arne22 Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 (endret) I følge E-24 og teknisk ukeblad, så kan el-bilen sette jordfeilvernet ut av funksjon. Er dette riktig? http://e24.no/bil/elbilen-kan-sette-jordfeilvernet-ditt-ut-av-spill/23519320 Ellers fra artikkelen: I februar kom det blant annet et krav om at et spesielt type jordfeilvern skal monteres sammen med ladere... og: – Noen har veldig god greie på dette, mens andre ikke har ikke oppdatert seg på elbillading i det hele tatt. Det er variabel kunnskap om forskriftene. Hva slags "forskrift" er det det dreier seg om, og hva sier eventuelt den? Vanskelighetsgraden på dette spørsmålet er vel kanskje litt i overkant av vanlig "skole og leksehjelp", men det er da også mange flinke og kompetente elektrofagfolk innom dette forumet. (Og eller så er det vel ingen elektrotråder .. tror jeg.) Endret 6. september 2015 av arne22 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 (endret) Hva slags "forskrift" er det det dreier seg om, og hva sier eventuelt den? Det står i artikkelen. Krav til installasjon Kravene til ladeinstallasjoner omtales i delnorm 722 i NEK 400, og forteller blant annet at det skal være overspenningsvern, og jordfeilvern type B. 5. februar gjorde NK64, komitéen som utarbeider NEK 400, en tolkning av eksisterende krav, og gjorde i praksis jordfeilvern type B til et krav. Slike jordfeilvern er normalt ikke installert i boliger, som stort sett har type A. Dette er for øvrig ikkje ei forskrift, men ei norm. Gjeldande norm i dag er NEK 2014, som kom ut i 2014. Formuleringa i den gjer at mange nok vil velje å forsyne frå eit vern av type A, men det ser ut som NK64 i februar gjorde ei tolking av normen som i praksis betyr at ein må bruke jordfeilvern type B. Dette vil sikkert bli lagt inn som krav i neste revisjon av normen. I normen står det: Det strømstyrte jordfeilvernet som beskytter tilkoblingspunktet skal minst være av type A. Ved strømforsyning med flere faseledere og hvor egenskapene til belastningen ikke er kjent, skal beskyttelse mot DC-feilstrømmer anordnes, for eksempel ved bruk av strømstyrt jordfeilvern type B. Endret 6. september 2015 av Zeph Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. september 2015 Forfatter Del Skrevet 6. september 2015 (endret) Hvis man bruker feil type jordfeilvern i forhold til bilen, vi dette "sette jordfeilvernet i boligen ut av funksjon" eller vil jordfeilvernet i boligen virke som før? Hva er de praktiske konsekvensene av å bruke "feil" type jordfeilvern? Hvordan fungerer jordfeilvern A annerledes enn type B og hva vil den praktiske konsekvensen være i forhold til denne oppkoblingen, med lading av el-bil? "Forskriften" må vel i dette tilfellet være FEL? Står denne nevnt i artikkelen? Monn det står noe i denne artikkelen som har relevans for problemstillingen? http://www.tu.no/industri/2015/01/21/norsk-selskap-loste-renaults-ladeproblem-med-oljeteknologi Endret 6. september 2015 av arne22 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Type A jordfeilvern har en teoretisk mulighet til å la seg påvirke av DC-komponenter fra kraftelektronikk. Dette kan føre til at man magnetiserer spolen med DC og kan forhindre at den løser ut ved faktisk feilstrøm. Type B jordfeilvern blir ikke påvirket av dette og kan derfor benyttes. Sånn kort forklart. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. september 2015 Forfatter Del Skrevet 6. september 2015 (endret) Joda, det var den enkle forklaringen, men i virkeligheten så er det nok en del "mer" bak i kulissene, både formelt og rent teknisk. Et grunnprinsipp bak bruken av NEK 400 er jo at ingen deler av den kan tas ut av sin sammenheng, og at anvendelsen av normens innhold alltid skal skje ut i fra en konkret risikovurdering. Det står faktisk forklart en del i artikkelen som går på det tekniske og det som har med risikovurdering å gjøre, sitat: Et type A-vern kan settes ut av funksjon dersom likestrømsjordfeil, eller DC-komponenter, lekker tilbake på kursen. Dette kan oppstå etter likeretteren i elbilens lader. Dette kan føre til at spolen i jordfeilvern av type A oppmagnetiseres, og at utløserstrømmen øker. Det gjør det vanskelig å vite hvor stor jordfeil som skal til før jordfeilbryteren løser seg ut. I praksis betyr det at jordfeilvernet kan slutte å fungere, og at du risikerer å ikke oppdage en jordfeil som oppstår, enten i selve bilen eller et annet sted i kursen. Type B-vern oppdager slike jordfeil, og vil løse ut dersom de oppstår. Slike feil kan oppstå uansett om du lader i stikkontakten eller med en dedikert ladestasjon. Dersom ladestasjonen eller ladeboksen allerede har type B jordfeilvern integrert, er det imidlertid ingen krav til å også installere et slikt vern i kursen. Det er heller ingen spesielle krav til installasjonen dersom du lader i en eksisterende kurs. Tolkningen er heller ikke tilbakevirkende, så har du fått en lader installert før februar, er den antakelig utstyrt med type A jordvern. Dette vil være godkjent. Endret 6. september 2015 av arne22 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Jeg forstår ikke hva du vil frem til? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. september 2015 Forfatter Del Skrevet 6. september 2015 (endret) Foreløpig ikke noe annet enn å beskrive problemstillingen.Det står også en del interessant og relevant info i denne tråden:https://prod.trainor.no/cms/nor/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Jordfeilbryter-type-A-eller-B-ved-ladere-for-elbiler Problemstillingen er også relevant ifb med bruk av Solceller på taket eller andre steder i bygningen. Endret 6. september 2015 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå