heipameg Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Hei, La oss si at jeg tar et boliglån på 3.000.000, med et lån fordelt på 30 år. Da får jeg en viss antall sum. Dette vil da være i Oslo område. Vil boligen stige så mye i pris, at det vil være verdt det å selge den senere, og likevel ikke tape/fortsatt tjene penger på sikt, for så etter å ha bodd der og spart penger, flytte inn i en større bolig noen år senere? Går det an å gjøre det slik? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Du kan kjøpe bolig så selge den senere ja, om boligprisene stiger tjener du og taper om den synker. Noe særlig mer forstod jeg desverre ikke... 1 Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 5. september 2015 Forfatter Del Skrevet 5. september 2015 Hahaha, jeg beklager folkens, jeg skrev det utrolig kjapt da jeg måtte rekke en buss. Spørsmålet mitt er egentlig, hvis jeg tar et lån på 3.000.000, og fordeler lånet på 30år. Hvis jeg bor her i 5 år, og velger å selge og flytte til en annen bolig, til f.eks 10.000.000. Kan jeg ta et nytt lån evt til nye boligen? Forhåpentligvis får jeg jo solgt boligen på 3.000.000 til en pris der hvor jeg går i 0 igjen, mtp rentene jeg får. Det jeg mener da er om jeg får opparbeidet nok egenkapital til en ny bolig, om jeg kan ta et annet lån for en ny bolig? Lenke til kommentar
Svolp Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Det er det ingen som vet.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Det er godt mulig du kan det ja, spørs på hvordan markedet er når du skal selge. Men om du bor der i 5 år har du neppe nok egenkapital i boligen til å kjøpe en såpass dyr bolig, da må du inn med en hel del ekstra også. Er vel 15% egenkapital, altså må du ha egenkapital på 1,5 millioner. Om du faktisk får lån er jo opp til banken, men i utgangspunktet er det gjerne slik folk gjør det... 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 x er gammel bolig til 3 millioner og y er ny bolig til 10 millioner. Når du selger bolig x vil du stå igjen med salgssum - meglerhonorar/ salgsutgifter- gjeld og renter- event. skyldige avgifter = penger du har igjen etter salget av leiligheten. Når du da skal kjøpe bolig y kan du bruke pengene du sitter igjen med etter salg av bolig x som kontantdel/ egenandel. 2 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Hahaha, jeg beklager folkens, jeg skrev det utrolig kjapt da jeg måtte rekke en buss. Spørsmålet mitt er egentlig, hvis jeg tar et lån på 3.000.000, og fordeler lånet på 30år. Hvis jeg bor her i 5 år, og velger å selge og flytte til en annen bolig, til f.eks 10.000.000. Kan jeg ta et nytt lån evt til nye boligen? Forhåpentligvis får jeg jo solgt boligen på 3.000.000 til en pris der hvor jeg går i 0 igjen, mtp rentene jeg får. Det jeg mener da er om jeg får opparbeidet nok egenkapital til en ny bolig, om jeg kan ta et annet lån for en ny bolig? Nå er ikke jeg noen ekspert, men vil tro du går ut med tap over 5 år. Med en nebetalingstid på 30 år til 3 000 000 vil du etter 5 år ha betalt rundt 350 000 i renter i tillegg er det jo endel utgifter i forbindelse med salg av bolig. Bør vel være en verdistigning på minst 500 000 for at du skal gå i pluss. 10 000 000 får du neppe lånt med mindre du har ekstremt god inntekt. La oss si at du ordner egenkapital på 1 500 000, så vil månedsutgiftene alikevel være over 30 000 i måneden fordelt over 30 år. Bør vel ha en inntekt på godt over 1 million for å kunne betjene et så høyt lån. Selv da kan det fort bli trangt mtp andre utgifter. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Hahaha, jeg beklager folkens, jeg skrev det utrolig kjapt da jeg måtte rekke en buss. Spørsmålet mitt er egentlig, hvis jeg tar et lån på 3.000.000, og fordeler lånet på 30år. Hvis jeg bor her i 5 år, og velger å selge og flytte til en annen bolig, til f.eks 10.000.000. Kan jeg ta et nytt lån evt til nye boligen? Forhåpentligvis får jeg jo solgt boligen på 3.000.000 til en pris der hvor jeg går i 0 igjen, mtp rentene jeg får. Det jeg mener da er om jeg får opparbeidet nok egenkapital til en ny bolig, om jeg kan ta et annet lån for en ny bolig? Nå er ikke jeg noen ekspert, men vil tro du går ut med tap over 5 år. Med en nebetalingstid på 30 år til 3 000 000 vil du etter 5 år ha betalt rundt 350 000 i renter i tillegg er det jo endel utgifter i forbindelse med salg av bolig. Bør vel være en verdistigning på minst 500 000 for at du skal gå i pluss. 10 000 000 får du neppe lånt med mindre du har ekstremt god inntekt. La oss si at du ordner egenkapital på 1 500 000, så vil månedsutgiftene alikevel være over 30 000 i måneden fordelt over 30 år. Bør vel ha en inntekt på godt over 1 million for å kunne betjene et så høyt lån. Selv da kan det fort bli trangt mtp andre utgifter. Dette forutsetter jo at hvis han ikke hadde kjøpt boligen så hadde han bodd gratis og hatt penger på bok som forrentet seg mer enn lånet koster. For de fleste vil det lønne seg å kjøpe bolig og selge etter 5 år såfremt prisstigningen holder seg. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Hahaha, jeg beklager folkens, jeg skrev det utrolig kjapt da jeg måtte rekke en buss. Spørsmålet mitt er egentlig, hvis jeg tar et lån på 3.000.000, og fordeler lånet på 30år. Hvis jeg bor her i 5 år, og velger å selge og flytte til en annen bolig, til f.eks 10.000.000. Kan jeg ta et nytt lån evt til nye boligen? Forhåpentligvis får jeg jo solgt boligen på 3.000.000 til en pris der hvor jeg går i 0 igjen, mtp rentene jeg får. Det jeg mener da er om jeg får opparbeidet nok egenkapital til en ny bolig, om jeg kan ta et annet lån for en ny bolig? Nå er ikke jeg noen ekspert, men vil tro du går ut med tap over 5 år. Med en nebetalingstid på 30 år til 3 000 000 vil du etter 5 år ha betalt rundt 350 000 i renter i tillegg er det jo endel utgifter i forbindelse med salg av bolig. Bør vel være en verdistigning på minst 500 000 for at du skal gå i pluss. 10 000 000 får du neppe lånt med mindre du har ekstremt god inntekt. La oss si at du ordner egenkapital på 1 500 000, så vil månedsutgiftene alikevel være over 30 000 i måneden fordelt over 30 år. Bør vel ha en inntekt på godt over 1 million for å kunne betjene et så høyt lån. Selv da kan det fort bli trangt mtp andre utgifter. Dette forutsetter jo at hvis han ikke hadde kjøpt boligen så hadde han bodd gratis og hatt penger på bok som forrentet seg mer enn lånet koster. For de fleste vil det lønne seg å kjøpe bolig og selge etter 5 år såfremt prisstigningen holder seg. Selvfølgelig, jeg svarte på om han ville tjene på boligkjøpet i seg selv. Hvis alternativet er å f.eks leie bolig vil det nesten alltid lønne seg mtp at renter+avdrag ofte er lavere eller det samme som leiesummen for en tilsvarende bolig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå