Hveding Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Hei. Er på leting etter en kraftig arbeidsmaskin (ikke spillmaskin), skal brukes til blandt annnet videoredigering, bilderedigering å ellers vanelig bruk som til film, nettsurfing osv.Skal også test å bruke pcen som en streaming stasjon, streame bilde fra xboxOne/ps4 osv. Max pris er 4000 kr.Har sett på disse: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/lenovo-g50-4580e301bfmt/216330.10978/ https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/hp-notebook15-g259no/215626.10978/ Begge har jo kraftige prosessorer, men den ene har litt lite ram ettter som dette skal brukes til video/bilde redigering selv om 8 gb ram kan være akkurat nok. Ser fram til evt forslag dere kommer med ! Mvh Patrick. Lenke til kommentar
mrp89 Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Amd A4 og a6 gir deg en svært dårlig opplevelse til videoredigering. Anbefaler deg å kjøpe brukt eller øke budsjettet kraftig. Til det vanlige bruket vil du klare deg med en av de du linker til. Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 6. september 2015 Forfatter Del Skrevet 6. september 2015 Okey Takker for svar Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 (endret) Til videoredigeringen så har det lite å si hvilken CPU du har da, for eksempel Movie Studio som jeg bruker, ikke er noe tungt program. Det er tiden det tar å rendre som blir forskjellen på en kraftig og svak CPU. Du trenger ikke mer enn 8GB RAM, når man rendrer så leses/ skrives det bare noen sekunder av gangen fra RAM så hvis ikke det er videoer i 4K og veldig høy bitrate så vil ikke bildene bli så store at du merker forskjell på for eksempel 8 til 16 GB RAM. Du trenger egentlig ikke mer enn 4GB for å rendre uten ytelsestap, men siden det alltid ligger mer programmer og kjører i bakgrunnen så vil RAM'en fylles opp raskt slik at det vil gå treigere pga det. Min erfaring er at når du bruker 80%+ av RAM så vil ytelsen synke drastisk. Jeg har 6GB RAM på laptopen min og kun med Firefox med 4 faner, 1 med Netflix, 2 med Youtube og 1 med random så bruker den 50% alerede. Det som vil senke renderingtiden mest er HDD'en. Det er viktig å ha to HDD'er, en som redigeringssoftwaren leser alle filer du bruker i filmen fra og en den skriver all ferdig film til. Hvis du bruker en ekstern HDD til lesing eller skriving over USB 3.0 så vil ikke dette være noen spesiell flaskehals hvis ikke bitraten (info per sekund litt enkelt forklart) overskrider det den eksterne HDD'en klarer å levere. For bilderedigering så (tror jeg) bruker man mer CPU kraft mens man holder på og programvaren er tyngre. Det du vil merke mest hvis du bruker en ekstern HDD (siden det bare er plass til en i laptopen) så du får et oppsett jeg anbefaler er renderingtiden pga CPU. Med den PC'en du linker til nederst så vil jeg anta at renderingtiden pr halvtime 1080p video du rendrer i 30fps med 15.000 bitrate tar godt over 2 timer, kanskje opp imot 4. Har du god tid og det ikke skal være noen masseproduksjon så vil ikke PC'ene du linket til være noe spesiellt dårlig valg, men CPU'en blir kjørt veldig hardt så varme vil være et problem. Du bør helst ha en egen systemdisk som all software og OS kjøres fra også så redigeringsprogrammet får 2 dedikerte HDD'er. Med tanke på dette så vil du helst ha 2 USB 3.0 porter på PC'en så du kan bruke 2 eksterne HDD'er til video. Men, som mrp89 skriver, så er et budsjett på 4.000,- veeeeldig lavt og en bærbar er ikke å anbefale pga at du har lite kontroll på varmen fordi du ikke kan velge en god kjøler ved siden av. Edit; Med to eksterne disker så går jo budsjettet opp +/- 2.000,- bare der. Denne er "god nok" https://www.komplett.no/product/847532/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/acer-aspire-e5-771g-173-full-hd-matt men du bør alikevel kjøpe 2 eksterne HDD'er så det blir nesten 5.000,- mer.... En stasjonær til ca 10.000,- vil nesten doble ytelsen i forhold til den laptopen til 7.000,- og det er medregnet 2 HDD'er + SSD i et 10.000,- oppsett for den stasjonære, da regner jeg med et skjermkort i 1.000,- klassen. Håper dettte hjelper deg litt og ikke virker for negativt. Med litt mer info om hva du skal redigere, akseptabel renderingtid og kvalitet på de ferdige videoene så kan jeg kanskje gi et litt mer spesifikt svar Endret 6. september 2015 av Dante's Inferno 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 http://www.expert.no/data-og-nettbrettbaerbar-pc/asus-r557la-xo1133h-156-laptop-blue/p/44819/?utm_source=prisguide&utm_medium=cpc&utm_campaign=product På lager: 28-09-15 Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 6. september 2015 Forfatter Del Skrevet 6. september 2015 Okey her var det mye å lese! Hehe...Takker for et ordentlig å utfyllende svar, Dante's Inferno ! Vet at problemet er bærbar pc, men hva om jeg bruker 4000 kr på en stasjonær pc ?Har skjerm, tastatur, mus å slikt. Tenker da kabinett pluss innmat ? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 I så lave prisklasser er det begrenset hva man får i stasjonær også dessverre. Men kan lage et oppsett hvis du er interessert?Isåfall hva trenger du -kasse -strømforsyning -hovedkort -prosessor -minne -ssd Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 (endret) En annen løsning kan være en Intel NUC NUC5I5RYH + 128GB SSD + 8GB RAM + Ekstern 500GB HDD = 5000ish kr Bare noe usikker på om den iGPUen vil påvirke renderingen mye/i hele tatt. EDIT: Scratch that, blir en god del mer med OS. Denne virker grei: https://www.komplett.no/product/824913/pc-nettbrett/stasjonr-pc/pc-er/lenovo-h50-05 Endret 6. september 2015 av Cipher Panda Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 6. september 2015 Forfatter Del Skrevet 6. september 2015 (endret) Fult klar over at budsjettet er ALT før lavt til slikt bruk som nevnt.Men gi forslag til det beste som er mulig til den prisen, er selv ikke så flink på slikt. Har et helt ok hovedkort, Asus H97M-E som jeg tenker å bruke om det blir stasjonær pc. Trenger: Kabinett Prosessor Ram HDD eller evt SSDDVD rom Strømforsyning Operativsystem Trenger vel ikke noe skjermkort siden jeg ikke skal spille på den ?Hovedkortet har jo integrert skjermkort slik jeg har forstått det. Endret 6. september 2015 av Hveding Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 (endret) Nei, skjermkortet trenger bare å dra grafikken til Windows, kravet blir vel da å kunne spille av en video uten lagg Problemet her er at laptopene du linket til øverst blir like gode som en selvbygget stasjonær PC til samme prisen ene og alene pga at Windows så og si er gratis på ferdigPC'er. Finner du et godt tilbud hos for eksempel Ekspert eller Elkjøp så vil du få det beste kjøpet. Denne er ok for prisen. Denne er litt mindre ok Denne er også ok Du får ikke noe mer for pengene selv om du bygger selv. OS alene er 950,-, billig PSU er ca 500,- prosessor som er bedre enn de som er i ferdigpakkene der er hvertfall 1.000,- +++, HDD blir jo nesten en tusing, RAM blir vel rundt 600,-. Tar du med kabinett og alt det andre så er man rundt prisen til de jeg linket til uten noen gevinst i ytelse. Vær litt tilbudsjeger så finner du nok en PC til ca 5.000,- som har blitt satt ned ganske mye med mye bedre spesifikasjoner enn det du vil få med selvbygg. Selvbygging er for folk som har behov for oppgraderinger og tilpasninger som ikke ferdigpakkene har mulighet til. Jeg for eksempel trenger mange harddisker og må da ha et noe dyrere hovedkort eller sette inn en SATA kontroller i tillegg. Nå kommer jeg vel til å få huden full fordi jeg ikke anbefaler deg å bygge selv Edit; PC'er i prisklasse (ca-ish) 8.000,- og oppover anbefaler jeg alltid å bygge selv hvis det ikke er spesielle grunner til å la vær Endret 6. september 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå