Gå til innhold

går det an å be en maler om å male et maleri for meg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jada, det skjer til stadighet. Men det må gjerne en viss enighet inn i bildet. Noe du vil ha malt kan en maler synes er helt meningsløst og ikke ville ta på seg. Spesielt om man ønsker seg et malt "fotografi" er gjerne flere av dem mer skeptiske. De ønsker nok en viss subjektiv fortelling av hvordan de ser det du ønsker malt.

Lenke til kommentar

Du kan sikkert be en elektriker male ett maleri for deg også, så lenge du betaler vanlige satser pleier de ikke være så vanskelige.

Noe kunstverk kan du neppe be om, men noe får da alle til...

Men, nei, det er ikke vanlig å be håndtverkere(som jo tråss alt en maler er) lage malerier...

Edit: mente du forresten maleren, som maler hus osv. eller kunstmaleren, som maler bilder osv?

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Vet ikke hvor vanlig det er i disse dager, men var ikke uvanlig før, taket i det sixtinske kapell  er vel kanskje det mest kjente bestillingsverket i den vestlige om ikke i hele verden. Portretter er også vanlig å bestille.

Lenke til kommentar

Ja, men du må jo finne en maler som maler i den stilen du vil ha. Og betale det det koster.

Det er ganske vanlig, ikke noe problem.

Men husk at det tar lang til å male et maleri, og prisen blir deretter

Jada, det skjer til stadighet. Men det må gjerne en viss enighet inn i bildet. Noe du vil ha malt kan en maler synes er helt meningsløst og ikke ville ta på seg. Spesielt om man ønsker seg et malt "fotografi" er gjerne flere av dem mer skeptiske. De ønsker nok en viss subjektiv fortelling av hvordan de ser det du ønsker malt.

men blir det gratis hvis maleriet er god? da blir kunstmaleren populær?

Lenke til kommentar

Samme hvor bra det blir så er det neppe gratis. Om det blir veldig bra vil han om noe ha mer penger, men igjen, dere lager så klart en avtale slik at han ikke kan kreve det.

Hadde du vært veldig kjent og dermed kunne gitt god publisitet så hadde det nok vært gratis ja, men tviler på at det er situasjonen.

Lenke til kommentar

men blir det gratis hvis maleriet er god? da blir kunstmaleren populær?

Kan ikke tenke meg noen kunstner gjør det gratis nei. Pris kommer an på størrelse og kunstnerens rykte. Du er neppe en profilert kjendis som gir et slikt bilde masse publisitet, så prisen blir nok helt opp til kunstner. Min far tar en del slike oppdrag, priser fra 5-30000 stort sett. 

Lenke til kommentar

men saken er val at jeg vil ikke eie maleriet, jeg vil bare at den eksisteterer og at det blir sagt at det er jeg som kom på den : er dette i så fall rart?

Det er bare å stille som aktmodell på kunstakademiet så får du det du ønsker. Noen maler deg, og du slipper å eie det.

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Det spørs jo litt hva slags fantasier du mener. Designere "maler" hele tiden bilder utfra fantasier. F.eks fantaserer bildesignere frem biler slik de tror kundene vil ha det neste tiåret. Produktdesignere gjetter seg fram til hva kjøperne vil ha om noen år når produktet er ferdig utviklet og noen år fremover, så lenge produktet er i salg. Møbeldesignere må fantasere seg fram til hva møbeltrendene blir kanskje mer enn et tiår fremover. Denne typen "malere" tar ofte timepris for det de "maler", noe som kan bety småbeløp (noen få tusen) sammenlignet med det kunstmalere ville tatt for samme jobb.

post-51414-0-30107900-1441571164_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det spørs jo litt hva slags fantasier du mener. Designere "maler" hele tiden bilder utfra fantasier. F.eks fantaserer bildesignere frem biler slik de tror kundene vil ha det neste tiåret. Produktdesignere gjetter seg fram til hva kjøperne vil ha om noen år når produktet er ferdig utviklet og noen år fremover, så lenge produktet er i salg. Møbeldesignere må fantasere seg fram til hva møbeltrendene blir kanskje mer enn et tiår fremover. Denne typen "malere" tar ofte timepris for det de "maler", noe som kan bety småbeløp (noen få tusen) sammenlignet med det kunstmalere ville tatt for samme jobb.

attachicon.gifCar-Pencil-Sketch-by-Olivier-Gamiette-720x539.jpg

da kan det kanskje være en god ide å prøve meg i utlandet i et lavkostlnad? kunstmalere er kunstmalere, så sannsynligvis er de like dyktig som her eller?

Lenke til kommentar

Innlegg med overdreven quoting, aka pyramidebonanza, er redigert for å forkorte lengden på posten. Quoting er bra for å vise hvem dere siterer men pass på at det ikke blir overdreven bruk av denne funksjonen. Det er ikke nødvendig at folk får slitasjeskader på scrollefingeren for å komme frem til det dere har skrevet.

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg skal kansksje bli malt av en "kjent" og dyktig kunstner?men så er dette en bekjent av meg som jeg tilfeldigvis spurte om han trengte noen til å stå "modell".. men skal du leie inn en kunstner til å lage et portrett av deg hvor du bestemmer, må du nok regne med at det vil koste deg derretter. Og da minst 20 000++. Jeg tviler nemlig på at de er noe billigere enn en bryllupsfotograf.

Eventuelt kan du oppsøke gatekunstnere eller kunststudent og høre hva de skulle hatt betalt for det:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skjønner ikke helt hva det er du ønsker å oppnå?

Du vil ikke avbildes, men få dine idéer til et bilde (flere) overført til lerret/papir/et-eller-annet-underlag, utført av en profesjonell maler?

Hvis du ser bort ifra at en maler/skulptør/musiker/etc., har utdannet seg innen faget for å kunne utrykke eller tolke inntrykk på sin måte - og dermed neppe har noen interesse av å være et medium for andres uttrykksbehov, så lurer jeg på hvordan du rent praktisk hadde tenkt deg å få det gjennomført?

Hvordan skal du "overføre" dine idéer til maleren? Jeg går ut ifra at du ikke innehar evnen til selv å skissere klart og tydelig bildene du har i hodet, for i motsatt fall ville du jo laget disse bildene selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...