AnonymDiskusjon Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Jeg har jobbet i en bedrift fra 2010 til i år. Arbeidsgiver opprettet ikke OTP før i fjor. Jeg vet omtrent ingenting om OTP. Har søkt litt rundt, men finner ikke helt ut av hva jeg har rett på. Kan jeg kreve at arbeidsgiver betaler dette i ettertid?Må nevnes at to av årene var jeg lærling, så er usikker på om jeg hadde rett på noe da? Hvordan får jeg eventuelt hjelp til å kreve dette, må jeg kontakte Finanstilsynet?(Blir ikke lett for meg å komme til arbeidsgiver og be om dette uten at det mildt sagt blir veldig mye drama.) Anonymous poster hash: 6dfea...c06 Anonymous poster hash: 6dfea...c06 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Etter OTP-loven § 1 skal følgende situasjoner utløse plikt til å ha tjenestepensjonsordning: - Minst to personer som utfører arbeid for foretaket, og begge har arbeidstid og lønn >=75% av full stilling - Minst én arbeidstaker som har arbeidstid og lønn >=75% av full stilling, når denne ene arbeidstakeren ikke har eierinteresser - Når arbeidstakere i virksomheten utfører arbeid som tilsvarer minst 2 årsverk, når personer i foretaket har arbeidstid og lønn >= 20 % av full stilling Pensjonsordningen skal være opprettet innen seks måneder etter at ett av disse vilkårene er oppfylt (§ 2 annet ledd). Hvis en arbeidsgiver som har plikt til å opprette tjenestepensjonsordning ikke gjør det når han/hun skal gjøre det har arbeidstakerne krav på at arbeidsgiver innbetaler tilskudd som om arbeidsgiver hadde opprettet ordningen til rett tid (OTP-loven § 3 annet ledd). Loven gir Finanstilsynet rett til å fastsette tvangsmulkt for å tvinge gjennom opprettelse av en tjenestepensjonsordning, men det er arbeidstakerne som må kreve innbetaling etter § 3 hvis arbeidsgiver forsømmer seg. Finanstilsynet kan gi veiledning om loven, men de vil ikke bistå deg med å kreve noe fra arbeidsgiver. Fagforeningen din eller en advokat kan bistå deg. Lærlinger skal være en del av pensjonsordning på lik linje med andre ansatte. Lenke til kommentar
tvv Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 OTP trer heller ikke inn før den ansatte er 20 år - og i og med at han var lærling - kan muligens det være årsaken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå