mFaFa Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Har ABit KT7A-RAID v1.0 ~ v1-2. Altsaa, jeg skal ha 64 BIOS'en. Lastet ned nyeste offisielle fra ABIT. Den har alle fem filer man trenger. Kj0rer WinXP. Skal lage en boot-disk. Aassen gj0r man det i XP forresten? Leste paa 'ABit bios flashing help' (hos abit selv) at DrDos var et kjekt program. Programmet pakker ut boot image til floppy'en staar det. Altsaa, programmet lager boot disken for meg (?). Det f0rste jeg gj0r er aa formatere disketten i Windows. Saa kj0rte jeg DrDos.. Kj0rte KT764.exe (bios pakka) saan at den pakket ut filene. Disse filene kopierte jeg rett ut paa roota til floppyen. (OBS! Det DrDos putta paa disketten var det bare 123kb stort. Er det 'riktig' st0rrelse?) Jaja, jeg var ready, tenkte jeg. Rebootet, gikk inn i BIOS, satte Floppy som first boot device. Bootet, og ventet paa at den bootet.. Om litt sto det bare A: paa skjermen. Jepp, naa skulle jeg bare skriver RUNME og f0lge instruksjoner. Gjorde det.. YES YES YES paa alle warninger (som jeg leste f0rst altsaa) Saa skulle jeg velge filen som inneholdt den nye BIOS'en -KT764.bin (ellerno). Den sto der fra før, den hadde altsaa funnet den. 'Mark0ren' bak filnavnet blinket, jeg trykket ENTER knappen. Den blinket fortsatt. Jeg ventet noen minutter. Ingenting hadde skjedd. Floppy LED'en lyste, men floppyen skreik ikke (som den gj0r naar den jobber).. Jeg rebootet maskinen. Ingenting hadde skjedd. PHJU. Bootet windows, alt fungerte.. GJORDE JEG NOE FEIL? Har du noen tips? Har du gjort det selv...? Svar, please :smile: Jeg skulle saa gjerne flashet BIOS! -På forhånd takk!!- PS! Det som jeg har skrevet 0ver er andre forsøk paa å flashe. Første forsøket klarte den ikke loade boot imaget helt, tror jeg. Fikk error! Manglet noe filer kanskje? Men jeg hadde kjørt DrDos osv. Gjorde akkurat det samme som i andre forsøk.. Kanskje floppy/diskett/kabel er gåent? Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 Er vant til engelsk tastur -sitter paa norsk nå :wink: Lenke til kommentar
b-real Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Quote: mFaFa skrev (2002-02-23 17:07):Skal lage en boot-disk. Aassen gj0r man det i XP forresten? Du går på my computer-> diskett,og så trykke format. Der skal det være et alternativ for å klikke av for å lage en MS-dos disk eller.no Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Du har riktig fremgangsmåte, men har du pakket ut den bios fila. Filene jeg har på min bios flash diskett er: Abitfae.bat Awflash.exe drdflash.exe KT7_64_2.3.bin Flasha hovedkortet i forgårs så dette virker. drdflash.exe er den boot fila som ble annbefalt på pauls unofficial side. Får litt merkelige plasseringer på diverse kråketegn på tastaturet, men virker fint. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 24. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2002 Quote: On 2002-02-24 13:16, Stonescream skrev:Du har riktig fremgangsmåte, men har du pakket ut den bios fila. Filene jeg har på min bios flash diskett er:Abitfae.batAwflash.exedrdflash.exeKT7_64_2.3.binFlasha hovedkortet i forgårs så dette virker.drdflash.exe er den boot fila som ble annbefalt på pauls unofficial side. Får litt merkelige plasseringer på diverse kråketegn på tastaturet, men virker fint. OK! Det ser ut til at har gjort alt riktig, bortsett fra en ting: legge drdflash.exe paa disketten! Har jeg rett? Brukte DrDos for aa lage boot disketten.. i windows altsaa.. med andre ord gj0r DrDos samme jobben som windows gj0r naar man velger format -> boot disk.. ellerno. Saa la jeg filene over. Hadde de filene du puttet over (men IKKE drdflash.exe) BIOS jeg lastet ned var forresten den nyeste fra ABit (offisiell..) Syns nesten aa legge inn uoffisielle BIOS'er er aa be om det! :wink: Skal se om jeg t0r aa pr0ve etterpaa da! Men en ting jeg er litt bekymret for er om selve disketten er litt daarlig. Har ikke akkurat mange disketter liggende og slenge, saa de eneste jeg har en kjempegamle! Floppydriven er ogsaa gaammeell :sad: Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 24. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2002 Aesj! Naa fant jeg nettopp ut at DrDos og DrDFlash er samme programmet! :sad: Da veit jeg ikke helt.. men jeg la ikke den fila paa disketten forrige gang.. kan pr0ve det naa. Men har ikke lyst til aa "herpe" hovedkort pga. mislykka bios flashing! Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Ta for sikkerhets skyld backup av de dataene du ikke er interessert i å miste. Forrige gang jeg flasha biosen ble noe ikke helt som det skulle og jeg måtte fikse/formatere harddisken. Har du flere harddisker så legg dokumenter og slikt på en annen en den som står i når du flasher. Just in case. Den fila du ikke hadde med er den oppstartsgreia som gjør at maksinen starter opp med minimum av tillegg. når du kommer dit så er det bare å følge bruksanvisningen på siden jeg har linket til tidligere. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 24. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2002 Hvis jeg pr0ver aa flashe og der gaar feil har man et problem. Hovedkortet er "0delagt" hvis man ikke bytter en chip. Den er ikke veldig dyr. Noen hundre kroner tror jeg. Men sikkert vanskelig aa faa tak i helt rett type. Har ikke lyst til aa herpe altsaa. Uansett - jeg har gjort akkurat som du sa Stonescream. Gjorde det akkurat slik du gjorde det. Men det fungerte ikke. La ogsaa inn DrDFlash.exe inn paa floppyen (selv om jeg egentlig ikke tror at aa legge DEN fila der har noe aa si..) Bootet opp.. naar den var ferdig med aa loade det den skulle fra disketten skrev jeg RUNME (som er det man skal) og prosedyren begynte. F0rst kommer det 3 screens med warnings. Jajajaja. Etter den siste 'warningskjermen' fikk jeg ERROR! Psycical disk error ellernoe slikt. I hvert fall at det var noe gaernt med selve disketten.. (eller floppy'en/kabel) Skal faa tak i en annen floppy, diskett og kabel ASAP. Saa skal jeg "teste" litt for aa se om det funker.. neste steg FLASHING :smile: Lenke til kommentar
Binary Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Du kan jo prøve med denne måten: Last ned drdos og kjør programmet for å lage boot-disken. Dersom du ser på disken, så ligger det vel 3 systemfiler dersom jeg husker riktig. Det er ikke store greiene fordi disken er ren uten drivere som win9xme boot-disker... Kopier over bin-fila og awdflash.exe. Reboot. Kjør kommandoen: awdflash kt7_64.bin /py /sn /cp /cc /cd /R Bare pass på at bios-fila heter det jeg skrev over ellers får du skrive det det heter. Da skulle maskinene reboote av seg. Gå inn i bios og sett opp instillingene dine på nytt. That's it. Lykke til. Kan forresten anbefale BIOS Savior som du får kjøpt fra http://www.eksitdata.com/ dersom du er nervøs for å få en badflash. Hm.. glemte selvsagt de viktigste parameterne.. py og sn. _________________ Binary [ Denne Melding var redigert av: Binary på 2002-02-26 07:43 ] Lenke til kommentar
Ceramic Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Hei igjen mFaFa Det enkleste er ofte det beste :wink: Formater en diskett og legg inn awdflash og .bin filen.(BIOS filen) Bruk en eller annen boot diskett. Gjerne oppstartsdisketten for WIN98 eller WINME. I DOS modus tar du ut boot disketten og setter inn disketten med BIOS filen. Skriv inn følgende kommando: A:>awdflash kt7_64.bin /cc /cd /cp /py /sn /cks /r (*kt7_64.bin* er bare et eksempel. Du må legge inn navnet på BIOS filen din) Da vil hele flashingen gå av seg selv. Etter restart tar du shutdown og resetter CMOS. Start opp og gå inn i BIOS for å justere settinger. Thats it! :smile: Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 Quote: ERROR! Psycical disk error ellernoe slikt. I hvert fall at det var noe gaernt med selve disketten.. (eller floppy'en/kabel) Virker som det har vært fysisk feil på disketten som har forårsaket trøbbel hele veien, når den bare står og lyser og ikke 'bråker' har PC-en låst seg pga prob. med å lese (bruker en del bootdisker til ghosting på jobben, de er såååå holdbare :wink:) Ellers virker det som du har gjort alt riktig. Har selv iksa et feilflasha Abit KT7A, da bootet jeg med en OK BIOS-chip, byttet til den feilbrente og kjørte awdflash. Sparte noen hundringser der :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå