Gå til innhold

Hva mer enn kamera får jeg hvis jeg handler på?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ganske sikkert kjøpe sony trv33 en av de kommende dagene..

Er det noen som vet om det følger med noe redigeringsprogram hvis jeg kjøper det på elkjøp??? Eller om det følger med redigeringsprogram til panasonic nv-gs50??

Evt. anbefalling av et greit redigeringsprogram, som ikke er alt for dyrt...bør helst kunne kjøpes på elkjøp.

Mvh Nils

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at det følger med et enkelt redigeringsprogram hvis du kjøper et av de kameraene der. Men det programmet er uansett så teit og dårlig at du snart vil kjøpe et nytt - garantert.

Det er drøssevis av programmer tilgjengelig. Pinnacle Studio 8 er ett billig alternativ. Men det er endel som klager over bugs og slikt med det. Les litt i videoredigeringsforumet her om det programmet og andre.

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar

Det bør vel holde med 1,8 GB prosessor - men kanskje like viktig er at du har minne - helst opp mot 512 MB....

Har ikke noe særlig erfaring selv enda - men etter som jeg har hørt så er det å anbefale.

20 GB harddisk er sikkert OK - men video tar fort mye plass og det er jo litt avhenging av hvordan du lagere ferdige filmer. Om du tar dem tilbake til kassett eller brenner på DVD - og dermed frigjør plass igjen. Start med 20 GB - og så kan du jo utvide etterhvert dersom du føler behov for det!

Lykke til! :nice:

Lenke til kommentar
... holder det med 20 gb hardisk, 1,8 prosesor???

Redigering dreier seg mest om prosessorkraft har jeg etterhvert lært - og prosessoren du har holder. 20GB HD er ikke mye (og dessuten har du vel annet på disken din også, altså ikke 20GB tilgjengelig). Husk at én time film i DV-format er cirka 13 GB.

Lenke til kommentar

Du vil etter kort tid ha behov for ekstra diskplass. I tillegg går redigeringen smidigere samt visningen på PC'en blir uten hakking hvis du har videofilene liggende på en fysisk adskilt disk (programvare og videofiler hver for seg). Prøv flere videoredigeringsprogram før du bruker penger på Studio 8. Du kan like gjerne bruke windows movie maker hvis du ikke skal drive med videoredigering som hobby, og du vil trenge noe betydelig kraftigere og stabilere enn Studio 8 hvis du skal satse på litt mere seriøse prosjekter. Se litt på denne linken før du kjøper:

http://www.nva.no/progredigering.asp

Lenke til kommentar

Froggyler: hvordan kan du trekke den slutningen ut av det du leser der? Tør du virkelig å anbefale noe uten å ha prøvd det? HollywoodFX er den beste grunnen til at man bør kjøpe Pinnacle studio 8, basta.

Hollywood FX selges på de fleste internett-butikkene som selger Pinnacle-software. Mpx.no og Xd.no har i alle fall dette...

Har du USB-inngang/utgang bør vel dette gå, men Firewire er myyye raskere. Firewire-portene ser ut som litt avlange firkanter med en knekk utover på den ene siden. Litt høyere enn USB-portene. Jeg er litt usikker på hvordan du gjenkjenner dette i gjennom kontrollpanel->system->enhetsbehandling... jeg fant i alle fall ikke mine porter der...

Jeg _tror_ at du bør kjøpe mer ram, men jeg _vet_ at den prosessoren bør klare seg helt fint. Noen andre bør svare på dette spørsmålet.

Du bør også kjøpe en større harddisk....

Lenke til kommentar
Froggyler: hvordan kan du trekke den slutningen ut av det du leser der? Tør du virkelig å anbefale noe uten å ha prøvd det? HollywoodFX er den beste grunnen til at man bør kjøpe Pinnacle studio 8, basta.

fileboy spurte om redigeringsprogram...

Kan være enig i at man får mange effekter billig ved også å kjøpe Studio 8 og Hollywood FX. Men som redigeringsprogram vokser man raskt ut av det.

Lenke til kommentar

20gb holder ikke! du burde ha hvertfall 1gb ledig per minutt du har tenkt at sluttvideoen din skal bli, altså, skal du redigere en film som du ar tenkt skal bli 30 min, så trenger du 30gb, 512 ram er greit eller hvertfall minimum, prosessor er det ikke så farlig med.

KJøp deg et trv33, studio dv8 med firewirekort til 800kr på elkjøp, samt en vidvinkel til ca 1000kr, da har du det du trenger, veske til kameraet får du på kjøpet:D

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tips...likte spesielt godt det siste til geokri.

Kjøper trv33, studio 8 dv + et nytt 512 mb ram kort og en ny harddisk 120 gb

Da skulle jeg vel være klar til å begynne å filme og redigere???

Men hva trenger jeg vidvinkel til???

Og er det noen måte jeg kan finne ut hvilket ram kort (modell) jeg skal ha for at det passer til min maskinen??

Mvh Nils

Lenke til kommentar

Er i og for seg ening atvideoredigering trenger prosessorkraft og minne, men husk en ting- så lenge det ikke tryner, så er det eneste som skjer at det blir en god del tregere. Jeg startet opp med videoredigering på en Pentium II, og det virket det, også. Sjekk hvordan du synes det er før du løper avgårde og oppgraderer maskinen din. Det kan tenkes du synes det går greit?

Der du vil oppleve den største forskjellen er når du er ferdig med redigeringen. Da skal filmen rendres. Det blir litt langsomt, men hva så? Gjør noe annet i mens, maskinen virker selv om du ikke ser på den..

Hvis du skal gjøre noe, så handle harddisk først. Den du har er så liten at du bare får plass til korte filmer.

Selv har jeg brukt flere programmer, og har funnet ut at jeg trives best med Vegas Video. På XP er programmet fint og stødig, og det er lett å bruke. Synes jeg.

Når det gjelder å finne ut hva du har inni maskinen, er programmet aida32 bra til det. Søk på google, last ned og legg det inn. Genialt.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...