Gå til innhold

Hva er smart å gjøre før en finanskrise?

lesles

Anbefalte innlegg

La oss anta at vi får en ny og langvarig finanskrise, dette vet kun du og kanskje noen få andre. De fleste i landet og/eller verden er uviten. Og da er spørsmålet mitt hva ville du ha gjort?

Hvilken forberedelser er nødvendig for å klare seg best mulig? Hva lønner det seg å investere i? Lønner det seg å investere i noe i det hele tatt? Bør man spare? Skaffe seg fast jobb før krisen? Unngå lån fra banken? Holde kontanter hjemme istedet for banken?

Tror dere skjønner grunntanken min. Begrunn gjerne hvorfor, dette er litt interessant for meg, og sikkert flere andre.

Endret av lesles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du shorter markedet rett før det smeller, og tjener tusen milliarder kroner. Etter det spiller det ingen rolle, du klarer ikke bruke opp pengene uansett.

Fin tanke med risiko. Oljeaksjene er mest utsatt da tenker jeg? Eller tenker du å shorte hele børsen?

Lenke til kommentar

Oljemarkedet er jo allerede temmelig lavt, kan selvsagt gå lavere, men jeg tror ærlig talt ikke det. Vi får nå se hvor ille det blir, noe nedgang kommer nok. Er jo allerede vedtatt fall i investeringer neste år i hele industrien. Som vil ramme samtlige tjenesteytere i bransjen.

Det er flere som mener at vi nå går inn i en ny krise som vil gjøre seg veldig synlig fra omtrent oktober i år og mot jul, neste år blir det skikkelig kleint å det vil vedvare frem mot år 2020. Der utfordringen ligger i dag er disse gjeldsbergene stater har opparbeidet seg. Europa/EU, Kina og Japan. USA er vel ikke noen vinner her heller, men de vil mest sannsynligvis bli den trygge havnen hvor kapitalen rømmer når de andre feiler. Så ikke nødvendigvis det private markedet som får den største smellen, men det offentlige. Uansett vil nok det private markedet få en trøkk om det offentlige går på en stjernesmell. 

Spennende tider er det uansett nå fremover. 

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Oljemarkedet er jo allerede temmelig lavt, kan selvsagt gå lavere, men jeg tror ærlig talt ikke det. Vi får nå se hvor ille det blir, noe nedgang kommer nok. Er jo allerede vedtatt fall i investeringer neste år i hele industrien. Som vil ramme samtlige tjenesteytere i bransjen.

Det er flere som mener at vi nå går inn i en ny krise som vil gjøre seg veldig synlig fra omtrent oktober i år og mot jul, neste år blir det skikkelig kleint å det vil vedvare frem mot år 2020. Der utfordringen ligger i dag er disse gjeldsbergene stater har opparbeidet seg. Europa/EU, Kina og Japan. USA er vel ikke noen vinner her heller, men de vil mest sannsynligvis bli den trygge havnen hvor kapitalen rømmer når de andre feiler. Så ikke nødvendigvis det private markedet som får den største smellen, men det offentlige. Uansett vil nok det private markedet få en trøkk om det offentlige går på en stjernesmell. 

Hei Martin Armstrong.

Lenke til kommentar

Hei Martin Armstrong.

Ja, han er en av de. Stemmer det. Han er ikke den eneste akkurat da. Denne flyktningkrisen som eskalerer vil muligens pushe på litt hva angår Europa sin nedtur. 

Lenke til kommentar

Du shorter markedet rett før det smeller, og tjener tusen milliarder kroner. Etter det spiller det ingen rolle, du klarer ikke bruke opp pengene uansett.

Fin tanke med risiko. Oljeaksjene er mest utsatt da tenker jeg? Eller tenker du å shorte hele børsen?

I en finanskrise i ordets rette forstand shorter du finansaksjer. I en oljekrise shorter du oljeaksjer. Du kan tjene grapsemye penger på det.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

I en finanskrise i ordets rette forstand shorter du finansaksjer. I en oljekrise shorter du oljeaksjer. Du kan tjene grapsemye penger på det.

Alt henger sammen.. 

"Kina sto for eksempel for 12 prosent av oljeforbruket i verden i fjor, og 60 prosent var importert. Nesten halvparten av etterspørselsveksten på olje kom fra Kina.

– Om Kina faller vil den viktige etterspørselskomponenten falle bort. Prisene vil falle videre på olje, metaller og andre råvarer som vi produserer mye av, og i verste fall vil volumene også falle, og mange norske eksportører vil få slite med inntjeningen. Bedrifter med en utsatt gjeldssituasjon vil kunne gi tap for bankene, sier Børsum." 

kilde: http://e24.no/makro-og-politikk/her-er-grafikken-som-viser-kinas-betydning-derfor-er-kinas-problemer-ogsaa-vaare-problemer/23513125

... Problemet er at man ikke vet nøyaktig timing på når finanskrisen oppstår selv når man kan forutsette at det blir engang neste måned eller neste år. Og når finanskrisen først oppstår kan det oppsto forbudt mot å shorte finansaksjer. Det skjedde i 2008 og i 2011.

Lenke til kommentar

Funnet meg en "trygg" jobb og lagt alle sparepengene mine i sjeldne og gamle Rolex sportsmodeller. 

Hva definerer du som trygg jobb under finanskrisen? Sykehus? Nav? 

Ja si det, kommer jo an på krisen. Har uansett troen på at alle jobber innenfor automasjon vill være "trygge" jobber uavhengig av kriser slik at det er ikke hvilken jobb som spiller en rolle det er hvilken bransje som er i "vekst" i den perioden :) 

Lenke til kommentar

Hva med Oslo Børs i forhold til oljepris.

I mitt hode ligger det en betydelig overprising inne nå.

Dels er avkastningen lav andre steder så mye blir presset inn på aksjer.

Dels er det suckers rally.

Her er sammenligning Oslo Børs vs Brent Blend, ikke akkurat sammenheng på en oljedrevet børs.

En annen ting er de ekstreme utslagene på råvarer for tiden. Mange dager på rad der Brent Blend går både opp og ned mellom 5 og 10 prosent per dag tilsier et veldig usikkert og volatilt marked.

post-92763-0-09140300-1441538178_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hva med Oslo Børs i forhold til oljepris.

I mitt hode ligger det en betydelig overprising inne nå.

Dels er avkastningen lav andre steder så mye blir presset inn på aksjer.

Dels er det suckers rally.

Her er sammenligning Oslo Børs vs Brent Blend, ikke akkurat sammenheng på en oljedrevet børs.

En annen ting er de ekstreme utslagene på råvarer for tiden. Mange dager på rad der Brent Blend går både opp og ned mellom 5 og 10 prosent per dag tilsier et veldig usikkert og volatilt marked.

obx vs brent blend.jpg

Før oljeprisnedgangen var olje- og oljeserviceaksjer 48%. Nå utgjør de nærmere 31%.

Olje prises i USD mens Oslo børs prises i NOK. Jeg synes ikke at oslo børs og oljeprisen skulle korrelert mer enn de har gjort.

Oslo børs er priset til 10,5 ganger innetjening og 11 ganger forventet inntjening om 12 måneder. Oslo børs er ikke dyr.

Lenke til kommentar

Funnet meg en "trygg" jobb og lagt alle sparepengene mine i sjeldne og gamle Rolex sportsmodeller. 

Hva definerer du som trygg jobb under finanskrisen? Sykehus? Nav? 

Ja si det, kommer jo an på krisen. Har uansett troen på at alle jobber innenfor automasjon vill være "trygge" jobber uavhengig av kriser slik at det er ikke hvilken jobb som spiller en rolle det er hvilken bransje som er i "vekst" i den perioden :)

Jeg vil tro helsesektoren er trygg. Blir ikke mindre syke folk bare fordi andre bransjer er i krise. Blir kanskje mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...