foenix Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Jeg har en bærbar HP Pavilion DV3 og har forsøkt å reinnstallere windows med en dvd som ikke tilhørte koden som stod på klistrelappen. Jeg fikk da beskjed om at versjonen var uekte og at jeg måtte kjøpe ny kode. Er det slik at man må bruke samme dvd-en som klistrelappen har stått på tidligere? Er det mulig å laste ned en versjon av win 7 fra HP´s nettsider som kan brukes sammen med koden på maskinen? Jeg har prøvd å lete meg fram til noe slikt, uten hell, så jeg trenger litt hjelp til dette.. Lenke til kommentar
Lemie Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 (endret) Du må bruke samme Windows versjon som var på pc`n fra før ja. Har du ikke byttet harddisk kan du prøve Recovery. On some models, you can perform a recovery from the partition on the hard drive from either the Start button or f11. This restores the computer to it's factory condition. To restore the system from the partition, follow these steps: 1. Access Recovery Manager in either of the following ways: ◆ Select Start > All Programs > Recovery Manager > Recovery Manager. – or – ◆ Restart the computer and press f11 while the “Press for recovery” message is displayed on the screen. Then select Recovery Manager. Recovery Manager opens. 2. Click Advanced Options. 3. Click System recovery, and then click Next. 4. Follow the on-screen instructions. Endret 5. september 2015 av Lemie Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Du må selvsagt ikke bruke den fysisk samme dvd-en. Men du må installere samme versjon som du har nøkkel til. Hadde du W7 Home så må du installere W7 Home. Hvilken versjon W7 hadde du, og hvilken versjon er det du har prøvd å installere? Og nei, det er ikke mulig å laste ned W7 fra HP's nettsider. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows7 Lenke til kommentar
foenix Skrevet 5. september 2015 Forfatter Del Skrevet 5. september 2015 https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows7 Jeg fikk følgende resultat etter å ha tastet inn koden på siden du henviste til: FeilProduktnøkkelen du skrev, ser ut til å være for programvare som er forhåndsinstallert av enhetsprodusenten. Kontakt produsenten av enheten for gjenopprettingsalternativer for programvare. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 5. september 2015 Forfatter Del Skrevet 5. september 2015 Du må selvsagt ikke bruke den fysisk samme dvd-en. Men du må installere samme versjon som du har nøkkel til. Hadde du W7 Home så må du installere W7 Home. Hvilken versjon W7 hadde du, og hvilken versjon er det du har prøvd å installere? Og nei, det er ikke mulig å laste ned W7 fra HP's nettsider. På dvd-en har jeg Win 7 home prem for oem . På klistrelappen til laptopen står det win 7 home prem OA Da jeg installerte windows på nytt, så tror jeg at jeg ba programmet slette det gamle innholdet på disken, så da hjelper det vel ikke med recovery for å gjenoprette tidligere versjon heller? Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Jeg tror at en av de ordentlige ekspertene her må trå støttende til. Syar eller myhken f.eks. Jeg har ikke god nok greie på dette med lisenser. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Du må bruke samme Windows versjon som var på pc`n fra før ja. Har du ikke byttet harddisk kan du prøve Recovery. On some models, you can perform a recovery from the partition on the hard drive from either the Start button or f11. This restores the computer to it's factory condition. To restore the system from the partition, follow these steps: 1. Access Recovery Manager in either of the following ways: ◆ Select Start > All Programs > Recovery Manager > Recovery Manager. – or – ◆ Restart the computer and press f11 while the “Press for recovery” message is displayed on the screen. Then select Recovery Manager. Recovery Manager opens. 2. Click Advanced Options. 3. Click System recovery, and then click Next. 4. Follow the on-screen instructions. Take that.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Bestill recovery fra HP http://support.hp.com/no-no/product/HP-Pavilion-dv3-1200-Entertainment-Notebook-PC-series/3983185/document/c03590568#AbT2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Bestill recovery fra HP http://support.hp.com/no-no/product/HP-Pavilion-dv3-1200-Entertainment-Notebook-PC-series/3983185/document/c03590568#AbT2 Siste utvei, har gjort det flere ganger. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Bestill recovery fra HP http://support.hp.com/no-no/product/HP-Pavilion-dv3-1200-Entertainment-Notebook-PC-series/3983185/document/c03590568#AbT2 Siste utvei, har gjort det flere ganger. Om han skal bruke en annen OEM DVD må den brennes om med nytt SLP 2.1 OEM XRM MS HP/Compaq cerificate i sources-oem. Prøve å laste ned dette fra internett er bare å be om virus og driveby. Dog kan man se på MDL (My DigitalLife) Lenke til kommentar
Lemie Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Når du installerer Windows skal den ikke slette recovery mulighetene dine. Denne ligger på en egen skjult partisjon på disken. Verdt å prøve. Start maskina på nytt å presse f11. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Slik jeg har forstått det, så kan man bruke hvilken som helst DVD til å installere Windows, det er produktnøkkelen som bestemmer hvilken versjon som blir installert / aktivert. Dette er også uavhengig av språk og arkitektur (32 eller 64-bit). Jeg har nylig tatt en clean install av Windows 7 Home Premium på en sliten Acer. Hadde allerede ISO for Windows 7 Professional som jeg kopierte til minnepenn. Hvis du sletter fila ei.cfg fra mappen sources kan man velge versjon under installasjonen. Jeg brukte produktnøkkelen som stod på klistremerket. Og så måtte jeg ringe for å få aktivert (automatisk system). Se forøvrig tråden til myhken: Hvordan få tak i Windows 7 - når en ikke har DVD platen? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 (endret) Det jeg lurer på er om enkelte produsenter har et eget serifikat man må få inn. Jeg har selv tatt stickers fra laptop'er (og overført f.eks til en ny desktop), og trengte da ikke gjøre noe som helst ekstra utover å aktivere vba automatisk telefontjeneste. Men altså tror jeg det er mer vanskelig med maskinene til enkelte produsenter? Sitter med en HP Compaq 6005 her som er min far sin. Denne skal skrotes / gi vekk (PM hvis noen vil ha en gammel AM3 plattform) og jeg skal bygge totalt ny maskin til han. Jeg vil prøve å bruke windows lisensen, men hvis man ser på stickeren på maskina og sammenligner dette med hva Belarc rapporterer, så er dette to helt forskjellige nøkler. Det som Belarc rapporterer er vel SLP-key (?) Jeg har nå kopiert ut sertifikatet fra den gamle HP maskina vba SLIC Toolkit V3.2. Kommer til å installere windows 7 uten å legge inn serial key (register later) for så å kjøre en rekke CMD kommandoer for å få inn det gamle sertifkatet og aktivere windows. Kan melde tilbake hvordan det gikk. Bestiller delene hans i dag tipper jeg. Kan du bekrefte/avkrefte at dette er veien å gå syar2003? Endret 6. september 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 (endret) Det jeg lurer på er om enkelte produsenter har et eget serifikat man må få inn. Jeg har selv tatt stickers fra laptop'er (og overført f.eks til en ny desktop), og trengte da ikke gjøre noe som helst ekstra utover å aktivere vba automatisk telefontjeneste. Men altså tror jeg det er mer vanskelig med maskinene til enkelte produsenter? Sitter med en HP Compaq 6005 her som er min far sin. Denne skal skrotes / gi vekk (PM hvis noen vil ha en gammel AM3 plattform) og jeg skal bygge totalt ny maskin til han. Jeg vil prøve å bruke windows lisensen, men hvis man ser på stickeren på maskina og sammenligner dette med hva Belarc rapporterer, så er dette to helt forskjellige nøkler. Det som Belarc rapporterer er vel SLP-key (?) Jeg har nå kopiert ut sertifikatet fra den gamle HP maskina vba SLIC Toolkit V3.2. Kommer til å installere windows 7 uten å legge inn serial key (register later) for så å kjøre en rekke CMD kommandoer for å få inn det gamle sertifkatet og aktivere windows. Kan melde tilbake hvordan det gikk. Bestiller delene hans i dag tipper jeg. Kan du bekrefte/avkrefte at dette er veien å gå syar2003? Oem win 7 pcer er preaktivert ja. Og man behøver kun riktig cert fil (som matcher pcens bios slic tabell info) og en "vanlig/retail win7 iso" Endret 6. september 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
foenix Skrevet 6. september 2015 Forfatter Del Skrevet 6. september 2015 Slik jeg har forstått det, så kan man bruke hvilken som helst DVD til å installere Windows, det er produktnøkkelen som bestemmer hvilken versjon som blir installert / aktivert. Dette er også uavhengig av språk og arkitektur (32 eller 64-bit). Jeg har nylig tatt en clean install av Windows 7 Home Premium på en sliten Acer. Hadde allerede ISO for Windows 7 Professional som jeg kopierte til minnepenn. Hvis du sletter fila ei.cfg fra mappen sources kan man velge versjon under installasjonen. Jeg brukte produktnøkkelen som stod på klistremerket. Og så måtte jeg ringe for å få aktivert (automatisk system). Se forøvrig tråden til myhken: Hvordan få tak i Windows 7 - når en ikke har DVD platen? Det gikk bra for meg også, helt til windows begynte å laste ned oppdateringer. Etter en stund kom feilmeldingen om at koden ikke tilhørte produktet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Dagfinn en leverandør (Dell,HP,Acer ett) OEM pc bruker win 7 preaktivering (det aktiveres ikke online mot Microsofts servere) Altså pcer med medfølgende Windows 7 OS. Key som benyttes er forhåndsaktivert. Det er tre ting som skal passe sammen. 1) string verdi i BIOS 2) sertifikat fil 3) OEM koden/Key du bruker ved Windows installasjonen av er en kode tilhørende produsentens OEM nøkler. Derfor går det for det meste galt ved reinstallasjoner av disse pcene når brukere utelater å bruke medfølgende recovery partisjoner eller brenner ut recovery til DVD. Les om slic 2.1 OEM aktivering her https://techdoors.wordpress.com/2012/09/26/activating-windows-7-oem-way/ Installeres det fra brukeren må du ha rett OEM Windows nøkkel (eks en HP OEM KEY) pluss xrm-ms cert filen til HP for aktuell modell. Fremgangsmåten da er å installere Windows uten produkt kode. Etter installasjonen installeres certificate file med cmd prompt (runas admin) Slmgr -ilc c:\...\"certificate.file" <= HP sin xrm-ms fil fra en mappe. Slmgr -ipk xxxx-xxxxx-xxxxx <= HP sin OEM Win 7 produktnøkkel Skal man reinstallere clean til ny blank harddisk er det måter jeg selv ikke har prøvd for å opprettholde OEM produsentens aktivering på (man må preparere og planlegge det i forkant). Jeg snakker ikke om juks og hack. Men å bruke "Activation Backup and Restore" programmet laget. Et annet alternativ ved reinstallere er å installere og bruke OEM produsentens påklistrede nød COA nøkkelel og aktivisere mot Microsoft med å ringe. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Et annet alternativ ved reinstallere er å installere og bruke OEM produsentens påklistrede nød COA nøkkelel og aktivisere mot Microsoft med å ringe. Det virker jo rett og slett som dette er det enkleste - og det fungerer så lenge du sier "1" når kjerringa spør deg Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Et annet alternativ ved reinstallere er å installere og bruke OEM produsentens påklistrede nød COA nøkkelel og aktivisere mot Microsoft med å ringe. Det virker jo rett og slett som dette er det enkleste - og det fungerer så lenge du sier "1" når kjerringa spør deg Javisst , men I mange tilfeller denne er så falmet at den er uleslig. Og da er man uten denne koden i det hele og har kun oem pre-aktiveringen. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Kan man innkorporere sertifiseringen i installasjonen på noe vis, slik at lisensen automatisk blir validert? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå