Gå til innhold

[Løst] Hjelp til valg av HTPC/NUC til rundt 3k

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en NUC/HTPC som skal brukes i stua primært til streaming av Netflix, men også som emulator til GC/SuperNintendo.

Har ikke lyst å bruke mer enn 3000 kroner (kan gå opp i pris om det argumenteres nok), og er veldig usikker på hvilke valg jeg har, da det finnes så mange valg.

Ønsker helst å kjøre Ubuntu, men er ikke et must. Støyfri hadde også vært veldig fint. Har dere noen anbefalinger?

EDIT: info om støyfrihet.

Endret av AlexOdegaard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha en komplett støyfri maskin så er ikke NUC veien å gå etter min mening, for den blir gjerne litt varm under avspilling av video etc. Små vifter som høres godt.

Skal du derimot ha en maskin som er komplett støyfri så kommer det til å bli langt dyrere enn budsjettet ditt, men ikke nødvendigvis om du har noe eldre hw liggende.

Lenke til kommentar

Skal du ha en komplett støyfri maskin så er ikke NUC veien å gå etter min mening, for den blir gjerne litt varm under avspilling av video etc. Små vifter som høres godt.

Skal du derimot ha en maskin som er komplett støyfri så kommer det til å bli langt dyrere enn budsjettet ditt, men ikke nødvendigvis om du har noe eldre hw liggende.

Har en TV-benk hvor den kan være stående, så støy er ikke et must. Inni samme hylle står en receiver, PS3 og PS4, og de lager litt lyd, men høytalerne klarer å overdøve dem (hurr hurr). Er NUC et godt alternativ til streaming og avspilling av 1080p filer i VLC? Hva er forskjell på NUC og HTPC?

Lenke til kommentar

Akasa lager vifteløse kabinetter til NUC. Finnes til i5, men er på vei til i7 også.

Akasa Plato og Akasa Plato X.

Skal handle inn Plato X så fort det er tilgjengelig i Norge.

Lenke til kommentar

NUC (Next Unit of Computing) og HTPC (Home Theater PC) er så og si det samme, men NUC'ene er generellt svakere (kanskje litt rart sagt :p ). En skikkelig HTPC bygger man gjerne selv og velger kraftigere deler, noe som også øker prisen. Pris/ ytelse så er det omtrent det samme. Du må kjøpe RAM og HDD/ SSD i de fleste NUC systemer så du får ikke en komplett maskin til 3.000,-.

Hvis maskinen skal brukes som emulator så kreves det en del av CPU, men jeg antar at en som denne vil gjøre jobben helt greit. Ganske lenge siden jeg hadde problemer med lag i Snes9x hvertfall :)

Edit; NUC er en barebone, gjerne med loddet CPU, så det er ikke noe du kan bygge selv fra scratch.

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Det "ultimate" ville jo være å få et passivt kjølt kabinett og et ITX kort med en i3/i5, så slipper du dedikert grafikk.

Sammen med en god strømforsyning og ssd så er det ikke mye som kan lage lyd.

Men vent gjerne med de passivt kjølte NUC'ene som kommer :)

Hvor lenge er det til de kommer da, tror du?

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe NUC-en nå, og så kjøpe kabinettet når det kommer ut.

Kabinettet er nettopp kommet i butikk i USA (kan kjøpes fra Performance PC's om du ikke vil vente).

Eneste negative med NUC-en (i7 i alle fall, som jeg har) er viftestøyen. Vifta er liten, så den får en veldig høy frekvens.

Edit: Ser ut til at kabinettet kommer til å koste rundt 2000kr her, så blir jo i overkant.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Du kan kjøpe NUC-en nå, og så kjøpe kabinettet når det kommer ut.

Kabinettet er nettopp kommet i butikk i USA (kan kjøpes fra Performance PC's om du ikke vil vente).

Eneste negative med NUC-en (i7 i alle fall, som jeg har) er viftestøyen. Vifta er liten, så den får en veldig høy frekvens.

Edit: Ser ut til at kabinettet kommer til å koste rundt 2000kr her, så blir jo i overkant.

Har du en link til en NUC m/alt jeg trenger, som jeg kan se på?

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å holde prisen lav og samtidig få mest mulig ytelse/funksjonalitet så ville jeg kanskje vurdert å følge med på bruktmarkedet. mATX eller ITX hovedkort med en i3 Sandy Bridge og 4 GB DDR3 f.eks, burde ikke koste mye brukt hvis du finner det.

Så kan du heller legge pengene i en grei SSD, samt ha fokus på CPU-vifte, kabinettvifter og PSU (med hensyn på viften).

Det er muligens noe tidkrevende hvis man ikke finner noe brukt da.

I tillegg kommer kabinettet. Jeg mener jo at disse skal være ~43 cm brede, slik at de passer med receiver, Blu-Ray spiller osv.

Lenke til kommentar

I tillegg kommer kabinettet. Jeg mener jo at disse skal være ~43 cm brede, slik at de passer med receiver, Blu-Ray spiller osv.

Er ikke et problem i TV-benken, da den er bygget selv med en egen hylle hvor det bare står en OUYA akkurat nå, så trenger ikke passe til andre enheter.

Lenke til kommentar

Akkurat - bare meg som er litt nerd på at hifi-racket ikke skal bestå av alle mulige geometriske fasonger :p

En NUC vil bli vel det billigste her da, som allerede nevnt.

Jeg hater sånne greier fordi det er vanskelig/umulig å oppgradere dem med tiden, eller bytte ut singlekomponenter ved havari og de kan heller ikke brukes til så mange oppgaver. En skikkelig HTPC kan brukes til spilling og nettverkslagring/redundans i tillegg til å surfe netflix :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Akkurat - bare meg som er litt nerd på at hifi-racket ikke skal bestå av alle mulige geometriske fasonger :p

En NUC vil bli vel det billigste her da, som allerede nevnt.

Jeg hater sånne greier fordi det er vanskelig/umulig å oppgradere dem med tiden, eller bytte ut singlekomponenter ved havari og de kan heller ikke brukes til så mange oppgaver. En skikkelig HTPC kan brukes til spilling og nettverkslagring/redundans i tillegg til å surfe netflix :)

Hehe, kjenner mange som er som deg :p

Tror jeg skal gå litt i tenkeboksen og lese litt om de forskjellige. Tusen takk for svar, alle sammen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...