Gå til innhold

Ødelagte forsterkere

Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg har et problem med forsterkere koblet til pcen. Har klart å ødelegge 2 forsterkere koblet til pcen med mini-jack fra pcn til RCA i forstekeren. I det ene tilfellet ble forsterkeren (en gammel tandberg) veldig varm og lyden bare forsvant. Den kan fortsatt skrues på, men uten noe lyd. I det andre tilfellet (har ikke navnet på forsterkeren her, fikk låne den for å teste) forsvant lyden og forsterkeren sto bare å blinket på HDMI. Høytalerene jeg bruker er B&W-høytalere med innebygd sub.  Er det noen som har peiling på hva problemet kan være? Btw jeg er helt blank på dette feltet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mistenker at du har noen heftige jordstrømmer som tar livet av forsterkerne når de er tilkoblet PC'en. Få en elektriker til å se på PC'en din. Kan ikke tenke meg at du har 220 volt inn på 110 volt utstyr, for det pleier å ryke veldig kjapt.

Aha, det skal jeg. Takk for svar!

Lenke til kommentar

Du har ikke kjørt lyd ut fra PC og inn på platespiller-inngang på forsterker?

Noen grunn til å tro at det skal ødelegge forsterkeren?

Tja, en high gain-utgang til inngang for et langt svakere signal kan gjerne få en gammel sak til å streike litt. Har ikke prøvd, men at det kan ryke en sikring er vel godt mulig.

Lenke til kommentar

Nei, det anser jeg som svært usannsynlig.

Det sitter ingen sikring på inngangen. Phono inngangen kan fint tåle spenningen fra linjenivå. 

Det eneste som skjer er at lyden blir sterkt forvrengt. Ingen vil orke å høre på. Det må ren sabotasje til for å ryke utgangen.

En PC som kobles til en ujordet stikkontakt vil få et potensiale på chassis (dvs jord), som lett kan komme over 100V. Det kan tenkes at det gir problemer for forsterkeren, uten at jeg skal spekulere i hvordan. Utgangen på PC er vel så utsatt, noe flere har opplevd ved å koble PC til kabel-TV uten galvanisk skille. 

Lenke til kommentar

Sant som Pop sier at det er stor forskjell på phono og line. Line er 0 - 1000 mV mens phono er 0 - 5 mV. Kobler du line out inn i phono overstyrer du med ca 200 ganger det inngangen er designet for. Har lite erfaring med hva som skjer på ulike forsterkere og hvordan de  inngangene var sikret, men en god forsterker burde håndtere at man kobler feil. Det er så lave strømmer i det er snakk om i gode design på inngangskretsene for preamp uansett at dette burde funke, selv om det neppe høres pent ut når det går videre ut på effektforsterkningen. Et nyere forsterkerdesign vil nok gå i safemode og stoppe videre propagering til utgangstrinnet.

Lenke til kommentar

I så fall kan jeg ikke tenke meg annet enn jordfeil, som er nevnt. Det skal ikke være enkelt å ødelegge en forsterker egentlig. Men det kan gå rimelig høy strømstyrke i dem om man graver seg litt innover, så at en PC skal være årsaken er merkelig utenom jord.

Lenke til kommentar

Jordfeil.

Dvs kan f.eks. være hvis PC strømforsyning ikke er jordet og forsterker ikke jordet (eller en av enhetene ikke jordet)  De kan ha forskjellig spenningsnivå og når du kobler de sammen med RCA-kabel så kan det være spenningsforskjell som gjør at det går en strøm via kabelen.   Kjent problem på Token Ring nettverk fra PC-historiens barndom  (brukte noe som lignet "tv-kabler" (coax) som nettverkskabler) der forskjellig spenningsnivå på enhetene som var koblet sammen, kunne medføre at nettverkskort tok kvelden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...