Gjest medlem-141789 Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 (endret) Medier i den vestlige verden har i dag en debatt om hva de skal kalle innflytterne som kommer til Europa om dagen. Skal de kalles "migranter" eller "flyktninger"? De som er for ordet migrant, sier at det er en fellesbetegnelse for alle menneskene som kommer. Både de som faktisk flykter fra forfølgelse og krig, men og de som ønsker et bedre liv i Europa. Økonomiske migranter. Den andre siden hevder med sitt at ordet "migrant" kan skifte folk sin mening om saken, fordi ordet ikke har en effekt på emosjonene til mennesker, slik "flyktning" har. Det kan skape større motstand og er ikke humant, mener de. Noe faktiske flyktninger vil lide i særskilt grad for. På grunn av kritikken har enkelte medier begynt å kalle dem for "flyktninger" igjen, mens andre holder på fellesbetegningen "migrant". Hva mener du om saken? Endret 7. september 2015 av medlem-141789 Lenke til kommentar
traveldag Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Hvor mange slike tråder klarer du å opprette lurer jeg heller på. 4 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 (endret) Hvor mange slike tråder klarer du å opprette lurer jeg heller på. Så lenge det er lov å starte trådene, har nå ikke det noe å si vel. Uansett er det nå ulike temaer. Endret 7. september 2015 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Når de tar seg over 7-8 landsgrenser før de er fornøyde, så er de selvfølgelig migranter. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Hva om de må over 7-8 landegrenser for å komme til et land hvor de har en realistisk sjanse til å få bli? 3 Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 (endret) Hvilke land har til nå sendt tilbake flyktninger? Endret 7. september 2015 av medlem-105082 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Flyktningene sier at de vil videre og søke asyl i andre land, noe de i henhold til Dublin-konvensjonen ikke har anledning til. http://www.dagbladet.no/2015/09/07/nyheter/eu/krig_og_konflikter/politikk/flyktningekrisa/40992227/ Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Hvilke land har til nå sendt tilbake flyktninger? Italia, Australia, sikkert flere andre. De fleste europeiske land kan gjemme seg bak Dublin-avtalen og bare sende de til Italia eller Hellas. Hvor gode tror du sjansene er for flyktninger å få bli i Ungarn på sikt? Ungarns statsminister har forresten sagt at muslimer ikke er velkomne i Ungarn. 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 (endret) Har Italia sendt flyktninger tilbake med båt eller fly til krigsherjede land? Det var i så fall noe nytt for meg. Hva med landene man må gjennom før man kommer til Ungarn? Tyrkia, Bulgaria, Serbia? Endret 7. september 2015 av medlem-105082 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Jeg vet ikke hvordan du lever livet ditt, men de fleste ser en stund fremover. Derfor gjentar jeg spørsmålet mitt: hvor gode sjansen tror du en brun muslim har for å få bli i et land der grensene er dekket av piggtråd, og hvor statsministeren har sagt at de ikke er velkomne? At de ikke har blitt sendt ut foreløpig, men er så heldige å bli sperret inne i en fangeleir, er nok en fattig trøst. 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Flyktningene sier at de vil videre og søke asyl i andre land, noe de i henhold til Dublin-konvensjonen ikke har anledning til. http://www.dagbladet.no/2015/09/07/nyheter/eu/krig_og_konflikter/politikk/flyktningekrisa/40992227/ Dublinkonvensjonen er selvsagt behagelig for oss her oppe i nord, i hvert fall så lenge antallet asylsøkere fra Murmansk er begrenset, fordi vi bare unntaksvis vil være førsteland på reisen. Men idagens situasjon hvor 90% av flyktningene ankommer en håndfull medlemsland fordi reiseruten nå engang går over middlehavet eller balkan, så svikter den. Jeg tror at Dublinavtalen står for fall. On topic: Jeg foretrekker å kalle en spade for en spade og et greip for et greip, ikke omtale dem alle som graveredskap. det er helt greit å vite om immigranter er arbeidsinnvandrere, velferdsinnvandrere, asylinnvandrere eller kvoteflyktninger. Så vil det selvsagt være noen unntak fra regelen i alle de gruppene, og det er det greit om vi er åpne om og diskuterer. Men det problemet blir ikke noe mindre om vi slutter å differensiere mellom dem i dagligtalen. Geir Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 (endret) Jeg vet ikke hvordan du lever livet ditt, men de fleste ser en stund fremover. Derfor gjentar jeg spørsmålet mitt: hvor gode sjansen tror du en brun muslim har for å få bli i et land der grensene er dekket av piggtråd, og hvor statsministeren har sagt at de ikke er velkomne? At de ikke har blitt sendt ut foreløpig, men er så heldige å bli sperret inne i en fangeleir, er nok en fattig trøst. Ettersom grensene er dekket av piggtråd og statsministeren sier de ikke er velkomne, så er jo sjansen minimal at de får bli. Men de må jo gjennom mange land før de kommer til Ungarn. Er de ikke velkomne der heller? Har Italia tvangsreturnert flyktninger tilbake til krigsherjede land? Endret 7. september 2015 av medlem-105082 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Ettersom grensene er dekket av piggtråd og statsministeren sier de ikke er velkomne, så er jo sjansen minimal at de får bli. Men de må jo gjennom mange land før de kommer til Ungarn. Er de ikke velkomne der heller? Har Italia tvangsreturnert flyktninger tilbake til krigsherjede land? Reisen fra Hellas til Ungarn går gjennom Makedonia og Serbia. Jeg regner med du er klar over at de er ikke er mer velkomne der enn i Ungarn. Hellas sin kapasitet er ganske sprengt, særlig i kombinasjon med problemene de har fra før. I Tyrkia er det omtrent 2 millioner syrere på flukt. Italia har sendt ut tusenvis av asylsøkere, men jeg vet ikke hvilke land det er snakk om. De sluttet å tvinge båter til å snu i 2012. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 På grunn av kritikken har enkelte medier begynt å kalle dem for "flyktninger" igjen, mens andre holder på fellesbetegningen "migrant". Hva mener du om saken? Hvorvidt jeg blir betegnet som flyktning eller migrant er vel noe irrelevant s[ lenge jeg ikke blir tvunget tilbake til det landet jeg flyktet/migrerte fra? Dog m[ vel innrømme at Skatteflyktning har noe mer snert i seg enn Skattemigrant. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå