Gå til innhold

Stordalen og flyktninger?

Gjest medlem-169651

22 stemmer

1. 1. PR-Jippo for økonomisk vinning eller barmhjertighet?

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-169651

Petter Stordalen sier han vil huse 1000 Syriske flyktninger.

Er dette er PR-jippo fra hans side, som får han selv til å se ut som en frelser og til syvende og sist sender han regninga til staten og tjener masse på dette?

Eller er han virkelig en hedersmann som bryr seg og gjerne tar regninga på dette selv?

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Petter Stordalen sier han vil huse 1000 Syriske flyktninger.

Er dette er PR-jippo fra hans side, som får han selv til å se ut som en frelser og til syvende og sist sender han regninga til staten og tjener masse på dette?

Eller er han virkelig en hedersmann som bryr seg og gjerne tar regninga på dette selv?

Hva tror dere?

De har vell gått ut med at de ikke skal sende regning i dag? 

Lenke til kommentar

Er dette samme mannen som ville ta ekstra betalt for egg i den inkluderte frokosten da luksushotellet "The Thief" på Aker Brygge ble åpnet ??

http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2013/01/15/ranet-pa-tjuvholmen 

(Egg & bacon bør være en selvfølge i frokostbuffeten på ethvert hotell.)

Og dette har en sammenheng fordi? Det kan tenkes at stordalen tenker med hjertet her... Selv om det også åpenbart skaper pr. 

Lenke til kommentar

Han fakturerer nok ikke staten. Antakelig vet han det selv, men hvis ikke, vil juristene hans fortelle ham at han ikke kan kreve betalt i strid med avtalen deres.

Det er mulig han får positiv oppmerksomhet på grunn av dette. Men hvis det er målet, er det nok mange markedsføringstiltak som er billigere og som ikke samtidig beslaglegger så mye kapasitet. Det er mulig Stordalen bare er som folk flest. Altså kan han være kynisk og opptatt av penger mye av tida si, men samtidig ønske å bidra når det oppstår en slik alvorlig sak.

Lenke til kommentar

Er dette samme mannen som ville ta ekstra betalt for egg i den inkluderte frokosten da luksushotellet "The Thief" på Aker Brygge ble åpnet ??

Og dette har en sammenheng fordi? Det kan tenkes at stordalen tenker med hjertet her... Selv om det også åpenbart skaper pr. 

Vel det indikerer jo en ikke spesielt hjertevarm eller generøs personlighet.  Dermed tipper jeg pr-motivet er det fremste.

Lenke til kommentar

Stordalen tjener grisefett med penger på det.

Så at han gjør det kun for å være snill tviler jeg på.

Sitat fra en jeg velger å gjøre anonym:

«Det synes jeg han skal hylles for. En kapitalist som vet å gjøre business, utnytte politikerne til sin fordel og samtidig bruke det til markedsføring er imponerende i boka mi.»

Kan jo lese om stordalens moral her:

http://onarki.no/blogg/2015/06/stordalens-moral/

Libertinius har vist hvordan han utnytter andre scenarioer:

11707657_871052926316073_651308667754968

Endret av тurbonєℓℓo
Lenke til kommentar

Jeg jobber en del med markedsføring, og forstår godt hvorfor han velger å huse inne disse flyktningene. Jeg kan forklare det veldig enkelt, hva som skjer:

Ok - alle har sett hvordan media prøver å få oss nordmenn til å forstå hvor forferdelig det er å være flyktning? Nordmenn engasjerer seg og de bryr seg. Det er en sak alle har på tungen disse dager.

Når Onkel Skrue velger å gå offentlig ut og annonsere at han skal huse 1000 syriske flyktninger, så tenker Ola Nordmann: Oi - han imponerer meg! For en fantastisk bra fyr, selv om han har så mye penger viser han atter en gang at han er jordnær.

Om 3 måneder: Kari og Ola som bor i Alta skal på storbybesøk til Oslo. De ser på hoteller, men klarer ikke å bestemme seg. Det står mellom et Nordic Choice hotell og et Thon-hotell. Kari og Ola diskuterer, og trekker frem at Onkel Skrue ikke kun tenker penger, men at han faktisk viser samfunnsengasjement og at han går frem som et godt eksempel.

* tenker * 

* tenker *

Valget for Kari og Ola er lett. Det ble et Nordic Choice hotell på de denne gangen, og med fantastisk god service blir det også dette hotellet de velger på neste storbybesøk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Virker som om vi har en forskjell i etikk her. Folk som kjekset og andre er pliktetikere, mens folk som meg er konsekvensketikere. 

Konsekvensetikk = man vurderer en situasjon og ser hvordan den påvirker alle parter i situasjonen. Den handlingen som gir flest positive for alle parter, blir vurdert som den beste handlingen. Det gir da at vi ser på de positive og negative aspektene. I dette tilfellet, så oppveier Stordalens handling det positive for det negative. 

Ved pliktetikk = ser man på selve handlingen ut i fra verdier og normer. For eksemplel hvis man er kristen eller humanetiker, så er en handling hvor man hjelper en flyktning ansett for å være en god handling. Men i dette tilfellet har man et lite ankepunkt, vi vet ikke hvilke verdier dere har, bortsett fra at dere ikke anser det som et gode å hjelpe flyktninger. I tillegg tillegger dere Stordalen intensjoner som han ikke nødvendigvis har. Det gir da at ut i fra deres vurdering av pliktetikken føler dere at man ikke skal hjelpe flyktninger ut i fra teorien om at man gjør det for PR. Hvis det er Stordalens intensjoner, så har dere rett. Men hvis ikke?

Derfor føler jeg personlig at konsekvensetisk synspunkt er bedre til å analysere denne situasjonen og jeg vil gratulere Stordalen med all eventuell positiv PR han klarer å få ut av dette!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel det indikerer jo en ikke spesielt hjertevarm eller generøs personlighet. Dermed tipper jeg pr-motivet er det fremste.

Fordi de ville ta betalt for gratis egg?? Må du gi deg! Har du vært i London før eller reist noe i det heletatt? Gratis frokost er ikke gitt når du kommer ut av Norge... Ikke alltid her hjemme heller

Lenke til kommentar

Jeg jobber en del med markedsføring, og forstår godt hvorfor han velger å huse inne disse flyktningene. Jeg kan forklare det veldig enkelt, hva som skjer:

Ok - alle har sett hvordan media prøver å få oss nordmenn til å forstå hvor forferdelig det er å være flyktning? Nordmenn engasjerer seg og de bryr seg. Det er en sak alle har på tungen disse dager.

Når Onkel Skrue velger å gå offentlig ut og annonsere at han skal huse 1000 syriske flyktninger, så tenker Ola Nordmann: Oi - han imponerer meg! For en fantastisk bra fyr, selv om han har så mye penger viser han atter en gang at han er jordnær.

Om 3 måneder: Kari og Ola som bor i Alta skal på storbybesøk til Oslo. De ser på hoteller, men klarer ikke å bestemme seg. Det står mellom et Nordic Choice hotell og et Thon-hotell. Kari og Ola diskuterer, og trekker frem at Onkel Skrue ikke kun tenker penger, men at han faktisk viser samfunnsengasjement og at han går frem som et godt eksempel.

* tenker *

* tenker *

Valget for Kari og Ola er lett. Det ble et Nordic Choice hotell på de denne gangen, og med fantastisk god service blir det også dette hotellet de velger på neste storbybesøk.

Trenger ikke å ha gått markedsføring for å forstå dette, det er ganske åpenbart. Men stordalen kunne nok funnet andre billigere måter å promotere hotellene sine på...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nå er jeg ingen stor fan av Stordalen(e) da de utviser en ganske "ekkel" dobbeltmoral, men akkurat i denne saken må jeg bare spørre:

Er Stordalen sitt motiv viktig? Er ikke det mer viktig å ha fokus på disse 1000 flyktningene han vil hjelpe? Jeg mener: dersom de får det bedre vet at Stordalen bruker sine egne penger på de, hvorfor da bry seg om det er et PR-stunt? 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Det stod da vitterlig i avisen at avtalen UDI hadde gjort med Stordalens hotell på Gardermoen tilsa 650kr pr pers pr døgn. Stordalen har tidligere vært ute og klaget på at det var overskudd på hotellsenger så klart han ikke har noe imot å øke belegget. 

Lenke til kommentar

Det stod da vitterlig i avisen at avtalen UDI hadde gjort med Stordalens hotell på Gardermoen tilsa 650kr pr pers pr døgn. Stordalen har tidligere vært ute og klaget på at det var overskudd på hotellsenger så klart han ikke har noe imot å øke belegget. 

http://www.dagbladet.no/2015/09/07/nyheter/petter_stordalen/flyktningekrisa/40983436/

altså han vill ikke ta betalt for overnatting. Han har vell aldri sagt noe om mat og annet som skulle trengtes. De har vell heller ikke fått noen endelig avtale, kun en uttalelse fra Stordalen. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Vel det indikerer jo en ikke spesielt hjertevarm eller generøs personlighet. Dermed tipper jeg pr-motivet er det fremste.

Fordi de ville ta betalt for gratis egg?? Må du gi deg! Har du vært i London før eller reist noe i det heletatt? Gratis frokost er ikke gitt når du kommer ut av Norge... Ikke alltid her hjemme heller

Eggene er jo ikke akkurat "gratis" når man har betalt for et rom hvor det reklameres med at frokost er inkludert (!)  Da er det amatørmessig å ikke bake inn prisen for det en majoritet av hotellgjester ønsker til frokost.   Hotellet snudde jo også ganske raskt etter denne reportasjen.  (Men hva de praktiserer idag vites ikke, har ikke bodd der...)

Har vært i London, fått frokost med eggerøre, bacon, "bangers" etc i frokost man betaler for (men det er fair - da er det "up-front" at frokosten er ekstra, men fortsatt ikke separat prising av egg osv)

Ja det varierer med hvilke hotell som har egg & bacon i frokostbuffeten, burde absolutt vært et søkekriterium i booking.com f.eks.

Det forundrer meg stadig hvorfor fagpersoner (hotelldrift, kantine etc) ikke tilbyr det folk vil ha - men det er muligens fordi det er arbeidsintensivt å lage ? 

Lenke til kommentar

Det er lov å være misfornøyd med at du må betale ekstra for egg, men det behøver ikke å bety at hotelleieren bare er kynisk. I motsetning til de fleste flyktningene, hadde du det antakelig rimelig greit likevel, samt råd til å betale for eggene.

Lenken til artikkelen fungerer forresten ikke.

Lenke til kommentar

Jaja, samme kan det være - poenget var bare å si at jeg tror at pr-jippo er primært mål.  Man kan selvfølgelig velge å tillegge Stordalen primært veldedige motiv.

Nå ser jeg ellers at de 1000 flyktningene som skulle få bo på hotellene (ubegrenset/i en lengre periode som man lett kunne få inntrykk av igår) er omgjort til 5000 gjestedøgn.  For all del ingen liten gest, men samtidig økonomisk begrenset til ca 2,5mill  - og en reklameeffekt som kanskje står i stil.  

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...