Whiskey^ Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Hei folkens, Jeg holder på med en innlevering hvor jeg skal lage et hult rektangel. Hjørnene skal være: " * " , sidene:" | " og topp og bunn skal være " - ".Så langt har jeg klart hjørnene og sidene, men sliter enda med topp og bunn. så det jeg har nå er: mens jeg egentlig skal: ******* *-----* | | | | | | | | ******* *-----* Det er også en deloppgave at man skal få frem forbokstaven i navnet sitt i midten av figuren. Noen tips til hvordan jeg skal gå frem her? - Whiskey^ ------------------------------------------------------------- Koden : import java.util.Scanner; class HultRektangel{ public static void main(String[]args){ Scanner tastatur = new Scanner(System.in); System.out.print("Gi høyde på rektangel"); int høyde = tastatur.nextInt(); System.out.print("Gi bredde på rektangel"); int bredde = tastatur.nextInt(); for(int j=1; j<=høyde; j++){ for(int i=1; i<=bredde; i++){ if(j==1|| j==høyde ){ System.out.print("*"); } else if(i==1 || i==høyde){ System.out.print("|"); } else{ System.out.print(" "); } } System.out.println(); } } } Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Dette er lettere å gjøre om du bruker en todimensjonal liste og setter alle elementene først, for så å printe ut til slutt. Dersom du absolutt vil gjøre det på denne måten, må du sjekke om det er et hjørne først: if ((i == 1 && j == 1) || (i == 1 && j == høyde) || (i == bredde && j == 1) || (i == bredde && j == høyde)) { System.out.print("*"); } else if (j == 1 || j == høyde) { System.out.print("-"); } else if (i==1 || i==høyde) { System.out.print("|"); } Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 (endret) Det er flere måter å gjøre det på. Har du lært metoder (altså funksjoner)? 1. Print ut en stjerne. 2. Print ut en "-" bredde-2 ganger 3. Print ut en stjerne. 4. repeter høyde-2 ganger: 4.1 print ut en | 4.2 print ut mellomrom bredde-2 ganger 4.3 print ut en | 5. Gjør steg 1-3 igjen. Lag gjerne en metode som gjør steg 1-3, så slipper du å skrive det samme to ganger. Endret 6. september 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Whiskey^ Skrevet 6. september 2015 Forfatter Del Skrevet 6. september 2015 @liquidsquid: forslaget ditt gjorde susen, takk så mye! @emancipate: har ikke helt startet med det enda tror jeg, er bare et par uker inn i INF101. Men takk for forslaget uansett! ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå