioer før eller etter måltid.

Glute bridge uten vekt som oppvarming som det er skrevet om over her , man flytter hÆlene lenger fra eller nærmere baken for å endre hvor den tar.

Skal kjenne det i baken ikke bakside lår som beskrevet.

Kan også taes med ett og ett ben.

400kcal høres ca rett ut, man regner 500 i timen som regel.

Endret av War
Lenke til kommentar

De deffer eller?

Sånn generelt så vil resultatene bli de samme om man cardioer før eller etter måltid.

Glute bridge uten vekt som oppvarming som det er skrevet om over her , man flytter hÆlene lenger fra eller nærmere baken for å endre hvor den tar.

Skal kjenne det i baken ikke bakside lår som beskrevet.

Kan også taes med ett og ett ben.

400kcal høres ca rett ut, man regner 500 i timen som regel.

Jeg deffer ja, skal ha vekk bilringen før jeg går på bulk hadde jeg tenkt.

De øvelsene som Countryman der viser til ser veldig fine ut, skal passe på å ha en matte bak på knebøy mot veg, hehe. :D

Når det gjelder knebøy. Kan man kjøre dette med "hvilen som helst" beinbredde? Tenkte på stabilitet her.

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Dag 3, uke 2 (i går)

Tok en sjekk av hvilepulsen på morgenen, mens jeg husket det. 48. Telte to ganger for å være sikker, manuelt.

En kopp kaffe og en snus setter denne i 75 med en gang. Må slutte å snuse.

Benkpress

52.5kg - 5x3. Igjen, ganske tungt. Følte meg svak på treningen i dag, men det gikk greit. Jeg sliter litt med å finne midten på benken, altså mellom skuldrene. Før løftet så kjennes det greit, men i det jeg tar i vekta så ligger jeg ikke helt korrekt likevel. Det gjør at jeg løfter litt mer/mindre på hver side, og det føles tyngre. Siste sett var det beste, og da lå jeg midt i. 

Knebøy

50kg - 5x3. Ai ai ai. Skikkelig nedtur, hele knebøy greia. Jeg varmet opp skikkelig, med øvelsene nevnt over. Er klar over at teknikken ikke sitter skikkelig, så tok noen løft med bare stanga, sånn for å komme inn i bevegelsen, gode og dype bevegelser med fin rygg - følte jeg selv i allefall. La på vektene. Stopp i lårene. Litt nedtur, litt demotiverende, absolutt en øvelse jeg gruer meg til nå.

Markløft

70kg - 5x3. Som på onsdag, føler denne begynner å sitte. Ikke alle løft er like bra, men jeg føler ingen ubehag her. Morsom øvelse, neste uke er det opp på vekta, det har jeg gode håp for.

Biceps Curl

20kg - 12x3.Gikk bedre enn på mandag føler jeg, passet på å ta det rolig på vei ned, og kjappere opp. Deilig. 

Tanker:

Sliter med knebøy, og det er ikke så moro. De andre øvelsene går bra, men når den ene er dårlig, så har jeg en tendens til å straffe meg selv veldig, og da gå litt i en demotiverende tilstand hvor jeg føler at ting er litt håpløst og lite vits.  Men jeg kan ikke gi meg før jeg klarer det, regner med at over kneika så blir det bedre, og enklere.

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dropp vektene, dra frem stolen i stua hjemme.

Sett deg på kanten med knæra i 90 grader ned. 

Reis deg opp og da står du 30-40cm fra stolen. 

Nå sett deg ned i den uten å flytte føttene, ha dem i knebøyposisjon, ca skuldrebredde og litt utover. 

Hva må du gjøre nå, sette baken langt bakover og overkroppen må frem så du ikke faller bakover. 

På gymmet skal du gjøre det samme, at det er vekter gjør ikke noe, for stanga er rett over midten av foten, så de vipper deg aldri forover eller bakover. 

Lenke til kommentar

Dag 1, uke 3 (mandag)

Benkpress

55kg - 5x3. 

Ganske tungt, men føles helt likt som 52.5kg fra forrige uke. Det er jo positivt for utviklingen håper jeg. Når jeg ser på videoer av teknikken, så skal man løfte fort opp. Det greier jeg ikke, det går i samme hastighet opp og ned. Men det går. :)

Knebøy

50kg - 5x3.

Skulle egentlig vært på 52.5 her nå, men feiga ut litt. Mulig jeg legger på neste gang (imorra).

Satset litt etter mye tips fra dere her inne og det gikk bedre, ikke bra, men bedre. Ved det ene løftet så fikk jeg antydning til strekk på fremsiden av venstre lår. Det var ikke skikkelig, har hatt skikkelig strekk før. Følte jeg fikk varmet opp ganske bra, men må nok gå enda grundigere til verks.

Markløft

75kg - 5x3. 

Morsomt, føltes helt likt som 70kg egentlig, men kjenner jo at det godt med vekt på stanga. Føler meg i mer kontroll her nå, at jeg ikke "tenker" for mye på løftet - det går litt mer av seg selv. Har ingen ubehag, men skal lage en video til, skal legge den ut i denne tråden. 

Biceps Curl

22.5kg - 10x3.

På siste sett måtte jeg "hente opp" de to-tre siste løftene. Passet på å komme sakte ned igjen. Kjente det veldig godt i armene, til og med enda. Det er litt ålreit, kjenner at jeg har brukt meg litt skikkelig.

Vektkontroll (hver tirsdag)

Vekta havnet på 83.4kg, dette er om morgenen etter at jeg har vært på do. Det er på vei ned i allefall, så om ikke altfor lenge så håper jeg at bilringen begynner å gå, før jeg mister for mye muskler.

Dietten:

Går fortsatt i underskudd, med et høyt proteinnivå (ca 200gr). Når jeg har fri så gjør jeg ikke så mye, så må passe på dette også, kan fort ende opp med å spise for mye på en dag jeg sitter mest i sofaen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...