Gå til innhold

går det an å be en maler om å male et maleri for meg?

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt hva det er du ønsker å oppnå?

Du vil ikke avbildes, men få dine idéer til et bilde (flere) overført til lerret/papir/et-eller-annet-underlag, utført av en profesjonell maler?

Hvis du ser bort ifra at en maler/skulptør/musiker/etc., har utdannet seg innen faget for å kunne utrykke eller tolke inntrykk på sin måte - og dermed neppe har noen interesse av å være et medium for andres uttrykksbehov, så lurer jeg på hvordan du rent praktisk hadde tenkt deg å få det gjennomført?

Hvordan skal du "overføre" dine idéer til maleren? Jeg går ut ifra at du ikke innehar evnen til selv å skissere klart og tydelig bildene du har i hodet, for i motsatt fall ville du jo laget disse bildene selv.

korrekt ja så rett og slett jeg bare beskriver maleriet til maleren og han maler den? er det ingen som gjør sånt? 

det er bare at jeg ser at min fantasi er meget god...

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange som gjør slik, tenk på fantomtegnere som politiet bruker for eksempel. Og som nevnt designere som tar oppdrag.

Du kan få det du ønsker uten problemer, du må bare finne en person eller firma som gjør det. Sett inn en annonse på finn.no eller liknende sider, kanskje noen internasjonale (?) så får du raskt svar. Let også etter bedrifter som tar slike oppdrag. Ikke forvent at vi på forumet skal gjøre hele jobben for deg, du har vel fått svar på spørsmålet ditt? Det er JA, bare for å si det igjen. Er det rart? Nei, ikke noe spesiellt rart å ønske å få uttrykkt sine ideèr gjennom noen andres talent.

Det er også nevnt at dette ikke er gratis. Hvis man ser for seg en pris på hvertfall 500,- i timen så må du regne relativt mange timer bare på kommunikasjon/ forklaring fra deg, kanskje 50-100 alt etter hvor stort og avansert kunstverket "ditt" skal være. Så er det jo tiden det tar å male. Jeg vil tro at et verk på, si 2 kvadratmeter, mye detaljer og en god del finpuss vil koste deg hvertfall 50.000,-.

Er det verdt pengene? I mine øyne nei, det er bedre å lære seg å male/ tegne selv, det er ikke så vanskelig som mange tror. Har du det som hobby og bruker 4 timer om dagen så vil du ha relativt bra ferdigheter i løpet av et år selv om du aldri har gjort det før.

Det kan jo hende du kan få en kunstner til å male dine fantasier/ ideèr gratis, men det å få kontakt med en kunstner som er villig til å satse på deg og overbevise ham om at dine ideèr er verdt å male blir vanskelig. Å få kontakt til å begynne med uten å tilby penger er nok vanskelig. Så må det nevnes at de fleste kunstnere har god fantasi selv og maler sine egne fantasier og tanker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...