Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

skjermet og uskjermet nettkabel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan bruke de om hverandre. Skjermet er så vidt jeg vet skjermen mot elektronisk støy. Brukes hovedsakelig over lengre strekk, om du skal legge et sted der det er mye elektronisk forstyrrelse eller om du skal legge utendørs. Du kan sammenligne det med isolasjon( selv om tradisjonell insolasjon kan være nødvednig i tilleg om du legger utendørs).

Lenke til kommentar

Kablene vi snakker om regner jeg med at er de vanlige kablene.. altså TP.. twisted pair.. kablene ligger tvinnet for å forhindre at de elektroniske signalene inni ikke skal påvirke de andre kablene.. og da snakker jeg om de kablene inni den faktiske kabelen.. (det er jo 8 av de :)

så har du flere typer av disse..

UTP.. Unshielded TP

Den mest vanlige kabelen å bruke i nettverk. Har ikke spesielt god evne til å lede utover 100 meter.. (det er jo en standard for dette egentlig)

STP.. Shielded TP

Kalles også installasjonskabel. Denne kabelen har isolasjon rundt hver av de 8 kablene og har et ekstra folielag utenpå kablene inni før gummilaget kommer på...

Så har du en mellomtype som heter Screened Twisted Pair.. (kort, ScTP) Som bare har isolasjon mellom gummien og de 8.. brukes også som "installasjonskabel".

Fordelen med shielding er at man kan trekke kabler sammen med strømkabler (som påvirker nettverkskabler en hel masse) og over lysstoffrør o.l.. men da må man i tillegg ha plugger i hver enda, som støtter dette og dette er selvfølgelig mye mye dyrere.. :)

*puh*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...