grueng Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Lurer på å kjøpe dvd-spiller, men lurer på om dvd-spilleren på datamaskinen og tv-ut på skjermkortet gir like bra kvalitet som en "stue-spiller"? Er det til noe annet enn film man kan bruke dvd på pc'en til? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Det som har noe å si for kvaliteten på PC-DVD er KUN skjermkortet(og lydkortet for lyden) samt software. Eneste kravet til selve DVD-ROMen er at den klarer å levere 1x jevnt noe alle kan. ATI hevder å ha markedets beste DVD koding på sine Radeon kort, noe jeg faktisk ikke betviler etter å ha satt diverse ting opp mot hverandre og generelt sett litt på denne Tv-ut featuren som er blitt standard på skjermkort. Konklusjonene mine er: - Geforce baserte skjermkort har elendig TV-ut. Ikke prøv engang. - Radeon korta tilsvarer en middels DVD spiller til rundt 2500kr - Tv-ut er ikke noe plug&play. Ofte er det problemer med å få bildet til å dekke hele skjermen. - Uansett om du har standalone eller PC DVD så er kvalitetskabler fra f.eks Monster Cable et must. - IKKE bruk composite. Dersom TV-en din ikke støtter s-video signal så glemmer du tv-ut. - Dersom du skal se mye på DVD kjøp en standalone spiller. Du blir lei av å dille med tv-ut på skjermkortet. - Det kan være kjekt å ha DVD-ROM på PC-en fordi en del spill slippes på DVD. - WinDVD er den DVD spilleren for Windows som gir best bilde. Den slår PowerDVD med knapp margin Lenke til kommentar
mcper Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Quote: On 2002-02-23 17:22, grueng skrev:Lurer på å kjøpe dvd-spiller, men lurer på om dvd-spilleren på datamaskinen og tv-ut på skjermkortet gir like bra kvalitet som en "stue-spiller"?Er det til noe annet enn film man kan bruke dvd på pc'en til? Viss du vil spela av med dvd-rom og sende til tv, så er det ingenting (som eg veit om) som er betre enn eit Realmagic Hollywood+ (evt. Creative dxr3). Viss du ventar ein månad eller noko slikt så kan du sikkert få tak i ein slik: http://www.realmagic.com/products/xcard_intro.htm og spele av divx også. per Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Quote: Er det til noe annet enn film man kan bruke dvd på pc'en til? Nei. Er det noen som kan forklare hvorfor ikke DVD blir brukt til noe annet en Film?? Jeg kjøpte egentlig DVD spiller fordi jeg ville være forberedt på fremtiden, men nå to år etter jeg kjøpte den, har det aldri vært en DVD som inneholdt noe annet enn film inni den... og hva skal jeg da med 16X? (utenom å kopiere .vob filer) Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Quote: On 2002-02-23 23:17, GeeZuZz skrev:Er det noen som kan forklare hvorfor ikke DVD blir brukt til noe annet en Film?? Du får de fleste spill på DVD da. Kanskje noen program også? Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Jeg startet med en DVD i PC-en pga prisen og utvalget av stand alone spillere. Jeg ble fort lei av å bruke PC-en, å kjøpte raskt en egen DVD spiller. Kvaliteten er også som regel/alltid bedre med "stue" spillere. Jeg valgte en Philips sak til 4500Nkr som jeg er fornøyd med. Har du prøvd Audio-DVD = music som er spilt inn i 5.1/AC3 format det er bare konge å høre på. Det er ikke så mange tittler enda ,men det kommer. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 real holliwood+ suger. Ikke alle filmer som kan bli avspilt med det kortet. Begynte det med dvd via at jeg bygget en maskin på 233MHz med pioneer 6x slot-in dvd og holliwood +. Solgte det da ikke alle filmer kunne spilles. Kjøpte da en samsung dvd 511. Den kunne ikke spille brente cd-r eller american pie. Så jeg solgte den for 200 mindre en jeg kjøpte den for (hadde den i 1/2 år.) Så kjøpte jeg en toshiba sd-210e Som er en sonefri kongespiller som spiller mp3,dvd,vcd,svcd,cd-r,cd-rw,cd-text (sånn at tittelen på sangen kommer i skjermen på spilleren) Kjøpte senere playstation 2 og dvd kontroll (kjøpte den ikke pga DVD-en men tenkte at det kunne være greit med dvd i to etasjer.) Fant ut at ps2 sugde i dvd så derfor kjøpte jeg den lg spilleren som dem solgte for 1400 på coop. Denne spilleren kan måles med toshiba til 3500. Den er sonefri,spiller samme som toshiba utenom vcd og cd text. Veldi bra lyd i den oxo. Så jeg har ett tips Kjøp stasjonær dvd. les om den på internett før du kjøper den. Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Quote: On 2002-02-23 17:22, grueng skrev:Er det til noe annet enn film man kan bruke dvd på pc'en til? Det finnes jo leksikon og atlas! KJEMPEMORRO! Lenke til kommentar
tja||anal Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Funker som en vanlig cd-rom Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Anngående Realmagic Hollywood + Jeg har ikke hatt noen store problemer med dette mpeg kortet Noen problem selvsagt, men ingen har vært umulig å løse Funker med alle mine filmer Jeg bruker mpeg kort + Monster Cable S-vhs kabel inn på Widescreen TV 32" + Lyd i Dolby Digital Funker meget bra Tungvindt tja, PC-en står jo på som regel likevel så egentlig er det ikke problem Standalone er selvsagt best, men da ville jeg hatt en bra spiller som f.eks Pioneer DV-737 Gold, Alle Soner 1-6 , jeg vet denne er DYR.. men men den formelig oser av kvalitet og stil Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Quote: On 2002-02-23 23:33, pkalle skrev:Har du prøvd Audio-DVD = music som er spilt inn i 5.1/AC3 format det er bare konge å høre på. Det er ikke så mange tittler enda ,men det kommer. Er DVD-audio så tøft? Har kun hørt på 3 DVD-audio CD-er, men jeg kan ikke si at det imponerte meg så mye. Mixinga var rett og slett for dårlig. Skarptromme i L-front og symbaler i R-rear. Kanskje tøft de først 10 minutta, men dersom du fjerner effekten "det er kult fordi det er nytt" så er jeg ikke så sikker om musikk i 5 kanaler er så mye bedre enn i 2. Selskapa må lære seg å produsere bedre først hvertfall For å spille av DVD-audio plater må man ha en DVD-spiller som støtter DVD-audio også da(dersom ikke det er lagt inn flere lydspor i f.eks Dolby Digital da). Slike spillere koster en del. Forøvrig har konkurenten til DVD-audio, SACD, rundt 3 ganger så flere plater ute :smile: Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Godt poeng Anders L. DVD-Audio er morsomt å høre på, men stort sett har det lite med "ekte" hi-fi å gjøre. Miksinga består stort sett av trommer her og gitar der-konsept og er ikke svært overbevisende. Har faktisk sett DVD-audio-spillere ned i 5000,- men fortsatt kun sett en plate eller noe sånt.... SACD derimot er produsert av Sony, som igjen har en av verdens største plateselskap og spytter ut en massevis av SACD`er as we speak.... Det er langt over 3 ganger så mange SACD`er på markedet som DVD-audio plater. Tror også at fler og fler plateselskap vil kaste seg på bølgen av SACD.... Skal man kun ha en DVD-spiller for å spille av film og vanlige CD`er på et normalt surround-anlegg. har man ikke brukt for verken SACD eller DVD-audio. Begge format krever mye av både forsterker og høytalere for å utnytte den høye oppløsningen på lyden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå