Gå til innhold

Sinnsyk PC hjelp?


Anbefalte innlegg

Her er dealen:

 

Har samlet sammen ca 10000 nå, men har mulighet for å gå over det med litt ekstra. Tingen er at jeg får alt til innkjøpspris av en kompis. Radeon 9800XT til 1500. Det sier vel litt. Lurer på om jeg skal ha amd, p4 eller amd 64??? MAskinen skal brukes til spill for det meste. Trenger forslag til alt av utstyr, får som sagt mye for penga nå :p:

Han skaffer alt billig, skjermer også. Kom med forslag til pcer eller bare deler. Bestemt meg for et Lian Li pc6089 kabinett, og tror Corsair er minnen jeg burde velge. Ellers vet jeg ikke hva jeg skal ha???

 

Hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med dette?

 

Hovedkort:

Asus A7N8X Deluxe eller Abit AN7 Hovedkort Socket A

 

Skjermkort:

Radeon 9800XT men hvilken av de???

 

Harddisk:

OS:Western Digital Raptor 36,7GB S-ATA

Lagring:Western Digital Caviar 250GB S-ATA 7200

 

Minne:

2 x Corsair TWINX512-4000 DDR-DIMM 512MB

 

Lydkort:

Creative SB Audigy 2 ZS

 

Strømforsyning:

Fortron/Source FSP40060PN , 400W, 12 cm vifte

 

Kabinett:

Lian Li PC6089

Lenke til kommentar

Velg den av Radeon 9800XT som har penest navn ;) De er alle like raske. Ellers ser oppsettet fint ut. Personlig hadde jeg gått for Abit Nf7-S v2.0 istedenfor, siden jeg liker abit og det er et minst like godt kort som asus korte.

Amd Xp2500+

Om du velger et hovedkort basert på Nforce2 trenger du ikke egent lydkort. Det er et innebygd i hovedkortet, og som faktisk er godt.

Skjerm; Velg en 19". Den bør klare 1600*1200 @ 85Hz. DPI er hvor stor avstand det er mellom hvert punkt på skjermen. Jo lavere jo bedre. Helst 0.25 eller mindre.

Jeg hadde kansje kjøpt 200Gb lagringsdisken i p-ata. Grunnen er at de er begge like raske. Og selv om det skal produseres pata disker en stund til så kan man aldi være for sikker. Vil være ergelig om du vil sette i en ny disk om 1,5 år og de bare selger SATA disker og du har brukt opp dine 2 sata kontakter.

Lenke til kommentar
Her er dealen:

 

Har samlet sammen ca 10000 nå, men har mulighet for å gå over det med litt ekstra. Tingen er at jeg får alt til innkjøpspris av en kompis. Radeon 9800XT til 1500. Det sier vel litt.

 

Hjelp?

Innkjøpspris til butikk for billigste Radeon 9800XT er ca. 4500 kroner, en i nabolaget her skaffet også datadeler med sånne rabatter som du snakker om, og han _jobbet_ i transportbransjen.

Lenke til kommentar
Velg den av Radeon 9800XT som har penest navn ;) De er alle like raske. Ellers ser oppsettet fint ut. Personlig hadde jeg gått for Abit Nf7-S v2.0 istedenfor, siden jeg liker abit og det er et minst like godt kort som asus korte.

Amd Xp2500+

Om du velger et hovedkort basert på Nforce2 trenger du ikke egent lydkort. Det er et innebygd i hovedkortet, og som faktisk er godt.

Skjerm; Velg en 19". Den bør klare 1600*1200 @ 85Hz. DPI er hvor stor avstand det er mellom hvert punkt på skjermen. Jo lavere jo bedre. Helst 0.25 eller mindre.

Jeg hadde kansje kjøpt 200Gb lagringsdisken i p-ata. Grunnen er at de er begge like raske. Og selv om det skal produseres pata disker en stund til så kan man aldi være for sikker. Vil være ergelig om du vil sette i en ny disk om 1,5 år og de bare selger SATA disker og du har brukt opp dine 2 sata kontakter.

Jeg hadde kansje kjøpt 200Gb lagringsdisken i p-ata. Grunnen er at de er begge like raske. Og selv om det skal produseres pata disker en stund til så kan man aldi være for sikker. Vil være ergelig om du vil sette i en ny disk om 1,5 år og de bare selger SATA disker og du har brukt opp dine 2 sata kontakter

 

Tviler på at jeg kommer til å bruke opp plassen. Har en 20gig nå og klarer meg fint, men selvfølgelig kommer det til å bli andre boller med 250gb hd. Men føler ikke at 200gb til er nødvendig.

Lenke til kommentar

hehe...hvis han der "kompisen" din med lastebilen tilfeldigvis kjører gjennom Sandnes, så skrik ut så står jeg klar til å betale 1500 kroner....i en mørk bakgate!

 

Ja jeg kan kjøpe 10 og selge med fortjeneste.

 

Ellers så mener jeg at du bør se på behovet ditt, og om du egentlig trenger å ha det råeste av det råeste på markedet. Det du egentlig gjør er å betale masse penger for noe du egentlig ikke har behov for. Og maskinen faller raskt i pris så det er egentlig litt tull å kjøpe veldig dyrt.

 

Teit eksempel:

Per vil ha kraftig maskin og kjøper P4 3,20 til 3865 kroner hos komplett

Ola kjøper en "ok" P4 2,8 til 2030 kroner hos komplett

 

Konklusjon: Per vil sannsynligvisk ikke merke store forskjellen bortsett fra i lommeboka da. Prisforskjellen er jo 1835 kroner bare på denne delen.

Så kan du jo begynner å regne på resten av pcèn. Blir mye penger av det!

 

Men men...det var mine tanker :)

Men gjør som du vil men tenk etter på behovet ditt...så vil du nok bli fornøyd med kjøpet ditt!

 

Lykke til :woot:

Lenke til kommentar

Skjerm så kan jeg anbefale Hansol H950 som er en 19" LCD skjerm som i dette øyeblikk koster 4995 hos komplett. Finnes sikkert billigere på andre webshopper men jeg var fornøyd med servicen hos komplett og derfor ble det der jeg kjøpte den.

 

Har spilt en del spill på den som f.eks Call of Duty, Medal of Honor og Max Payne 2 og har ikke opplevd noe ghosting i det hele tatt. Skjermen er veldig elegant å se på og er meget bra alt i alt.

 

Når det gjelder vannkjøling så har jeg ikke noen erfaringer der så det får andre svare på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...