SilverFang Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Er det noen som har erfaring i å søke læreplass med universitetsgrad?Etter endt utdanning i 2014 begynte nedgangstidene i oljebransjen, noen som resulterte i at min geovitenskapgrad med petroleumsfag ikke er så ettertraktet lenger. Var i kontakt med "voksen opplæring" for mitt fylket, men de kunne dessverre ikke hjelpe til da jeg allerede hadde fullført videregående - noe som er én av kriteriene i å få hjelp til voksen opplæring. Det de kunne hjelpe med er å kompetansevurdere meg. Usikker på hvordan jeg skal gå frem. Er det jeg som må kontakte bedriftene for forespørsel? welp. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Er det noen som har erfaring i å søke læreplass med universitetsgrad? Etter endt utdanning i 2014 begynte nedgangstidene i oljebransjen, noen som resulterte i at min geovitenskapgrad med petroleumsfag ikke er så ettertraktet lenger. Var i kontakt med "voksen opplæring" for mitt fylket, men de kunne dessverre ikke hjelpe til da jeg allerede hadde fullført videregående - noe som er én av kriteriene i å få hjelp til voksen opplæring. Det de kunne hjelpe med er å kompetansevurdere meg. Usikker på hvordan jeg skal gå frem. Er det jeg som må kontakte bedriftene for forespørsel? welp. Alle kan gå som praksiskandidat, da må du gå 25% lengre i lære og fullføre en eller flere teoritester for å "bevise" at du besitter kunnskapen som du mangler i fagene, så kan du gå opp til fagbrev. Du må nesten ta kontakt med bedrifter selv, og husk at markedet er vanskelig for lærlinger også, så det skal nok litt til at de velger en med teoretisk utdannelse til å gjøre praktisk arbeid over en med yrkesfaglig "utdannelse". Men jeg ønsker deg lykke til! Synd hvordan det har blitt:/ Lenke til kommentar
SilverFang Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 Er det noen som har erfaring i å søke læreplass med universitetsgrad? Etter endt utdanning i 2014 begynte nedgangstidene i oljebransjen, noen som resulterte i at min geovitenskapgrad med petroleumsfag ikke er så ettertraktet lenger. Var i kontakt med "voksen opplæring" for mitt fylket, men de kunne dessverre ikke hjelpe til da jeg allerede hadde fullført videregående - noe som er én av kriteriene i å få hjelp til voksen opplæring. Det de kunne hjelpe med er å kompetansevurdere meg. Usikker på hvordan jeg skal gå frem. Er det jeg som må kontakte bedriftene for forespørsel? welp. Alle kan gå som praksiskandidat, da må du gå 25% lengre i lære og fullføre en eller flere teoritester for å "bevise" at du besitter kunnskapen som du mangler i fagene, så kan du gå opp til fagbrev. Du må nesten ta kontakt med bedrifter selv, og husk at markedet er vanskelig for lærlinger også, så det skal nok litt til at de velger en med teoretisk utdannelse til å gjøre praktisk arbeid over en med yrkesfaglig "utdannelse". Men jeg ønsker deg lykke til! Synd hvordan det har blitt:/ Takk, for svar! Situasjonen i dagens jobbmarked er helt absurd..! Ja, er klar over at jeg kan måtte gå lenger læretid, om ikke fagene som jeg allerede har kan innpasses som videregående fag. Har sjekket læreplan til det å bli prosessoperatør, og fagene jeg har hatt ved universitet er noe lunde like - dog mer omfattende. Samtidig har jeg realfag ved videregående, som kan dekke deler av programfagene. Har vanskeligheter for å tro at bedriftene foretrekke en lærekandidat med mindre teoretisk bakgrunn fremfor én med mer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Takk, for svar! Situasjonen i dagens jobbmarked er helt absurd..! Ja, er klar over at jeg kan måtte gå lenger læretid, om ikke fagene som jeg allerede har kan innpasses som videregående fag. Har sjekket læreplan til det å bli prosessoperatør, og fagene jeg har hatt ved universitet er noe lunde like - dog mer omfattende. Samtidig har jeg realfag ved videregående, som kan dekke deler av programfagene. Har vanskeligheter for å tro at bedriftene foretrekke en lærekandidat med mindre teoretisk bakgrunn fremfor én med mer. Ikke vær for sikker at du kan godskrive fag, det er ikke lett når det ikke er helt likt. Men dette kan du spørre feks fylket om, usikker på hvem som skal bestemme dette. Men da må du ta alle fag du mangler som privatist. De er gjerne mer omfattende teoretisk, men det er en grunn til at det er ett skille mellom teoretisk og praktisk utdannelse, den praktiske biten er ganske omfattende. Og det er helt klart en bedrift vill foretrekke en person som har gått på skole for den aktuelle jobben mot en som ikke har det, det er ganske logisk. Selv om du har omfattende kunnskaper innenfor faget mangler du mye av det praktiske, dette vill en person som tar inn praktiske kandidater være "redd" for, tro meg jeg har jobbet på prosessanlegg og vet hvordan de prater om teoretikerne Men du kan og være heldig og komme før i køen til lærlingene, som nå hopes opp de også dessverre :/ Så det er bare til å stå på! Jeg ville i din situasjon henvendt meg til en rådgiver på VGS der de har prosessfag, hørt hva de tror du kan gjøre ift fellesfag og slikt og så ta det videre der i fra. Ville også sendt mange søknader til alle selskaper som trenger operatører og belaget meg på å flytte der hvor mulighetene måtte oppstå Lenke til kommentar
SilverFang Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 Takk, for svar! Situasjonen i dagens jobbmarked er helt absurd..! Ja, er klar over at jeg kan måtte gå lenger læretid, om ikke fagene som jeg allerede har kan innpasses som videregående fag. Har sjekket læreplan til det å bli prosessoperatør, og fagene jeg har hatt ved universitet er noe lunde like - dog mer omfattende. Samtidig har jeg realfag ved videregående, som kan dekke deler av programfagene. Har vanskeligheter for å tro at bedriftene foretrekke en lærekandidat med mindre teoretisk bakgrunn fremfor én med mer. Ikke vær for sikker at du kan godskrive fag, det er ikke lett når det ikke er helt likt. Men dette kan du spørre feks fylket om, usikker på hvem som skal bestemme dette. Men da må du ta alle fag du mangler som privatist. De er gjerne mer omfattende teoretisk, men det er en grunn til at det er ett skille mellom teoretisk og praktisk utdannelse, den praktiske biten er ganske omfattende. Og det er helt klart en bedrift vill foretrekke en person som har gått på skole for den aktuelle jobben mot en som ikke har det, det er ganske logisk. Selv om du har omfattende kunnskaper innenfor faget mangler du mye av det praktiske, dette vill en person som tar inn praktiske kandidater være "redd" for, tro meg jeg har jobbet på prosessanlegg og vet hvordan de prater om teoretikerne Men du kan og være heldig og komme før i køen til lærlingene, som nå hopes opp de også dessverre :/ Så det er bare til å stå på! Jeg ville i din situasjon henvendt meg til en rådgiver på VGS der de har prosessfag, hørt hva de tror du kan gjøre ift fellesfag og slikt og så ta det videre der i fra. Ville også sendt mange søknader til alle selskaper som trenger operatører og belaget meg på å flytte der hvor mulighetene måtte oppstå Fylkeskommunen skal gjøre kompetansevurderingen. Klart det at det er et skille mellom teoretisk og praktisk utdannelse, men av erfaring er ikke den praktiske biten så "omfattende" ved videregåendeskole. Det er derfor de tar læretid.. Så du baserer ditt utsagn på hvordan de prater om teoretikere? Har selv jobbet på prosessanlegg og ikke opplevd det du hentyder til. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Fylkeskommunen skal gjøre kompetansevurderingen. Klart det at det er et skille mellom teoretisk og praktisk utdannelse, men av erfaring er ikke den praktiske biten så "omfattende" ved videregåendeskole. Det er derfor de tar læretid.. Så du baserer ditt utsagn på hvordan de prater om teoretikere? Har selv jobbet på prosessanlegg og ikke opplevd det du hentyder til. Så du har tatt praktisk utdannelse? Bare for å sammenligne gikk jeg automasjon på vgs og tilbrakte hver dag i ett "prosessanlegg" av ett klasserom. Hver dag var vi borti anlegget i stor og liten grad. Det var alltid praktisk arbeid. Nå går jeg elektro med fordypning i Automasjon ved UiS, her skal vi programmere noe lego i år, ett par timer i uken i ca 5 uker eller noe slik om jeg har forstått planen rett. Altså det kan ikke sammenlignes. Ja jeg baserer mine utsagn på det som ble sagt når jeg var lærling, altså folk som ansatte lærlinger, var formenn for de osv sa ting som "Han der kunne aldri ha trukket en kabel engang" osv. Og at de aldri ville ansatt personen som fagarbeider osv. Jeg sier ikke at dette er rett, jeg har troen på deg og andre med "kun" teoretisk utdannelse jeg, men jeg prøver bare å danne ett bilde om hvordan jeg opplevde det da jeg var lærling Men jeg har troen på at du kan få dette til jeg, men det blir nok vanskelig da det ikke bare er ingeniører og teoretikere som sliter med arbeidsplasser om dagen. Lenke til kommentar
SilverFang Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 Fylkeskommunen skal gjøre kompetansevurderingen. Klart det at det er et skille mellom teoretisk og praktisk utdannelse, men av erfaring er ikke den praktiske biten så "omfattende" ved videregåendeskole. Det er derfor de tar læretid.. Så du baserer ditt utsagn på hvordan de prater om teoretikere? Har selv jobbet på prosessanlegg og ikke opplevd det du hentyder til. Så du har tatt praktisk utdannelse? Bare for å sammenligne gikk jeg automasjon på vgs og tilbrakte hver dag i ett "prosessanlegg" av ett klasserom. Hver dag var vi borti anlegget i stor og liten grad. Det var alltid praktisk arbeid. Nå går jeg elektro med fordypning i Automasjon ved UiS, her skal vi programmere noe lego i år, ett par timer i uken i ca 5 uker eller noe slik om jeg har forstått planen rett. Altså det kan ikke sammenlignes. Ja jeg baserer mine utsagn på det som ble sagt når jeg var lærling, altså folk som ansatte lærlinger, var formenn for de osv sa ting som "Han der kunne aldri ha trukket en kabel engang" osv. Og at de aldri ville ansatt personen som fagarbeider osv. Jeg sier ikke at dette er rett, jeg har troen på deg og andre med "kun" teoretisk utdannelse jeg, men jeg prøver bare å danne ett bilde om hvordan jeg opplevde det da jeg var lærling Men jeg har troen på at du kan få dette til jeg, men det blir nok vanskelig da det ikke bare er ingeniører og teoretikere som sliter med arbeidsplasser om dagen. Jeg misforstod det du mente med "praktisk", og trodde du mente yrkesfaglig. Ja, utdanningen har inneholdt praktisk arbeid. Og apropo formenn. Har jobbet som ansvarlig for formenn, og av erfaring har jeg ikke opplevd det. Dessuten har jeg ofte vært den som må fortelle dem hvordan de skal gjøre sin jobb. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Jeg misforstod det du mente med "praktisk", og trodde du mente yrkesfaglig. Ja, utdanningen har inneholdt praktisk arbeid. Og apropo formenn. Har jobbet som ansvarlig for formenn, og av erfaring har jeg ikke opplevd det. Dessuten har jeg ofte vært den som må fortelle dem hvordan de skal gjøre sin jobb. Det er nok forskjeller ja, men jeg ville bare fortelle min side av saken som har gått yrkesfag og har opplevd teoretikere som ønsker å jobbe i felt. Både som fagarbeidere og felt ingeniører, det har aldri blitt godt mottatt de gangene jeg har vært opp i det Men som sagt, ønsker deg lykke til og tenker at dette skal ordne seg om du virkelig går inn for det! Lenke til kommentar
SilverFang Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 Jo, takk for det Ble litt ampert! haha Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Jo, takk for det Ble litt ampert! haha Blir alltid litt ampert her inne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå