Gå til innhold

bshagen's treningslogg. Følg meg og min forvandlig mot bedre en helse.


bshagen

Anbefalte innlegg

Var visst litt lenge uten en update ja  :blush: 

Har vært på jobb i Afrika i litt over en uke nå, og trener her nede. Det i seg selv kan være litt utfordrende, har egen sjåfør som jeg deler med flere kollegaer, så blir litt logistikk og litt stress som jeg helst skulle vært foruten. I dag måtte jeg kjappe meg for å bli ferdig og jeg rakk det akkurat.

Likevel, testrunden var over siste uka før jeg dro ned, og jeg endte opp på (5RM):

- BP 62.5kg

- KB 70kg med forferdelig stygt siste løft

- ML 120kg

I tillegg kommer en haug av iso-øvelser selvsagt. Trener 5-6 ganger i uka, 3 dager på og 1 av. Knebøyen min er direkte dårlig, er forferdelig svak, men teknikken begynner saakte men sikkert og komme seg, men mangler mye i styrke har jeg merket. Har fremdeles også mye å jobbe med om jeg skal nå del-målet mitt på 150kg ML innen 1. juli. BP har jeg mye bøy i håndleddene som jeg må få rettet ut, så skal teste ut dette i morgen. Men vi kverner på, det har jo vært litt moro også, når man begynner å komme litt inn i det igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mangler mye kjernemuskulatur i denna kroppen. Til dere som leser dette - pizza og øl i nesten år på sofaen gir dere ikke mye i muskler! :p

Glemte å nevne, vekta før avreise var 94.3kg. Det går sakte nedover, og det liker jeg. Jeg har ikke vekt tilgjengelig her nede, og jeg er mye mer aktiv med kroppen når jeg på jobb, så håper ikke jeg dropper altfor mye. Tiden vil vise, jeg er hjemme igjen om knappe tre uker :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra med styrketrening, men hvis hovedmålet er å gå ned i vekt, fungerer løping best. Armhevinger og situps er enkle, effektive øvelser som kan gjøres hvor som helst og som garantert vil gi deg resultat hvis du gjør det f. eks. 15 minutter 5 dager i uken. Særlig hvis du skal trene opp kjernemuskulaturen kan dette være en god måte.

Har vært litt sløv med trening selv i det siste, men har som mål at jeg skal trene litt mer i sommer.

 

Hvor er du i Afrika? Er du offshore?

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar

Bra med styrketrening, men hvis hovedmålet er å gå ned i vekt, fungerer løping best. Armhevinger og situps er enkle, effektive øvelser som kan gjøres hvor som helst og som garantert vil gi deg resultat hvis du gjør det f. eks. 15 minutter 5 dager i uken. Særlig hvis du skal trene opp kjernemuskulaturen kan dette være en god måte.

*SNIP

 

Hvorfor mener du at løping fungerer best? :)

 

Problemet med kun løping/cardio på diett er at muskelmassen renner av - så ja, man opplever rask vektnedgang.

Styrketrening vil stimulere til bevaring av muskelmasse når man går ned i vekt, hvilket bør være et mål for noenlunde fornuftige mennesker.

Har man kontroll på kostholdet er det like enkelt å gå ned i vekt ved styrketrening som ved cardio - men det visuelle resultatet blir nok litt "penere" når styrketrening er på plass undeveis i prosessen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bra med styrketrening, men hvis hovedmålet er å gå ned i vekt, fungerer løping best. Armhevinger og situps er enkle, effektive øvelser som kan gjøres hvor som helst og som garantert vil gi deg resultat hvis du gjør det f. eks. 15 minutter 5 dager i uken. Særlig hvis du skal trene opp kjernemuskulaturen kan dette være en god måte.

Har vært litt sløv med trening selv i det siste, men har som mål at jeg skal trene litt mer i sommer.

 

Hvor er du i Afrika? Er du offshore?

 

Vel, det som Countryman sier her er i grunn nok. Men kan ta dette med mine mål. Målet mitt er å bli sterkere = se bedre ut, hva jeg veier bruker jeg kun som en pekepinn på matinntaket jeg trenger/ikke trenger. Dermed så kommer man frem til at jeg må ned i fett%, fordi jeg har altfor mye fett på kroppen (ca 30%). Men dette er kun i en periode, frem til jeg er fornøyd med fett% og føler meg bra, enden på dette er som sagt å bli sterk og å være fornøyd med hvordan jeg ser ut i speilet. Hadde jeg hatt lyst til å løpe så hadde jeg løpt, det er mange som liker å gjøre det, men for mine mål så passer ikke dette.

 

Jeg har som et del-mål å komme ned på 15%-ish, så får jeg ta en ny vurdering derfra sammen med mr treningonline.no himself ;) 15%fett ved 180cm/75kg ser bedre ut enn 15% fett/60kg 

 

Dessuten - styrketrening er da absolutt en godt verktøy for å gå ned i vekt på, om dette er et mål i seg selv, og man kan dra nytte av å stimulere nervesystemet litt også, kanskje man kan få seg litt newbie-gains også i samme slengen. Hvem vil vel ikke ha det? :)

 

Er i Afrika på jobb, men er ikke offshore.

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Hvordan man liker å trene er naturligvis smak og behag. Selv tror jeg det er best å trene variert, f. eks. spenst/hurtighet, utholdenhet, balanse, styrke. Jeg er tidligere fotballspiller og trener typisk som vi gjorde på treningsfeltet.

Det viktigste er vel at man gjør noe man liker slik at det blir enklere å holde rutinen. Når målet er å bli sterkere så er sikkert vekter og treningsstudio det beste.

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du at løping fungerer best? :)

 

Problemet med kun løping/cardio på diett er at muskelmassen renner av - så ja, man opplever rask vektnedgang.

Styrketrening vil stimulere til bevaring av muskelmasse når man går ned i vekt, hvilket bør være et mål for noenlunde fornuftige mennesker.

Har man kontroll på kostholdet er det like enkelt å gå ned i vekt ved styrketrening som ved cardio - men det visuelle resultatet blir nok litt "penere" når styrketrening er på plass undeveis i prosessen.

Man forbrenner jo ved styrketrening, naturligvis. Hvis det er som jeg tror at de som velger å løpe gjennomsnittlig går fortere ned i vekt enn de som velger styrketrening og treningsstudio, så er kanskje forklaringen slik som du skriver. En annen forklaring kan være at det blir flere pauser og stopp i treningen ved vekt og styrketrening. Jogging er også superenkelt, det koster ingenting og man kan gjøre det hvor som helst. Da blir det kanskje enklere for folk å holde rutinen.

Jeg hører så ofte folk si at de skal starte med trening på jevnlig basis, de legger planer osv., men så renner det ut i sanden etter en stund. Av de jeg kjenner, er det faktisk bare de som drev med idrett som barn, som trener på jevnlig basis i voksen alder. Så det er tydeligvis ikke enkelt. Derfor sier jeg alltid: Gjør det så enkelt som overhode mulig. Spis normalt, ta en løpetur og noen armhevinger, og det er alt som trengs.

Lenke til kommentar

Treningen i går gikk fint, bortsett fra ML. I den gymmen jeg trener i her nede, så er det to deler, en studio-del og en CrossFit-del. For ML og KB så foretrekker jeg klart å ta dette i CF-delen, fordi de har skikkelig rack og de har bumpere med skikkelige stenger og man har lov til å bruke kalk der, noe man ikke får lov til å gjøre i studio-delen

Problemet var bare at de hadde time i går, så jeg ble nødt til å stå inne. Satte meg opp, oppvarming så ML - 60/80kg gikk greit, lastet på 110kg, og der glapp grepet. Stanga de har er rett og slett helt utslitt og jeg med svette fingre så var det umulig å få gjort skikkelig. Jeg fikk inn et sett først, så på neste greide jeg bare 3 reps før stanga forsvant ut av henda mine. Prøvde med mixed også, men det var som å holde i såpe. Jævla dritt, så jeg prøver igjen i dag, forhåpentligvis så rekker jeg å komme meg i gymmen før de starter med CrossFiten 18:15, hvis ikke så må jeg vente til de er ferdig med timen sin og da blir det seint i kveld. Hvis det skjer så tar jeg knebøy inne, gjør meg ferdig med resten av programmet, før jeg tar ML helt til slutt. Regner da med at jeg får meg et kvarters pause også, før ML

BP i går gikk fint, jeg jobber veldig med å rette ut håndleddene mine, har en tendens til å la stanga falle nedover slik at jeg låser håndleddene i bakre posisjon. Tar litt tid å vende seg til å løfte når man har de rettet ut

Anyway, iso-øvelsene i går var: 

- Lats nedtrekk 15x2 - 25kg

- Roing stående med hantel 15x2 - 10kg

- Bicepscurl EZ-stang 15x2 - 12,5kg

EDIT: For dere sterke-gutta så høres ikke dette ut som stort, men dæven, jeg har doblet belastningen jeg greier på bare knapt to mndr. Så jeg kommer meg oppover, og det motiverer veldig :D

 

Dette er opp i reps i fra forrige runde der jeg var på 8x3 og henholdsvis 40kg nedtrekk, 20kg roing, 20kg bicepscurls. Men 15 reps med mindre vekt ga meg en helt annen svie i muskelaturen, hadde jeg ikke visst bedre så hadde jeg trodd det var melkesyra som kom, for det var mer tortur enn 8x3. Det var veldig deilig i grunn, følte jeg fikk en god pump og jeg har funnet ut at jeg elsker slike øvelser! Jeg mener, de føles jo så digg ut etterpå :)

Generelt så følte jeg meg tung i går. Merkelig svak på en måte. Jeg gikk 20 000 skritt på jobben i går, men det var liksom ikke det heller. Etter at jeg dro hjem så var jeg litt rar i toppen, så kom den - "Atsjoo". Våknet i dag med snørra hengende og tett i hele brystet. Klokka mi sier at jeg har liggi med 65 i puls i hele natt, og det er opp fra 45, så her er det definitivt noe på gang. Men jeg skal faen ikke skippe noe trening, jeg orker ikke å ta igjen noe som helst i etterkant, det blir bare stress

Vil legge til at jeg er glad for at jeg får hjelp til programmeringen her, for det er litt teori man ikke tenker over på egenhånd. Så anbefaler alle å bruke treningsonline.no, mr Countryman er flink til å motivere (sparke meg i ræva) og han begrunner alt han setter opp på en veldig fin og logisk måte. Så det er verdt de små kronene man må ut med for 100% oppfølging av en god coach :)


Jaja, det var dagens blogg. Neste nå blir vel paradise hotel? Hadet, bloggen  :love:

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei bloggen <3

 

Drit sjuk og snørrete kom jeg inn på gymmen i dag, med en selvtillit i bånn. Fikk bruke CrossFit-delen også. Etter oppvarming så var det klart for ML som jeg ikke kunne ta fra i går. Var meget skeptisk på forhånd, følte meg som en sekk med søppel.

 

110kg 5x3: de satt midt i blinken! Det overrasket meg veldig. Det var tungt, men det gikk. Litt fornøyd med denne :)

 

KB: 60kg 5x3

Mye bedre også her. Er livredd for denne øvelsen av en eller annen merkelig grunn, og er skikkelig pysete her. Men den føltes bra ut i dag, samt at sjefen selv gav meg «godkjent» også.

 

 

Diverse ISO også i dag, høy rep med lav vekt, 15x2:

 

Beinpress

Steakmark

Goblets

Lårcurls

 

Føler meg jævla bra! Eller, jeg føler meg dritt - men treningsmessig så er jeg i siget :D

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gårsdagens økt er unnagjort, og det gikk i grunn fint. Driver fortsatt å surrer litt med håndleddene i BP, og jeg er ikke helt komfortabel med de benkene de har i studioet jeg bruker. De benkene de har er bare av den fleksible typen og jeg liker ikke de noe særlig i BP, og enda mindre i Brystpress med hantler. De er veldig breie og i tillegg så har jeg en tendens til å få rumpa nedi sprekken mellom setet og ryggen på benken, og jeg har ikke så mye mer plass å gå på. Hvorfor ikke bare sette ræva på setet? Vel, da får jeg ikke noe oppspenn føler jeg, fordi jeg liker å dytte meg inntil stanga med beina før jeg løfter. Jaja, liker nå i alle fall flatbenker best 

Ellers, ikke så mye å rapportere om i grunn, det var en fin økt og i dag har jeg fri :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hviledagen er over!   :w00t:

I dag må jeg flytte ut av leiligheten vi har hatt, etter jobb. Så tilbake på hotellet i helga for meg (har bodd der før), og etter innsjekk så er det ut på middag med alle sammen. Det betyr en sein økt på meg i kveld. Heldigvis så er studioet jeg bruker nettopp på det hotellet jeg bor på, det en gym som er åpen for alle. Så litt flaks sånnsett, så håper på å få klemt unna økta før det blir altfor seint i kveld  :)

I mellomtiden så lastet jeg opp min hittil beste 5RM til youtube, som jeg satte rett før jeg reiste nedover på jobb, for litt over 2 uker siden. Countryman har allerede kikket på den, men tenkte jeg ville dele den med alle sammen. Videoen er av dårlig kvalitet, sola sto rett i vinduet, så ble altfor mye lys. Derfor måtte jeg finne et filter i iPhone-appen som gjorde det til at man faktisk så meg i det hele tatt   :wee: 



(Si ifra om det er trøbbel med videoen, jeg satte den som "ikke oppført", men tror den skal virke. Har ikke så peiling på dette her)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I går var det blytungt i gymmen. Men dette tror jeg var mer dagsform enn kapasitet i grunn, men når jeg endelig kom meg tilbake på hotellet, så var jeg klar for senga. Men kan ikke drive av å skippe, så ned i gymmen bar det. 

Økta gikk greit, men ML 5x3 110kg føltes ut som et tonn:



Videoen over er siste settet, så det blir egentlig 5.5reps, siden jeg setter tilbake stanga i racket. Ser nå at jeg hadde vondt i fingra også tydeligvis, på slutten der :p 

Benkpress 5x3 55kg:

Her har jeg begynt å røre fælt. Har altfor mange tanker i hodet på en gang, håndledd, skulderblad, en benk som er ukomfortabel osv og enden på visa ble litt "mellomting". Neste økt her så skal jeg skjerpe meg, må få teknikken her til å sitte skikkelig snart.

 

Iso-øvelser:

Disse gikk helt fint. Er på relativt lett nå, 15x2, så ikke så mye å forklare i grunn. Hantel-roing begynner å kjennes mer og mer riktig ut også, fremfor første gangen jeg gjorde det, så det er jeg fornøyd med :)

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gårsdagen økt med BP 55kg - 5x3:

Mye bedre. Etter at jeg i grunn bare røra på sist økt, så gikk jeg litt tilbake til basics. Fikk et mye bedre grep på stanga også, fikk den lavere i håndflata, noe som gjorde 55kg i går mye lettere enn 55kg i forrige økt.

Det går fremover. I dag er det fri, f.o.m i morgen er det sett med reduserte vekter etter hvert sett. Det har jeg ikke prøvd før, så det skal bli spennende, før neste uke som er maksuka og hjemreise :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ML går ganske greit føler jeg, takk for det. Det er verre med BP og KB. Men jeg er ikke såååå bekymret for det, sånn egentlig, trenger noen løft på ræva før det sitter som det skal, er jo et år siden jeg var aktiv

Btw, fridager er litt dritt. Jeg er ikke blitt klin gæærn eller noe, skal ikke late som at jeg har blitt noen supermann - for all del, men savner den følelsen jeg har etter å ha vært i gymmen, sliten i kroppen, glovarm dusj, slappe av på hotellrommetj og en følelse at jeg har gjort noe bra. Den er det ingenting som slår. Men i morra ere på´n igjen! :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går nok fint. Jeg får treningsprogrammet oppsatt akkurat slik jeg vil ha det mtp treningsmengde, siden jeg jobber som jeg gjør. Akkurat nå så trener jeg så mye jeg kan, fordi motivasjonen er der :)

Dagens økt, med reduserte vekter per sett 5x3:

 

ML:

- 117.5kg - Too Easy! Det var faktisk veldig greit å få opp i dag, føltes bra ut

- 112.5kg - WTF? Det var jo tungt jo?

- 107.5kg -  :huh: 
 

Uten at jeg skal konkludere med noe som helst, så tror jeg at jeg begynner å kjenne på at jeg jobber 84-timers uker, for jeg tror ikke det er kapasiteten. Så kall det gjerne en unnskyldning, men jeg begynner å kjenne jobben på kroppen. Skal bli godt å komme seg hjem neste uke ja :D

 

Litt motsatt i BP:
 

- 60kg - Bra

- 57.5kg - Bedre

- 55kg - Best! 

 

Her merker jeg mye større forskjell i mindre vekter. Kanskje er jeg nærmere maks her enn i ML? ;)
 

Ellers så var det:

Nedtrekk bredt

Hantelroing

EZ-curls

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...