vinzenT Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Heisann! Jeg flyttet inn i ny leilighet for et par måneder siden. Etter en del research valgte jeg å gå for Telenor internett, da dette hadde fått mest positiv omtale. Det er snakk om kobberlinje, ikke fiber. Generelt sett har internettet vert ganske ustabilt fra dag èn. Om formidagen er det ofte stabilt, men på ettermiddag/kveld blir det ofte svært ustablit. Av og til kutter nettet helt, og router må restartes for å få det tilbake. Det merkes best når jeg spiller, da plutselig pingen blir skyhøy for å gradvis synke igjen. Dette repeteres med jevne mellomrom. Router fra telenor: Zyxel P8702N Jeg har ringt telenor flere ganger, men får bare samme SMS hver gang der de sier at nettet er testet OK, uten at det har blitt bedre. Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre selv for å få nettet mer stabilt? Jeg har en ASUS RT-N66U router liggende. Er det mulig å bytte ut orginalrouteren/modemet med denne? Takker på forhånd for alle svar! Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Nei, Telenors modem er spesialbygd for deres kobbernett. Du kan ikke bare skifte den ut sånn uten videre. Eneste unntak er å sette Telenor modemet i bridge mode og bruke Asus ruteren som en sender. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Du kan bytte ut modemet med ditt eget, men ASUS RT-N66U har ikke modem i seg, så da må du eventuelt kjøpe et. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Hovedpoenget her er at et modem ikke er en router, som evelen sier. Neste er at du må finne ut hvor problemet ligger, er problemet utenfor huset eller med routermodemet du har fått hos de, dette kan du finne ut ved å pinge routermodemet via enheten du bruker normalt, og samtidig pinge en ekstern server fra noe som er koblet til med kabel. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Og hvor skaffer man seg et modem som er kompatibelt med Telenors nett? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 (endret) Software på P8702 har vært ustabil i noen versjoner, dette påvirker stabiliteten på trådløst nettverk. Logg inn på routermodemet og sjekk hvilken versjon du har. Den nyeste er AAJX.9. Dersom du har eldre versjon, gå til stup.telenor.net og last ned nyeste versjon, og installer den på ditt routermodem. Endret 6. september 2015 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
vinzenT Skrevet 6. september 2015 Forfatter Del Skrevet 6. september 2015 (endret) Takker for svar! Enheten jeg bruker til vanlig er en stasjonær pc med kablet tilkobling. Har pinget mot routeren nå, og dette virker stabilt (<1 ms) hele veien. Jeg har også pinget mot vg.no, og dette ligger nå stabilt på 30-32 ms. Som sagt i første post så pleier nettet å være stabilt på denne tiden av døgnet, men begynne å bil ustabilt fra ca. 18:00-00:00. Dette er "prime time" innen internettbruk, og det er sikkert mange som streamer video osv. Jeg har en teori om at Telenor sine linjer ikke takler datamengden når mange bruker mye, og dette kan jeg vel ikke gjøre noe med? Det dumme her er at Telenor sin kundeservice er preget av mange tiltak for å hindre mest mulig utgifter og arbeid for dem. For det første så får jeg samme automatiske beskjed hver gang jeg ringer om at "din feil er nå rettet, restart modemet", for det andre så krevde det hele tre forsøk for å få dem til å sende en ordre til Relacom om å fikse feilen. Jeg trodde da at det fysisk skulle komme en montør å feilsøke, men jeg fikk bare samme meldingen om at "linjen er testet OK", og ingenting er forbedret.. Edit: det er innstallert nyeste update på modemet Endret 6. september 2015 av vinzenT Lenke til kommentar
MrMountainLurk Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Forutsatt at problemene dine ikke er pga. av forstyrrelser på WiFien, så kan du sjekke ut om problemet er at opplastingshastigheten din får for fullt. Dersom opplastingshastigheten på linja di maksimeres, f.eks. av sikkerhetskopiering eller torrents, vil latencyen din bli ekstremt mye høyere(par tusen ms), samt nedlastinga gå veldig i stå(0,x Mbit). Kan bli så ille at det ikke går å sjekke vanlige nettsider.Dette er visstnok et problem for alle internettforbindelser hvor opp og nedlastingshastigheter er ulike. For å komme rundt dette problemet må man organisere trafikken på nettverket bedre:*Enten manuelt. F.eks. stille maks opplasting i Google Drive, eller kun sikkerhetskopiere iPaden nattestid (skjer som standard når den er tilkoblet strøm og WiFi) *Eller overlate jobben til en god QoS funksjon Om ikke QoSfunksjonen til Telenor sitt modem fikser biffen(ja, den har en QoS funksjon), kan du jo teste med Asus Ruteren (sett ZyXEL 8702 i bridge). Om du f.eks. stiller inn maks opplastingshastighet i Asusen til å være 0,1Mbit lavere enn opplastigshastigheten du faktisk har, kan det være du løser problemet.Vet ikke om det er akkurat dette som er årsaken til problemene dine, men symptomene stemmer: Høy ping i perioder på dagen. Spesielt når flere enheter er på nett (hjemme hos deg). Lenke til kommentar
eriktar76 Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Det er veldig mulig problemen dine kommer av QoS slik den er i 8702 pr nå. Det kommer en forbedret løsning i løpet av høsten. Forhåpentligvis basert på fq_codel. Lenke til kommentar
vinzenT Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 (endret) Takker for svar igjen! Jeg har aldri hørt om QoS før, men skal prøve å skru av dette i 8702'en og bruke Asus sin. Kanskje dette fikser biffen Jeg har kjørt en pingtest mot www.vg.no over en lengre periode nå. Programmet jeg har brukt er PingLogger med standard innstillinger. Legger ved resultatet som vedlegg. Denne ustabiliteten kan vell ikke være normal selv om det er snakk om kobberlinjer? Testen er kjørt med 8702'en i bridge modus, og Asus-routeren tilkoblet. Det er kabel mellom 8702'en og Asus'en, samt kabel mellom pc-en som kjørte pingtesten og Asus-routeren. Har ikke endret på noen QoS innstillinger. Endret 7. september 2015 av vinzenT Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Hadde noe ala det samme problemet for en del år siden og feilen var rett og slett at det var fler (telefon)uttak før uttaket som modemet var koblet inn i. Ble litt surr frem og tilbake men montøren fant feilen andre gangen han var der. Fikk tilogmed 3 måneder gratis Internett som plaster på såret Da har du jo noe enkelt du kan sjekke og ta videre til den vanskelige supporten hvis det viser seg å være feilen Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Det kan også være det at linjen ikke greier å levere stabilt internett på den hastigheten du betaler for. Hvor mye Mb/s betaler du for og hvor mye får du? Betaler selv for 5/0,5, og får bare levert 4,7 fordi hvist Telenor skrur opp hastigheten til 5, så blir nettet utrolig ustabilt. Lenke til kommentar
vinzenT Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 (endret) Hadde noe ala det samme problemet for en del år siden og feilen var rett og slett at det var fler (telefon)uttak før uttaket som modemet var koblet inn i. Ble litt surr frem og tilbake men montøren fant feilen andre gangen han var der. Fikk tilogmed 3 måneder gratis Internett som plaster på såret Da har du jo noe enkelt du kan sjekke og ta videre til den vanskelige supporten hvis det viser seg å være feilen Så bra det ordnet seg for deg! Det er snakk om et eldre hus med 6 boenheter. Jeg mistenker at det kanskje kan være en form for feilkobling/kabling som dette som forårsaker problemet. Har glemt å nevne det før, men ca 3 meter etter kabelen kommer inn i vår leilighet er den skjøtet med en vanlig sukkerbit før den går videre inn i uttaket. Dette tyder på dårlig utført kabling, og det kan være andre slike "jallaløsninger" som er skjulte/andre plasser. Det er nettop derfor jeg vil fysisk ha en montør til å feilsøke både visuelt, og gjøre målinger. Men det har jo vist seg å være lettere å invitere Erna Solberg på middag enn å få Telenor til å stille opp med en montør.. Det kan også være det at linjen ikke greier å levere stabilt internett på den hastigheten du betaler for. Hvor mye Mb/s betaler du for og hvor mye får du? Betaler selv for 5/0,5, og får bare levert 4,7 fordi hvist Telenor skrur opp hastigheten til 5, så blir nettet utrolig ustabilt. Jeg betaler for 10/1, noe som var det hurtigste som jeg kunne få på denne adressen. Jeg har gjort flere hastighetsmålinger med http://www.teknofil.no/speedometer. I dag var den faktisk ganske stabilt på 10, men også denne har variert mye. Kanskje en løsning er å nedgradere hastigheten, men det vil jeg ikke gjøre før jeg har fått en montør til å fysisk se på kablingen. Vil jo selvfølgelig ha best mulig nett, da det er flere som bruker samme linje Når Telenor oppgir at denne hastigheten fungerer, burde de jo klare å levere.. Målingene som er gjort på speedometer ligger som vedlegg. EDIT: Skrivefeil Endret 7. september 2015 av vinzenT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå