Gå til innhold

Idiotisk synkronisering i iCloud - alternativer?

HrOnsdag

Anbefalte innlegg

Ser flere skryter den automatiske synkroniseringen av bilder til iCloud, men jeg synes personlig den er fullstendig idiotisk! Jeg bruker iCloud til å lagre alt av bilder jeg tar, inkludert dem jeg tar med mitt vanlige fotoapparat. Det medfører at jeg gjerne lagrer 150 bilder for hver "fotosafari" jeg har vært på og uansett hva man gjør så insisterer Apple på at ALLE disse bildene da skal finnes på ALLE enhetene mine. Det irriterer meg blågrønn!

Så kan jeg velge å ikke synkronisere bilder automatisk på iPhone og iPad, men da skjer jo akkurat det - ingen bilder synkroniseres til iCloud. Jeg har sjekket om jeg kan velge enkeltbilder for synkronisering, men det kan man ikke.

Så man ender i praksis opp mer to alternativer: Enten synkroniseres ALT eller ingenting...

Greit nok at man kan velge en komprimert utgave av bildene på de mobile enhetene, men det hjelper lite for min del. En telefon med 64 GB minne ble likevel rimelig full når 10k+ bilder skulle lagres...

Hvor vanskelig kan det være å lage en funksjon som gir valget å synkronisere opp, men ikke ned..?

Så til spørsmålet mitt: Jeg har hørt at dette er et problem som gjelder uansett sky-tjeneste og operativsystem, men stemmer det? Vil jeg kunne velge mer fritt hva jeg vil synkronisere på en enhet med Android eller Windows? Fungerer kanskje Dropbox eller Onedrive til mitt formål? Eller må jeg bare fortsette å banne for meg selv over idiotiske leverandører og håpe de tar til vett etterhvert...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke nødvendigvis gå til Android eller Windows nei, iOS stort sett har de samme appene tilgjengelig som det brukes der. Både Dropbox, Onedrive, Mega, Box osv vil kunne gjøre opplasting av bilder og slette de fra telefonen, om jeg tok mye bilder selv ville jeg kanskje kikket på Google Photos appen, den fikk en oppussing i våres og gir nå mulighet for ubegrenset lagring av bilder i motsetning til sky tjenestene over (så vidt jeg vet).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Vet ikke hva du har tuklet med men Dropbox gjør ikke det du påstår den gjør. Eneste unntaket er om du legger til noe som favoritt - da vil den lagre det lokalt på telefonen. Ellers vil Dropbox-appen kun laste opp. 

Kan eventuelt hende at den lagrer thumbnails for å kunne navigrere raskere. 

Lenke til kommentar

Merkelig, Dropbox laster ikke ned bilder hos meg. 

Sjekket litt mer her. Det var tydeligvis en "glitch" et sted for etter en restart av telefonen ser jeg at den bare har brukt 1 MB ekstra på Dropbox. Den har altså ikke lastet ned bildene, men jeg ser dem i skyen.  :)

Hvor vanskelig kan det være å lage en funksjon som gir valget å synkronisere opp, men ikke ned..?

Det er jo nettopp det som er meningen med synkronisering. Det ligger i ordet.

Alternativt måtte man kalt det en automatisk opplastings eller backup funksjon.

Ingen grunn til å spikke fliser. Regner med de fleste skjønte hva jeg mente...

Apple ser det altså heller ikke sånn. De vil at man skal laste ned alt av bilder til alle enheter man velger å koble til tjenesten. Det blir fort problematisk om man har mange bilder og/eller lite minne (jeg har f.eks. bare 16 GB på padda. Den var konstant full da jeg brukte iCloud...).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Når jeg slår på 'iCloud-bildebibliotek' under 'innstillinger/bilder og kamera', så står det i forklaringen under:

"Last automatisk opp og lagre hele biblioteket ditt i iCloud, slik at du har tilgang til bilder og videoer fra alle enhetene dine"

Bryteren 'Last opp til min bildestrøm' litt lenger nede blir også slått på automatisk, men kan deaktiveres.

Forklaringen under den bryteren er: "Last automatisk opp nye bilder og send dem til alle iCloud-enhetene dine når du er koblet til et wifi-nettverk."

Jeg tipper at ved å ha den første bryteren , men den andre av, vil man kun ta backup til iCloud, men ikke automatisk presse alle bilder ned på alle enhetene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...