Gå til innhold

På tide å bytte ut i7 920 @ 3,5Ghz?

Sprokket

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så enkelt som dette:

Føler du selv at du har nok FPS i spill? Føler du selv at du har nok ytelse til andre oppgaver. Går "ting" fort nok? Og vær nå helt subjektiv - dette handler kun om deg og ikke hva tabeller og alt mulig annet sier.

Er svaret JA til dette så bytter du ikke en dritt.

Edit: Hvis du da ikke bare vil bytte for å bytte. Da handler det ikke lenger om hva man må, men om hva man vil. Dette kan også bare du selv svare på.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg byttet ut min i7 920 (@3,2) i april/mai og kan ikke si jeg merket store forskjellen til i5 4690 @stock. Klokket til 4,4 ble det derimot noe mer merkbar forskjell i favør i5. Og generelt er det stor forskjell på varme og støy (litt urettferdig med Noctua vifte til i5 nå).

i5 virker å ha svært lavt strømforbruk når maskinen står idle, langt lavere enn i7. Men jeg har ikke målt dette mer nøyaktig.

Oppgraderingen var uansett helt ok for min del, jeg fikk ikke bare byttet cpu, men 1Ghz raskere ram, bedre hk med sata6 osv osv.

Lenke til kommentar

Det er så enkelt som dette:

Føler du selv at du har nok FPS i spill? Føler du selv at du har nok ytelse til andre oppgaver. Går "ting" fort nok? Og vær nå helt subjektiv - dette handler kun om deg og ikke hva tabeller og alt mulig annet sier.

Er svaret JA til dette så bytter du ikke en dritt.

Edit: Hvis du da ikke bare vil bytte for å bytte. Da handler det ikke lenger om hva man må, men om hva man vil. Dette kan også bare du selv svare på.

Hei Kyrre

Når man skal oppgradere prossessor så er det like greit å bytte minne + hovedkort. Anbefaler du å kjøpe en oppgraderingspakke eller kjøpe delene en og en?.

Lenke til kommentar

Jeg er nok av det slaget som kommer til å investere i Skylake eventuelt entusiast versjonen for så å tviholde på den de neste 7-8 årene slik som med i7 920. Men spørs om det ikke går en generasjon til før jeg oppgraderer. 

En oppgradering vil jo by på blant annet generelt mye mer enn bare raskere CPU. Ny Sata standard, raskere minne, bedre hovedkort etc. 

Lenke til kommentar

Det er et poeng. 1366 hovedkortene har ICH10 / SATA 2.0 så man får ikke dradd max ut av dagens SATA SSD'er.

Kortene hadde vel gjerne en Marvell "SATA 3.0" kontroller også, men denne er så dårlig at intel sin 2.0 kontroller er bedre.

Akkurat det har ikke plaget meg så mye, investerte i RevoDrive, da 120 GB kostet 3k og det var så grådig verdt det da. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mener å ha lest at Intel kommer med en ny prosessor snart (neste år?). Eller er det ikke annonsert noe annet enn den nye generasjonen i5/i7 som kom nå? Selv gidder jeg ikke oppgradere før det kommer noe helt nytt. Om jeg ikke må vente for lenge selvfølgelig. Har hatt min 1.gen i7 920 2.67ghz (!!) i 7 år nå. Men den er jo pinade udødelig. Ytelsen er jo også helt ok. Har byttet ut gpu ram og ssd men hk og cpu holder fortsatt koken.

Sist jeg byttet var fra en Amd x2 4400+ til min nåværende i7, å jeg vil ikke bytte før jeg får et lignende ytelseshopp for en pen sum. Noen som kan oppdatere meg på hva som evt kommer i 2016?

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sitter også på en i7 920, som tidligere kjørte på 3,2GHz, men etter noen problemer med RAM eller HK (usikker på hva som er problemet) kjører jeg den på stock med kun 2 RAM brikker (2x2GB). Enten er det 2 RAM brikker som sluttet å fungere, eller så er det 2 av sporene som sluttet å virke, eller en av kanalene (HK eller RAM defekt). Problemene begynte da jeg kikket i "System" og så at kun 4 av 8 GB var disponibelt. Har selvfølgelig 64bit OS. Jeg undersøkte hva dette kan være, og gjorde noen inngrep i BIOS osv. men etter det fikk jeg BSOD. Testet en og en RAM brikke, og etter hvert 2 og 2, og fant ut at det ikke lengre fungerte med 4 brikker. Virker som det er HK som har defekten der. 

Det går greit med riggen foreløpig (CS:GO og Dota2), men tror den vil slite nå som battlefront og ellers andre spill jeg skal anskaffe i senere tid. 

Det jeg dog er redd for er hvis jeg i dag kjøper en helt ny rigg til 11-12 tusen, så kommer det en ytelse-økning neste år som er høyere enn den økningen jeg får i dag (Nvidia Pascal og etterkommer av Haswell-E). Og valget mellom dagens Skylake eller Haswell-E. Det vil jo alltid komme ting som er bedre, men hvis neste generasjon har den ytelsesøkningen jeg tror de har, venter jeg på det. 

Lenke til kommentar

Du får nok ikke Skylake-E (som kommer i 2016-2017 om jeg husker hva HKS sa sist) og Pascal (som kommer ca i midt 2016 ellerno?) til 10-11K. Bare Cpu/Hk/Ram vil komme nærmere 8K alene, da det er det nåværende 5820K/X99-A/16Gb ddr4 koster.

Det er greit nok. Tenkte hvis jeg bruker 11-12k i dag, vil det være bortkastet hvis jeg egentlig vil ha en rigg i 2016-2017.. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ser også på opsjonen å bytte ut en X58 jeg har hatt siden januar 2009. Den gang med 12GB RAM, råflott HK og over-the-top komponenter kostet det meg 20K+ men det er helt greit når den holder koken så lenge. Siste halvannet året har jeg dog ikke spilt særlig mye og det er i forbindelse med en del spill som har fristet nå etter sommeren at jeg begynner å føle behov for å oppgradere. Kunne byttet ut skjermkortet og fått en bra boost, men synes det er bedre å løfte riggen nå.

Men Skylake-E kommer ikke før 2016/2017? Hmm. Spørsmålet er om jeg da skal vente eller gå for 1151 og 980 nå hmm. DX12 er jo også nå på vei inn så kanskje greit å holde ut 1 år til og heller spille nye titler som Fallout 4 på PS4.

EDIT:
Ser også ut som 10NM Cannonlake er forsinket til 2H 2017 i tillegg. Kanskje gå for et 1151 på et julesalg el. Men så har man i tillegg denne norskekrona som fortsetter stupet hmm.
http://wccftech.com/intels-10nm-cannonlake-delayed-2h-2017-kaby-lake-series-q3-2016-kaby-lakes-desktop-chips-1h-2017/

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bruker selv fremdeles x58 platformen, blir å sammenligne den med en skylake som skal bygges til en bekjent snart. Men ut fra tester jeg har sett så er det lite som skiller x58 og skylake på spill og lite som skiller de opplevelsesmessig.

Jeg har kjørt litt software i bakgrunn for å loggføre utilisering av prosessor, ram, ssd osv under spill og jeg ser sjeldent mer bruk en 50%.

Riv i et 970 og se til å ha nokk ram så holder det evig nokk noen år til.

Lenke til kommentar

Eneste av spill jeg har vært borti som krever noe mer, er BF4 på 64player server hvis man må ha over 120/144 FPS.  Min kjører 4Ghz, og den klarer å holde over 100 FPS i stort sett alle situasjoner. Ca 80-85% belastning i snitt. 

Bortsett fra det, kjeder 920´n seg veldig i alle nye spill.

Siden du har RevoDrive er ikke SATA3 et argument lenger, og da hadde jeg heller satset på en USB3 kontroller om nødvendig.  Strømforbruket .. de usle 100w som skiller utgjør ikke mange kronene i året, og tett på ingenting nå som vinteren er her.  

Se heller om du får skremt den opp mot 4Ghz dersom du ikke har gjort det, og se hva som finnes når våren og varmen kommer tilbake. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...