Gå til innhold

slippe fortolling på varer over 200,-

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilling en DVD-film fra play.com til £17,99, noe som etter dagens kurs (11,905) blir 214,17. Dette er jo over 200,-, så greit nok. Men, tingen er den at 200,- kroners-grensa gjelder for verdien på varen UTEN porto. Play.com regner porto inn i verdien på filmen, og det er dermed vanskelig å se hva som er verdien og hvor mye som er porto.

Noen som har noen erfaringer på dette området, og som kan komme med noen tips om hva jeg skal gjøre? Alt tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan sende mail til dem og spørre om de kan sende det som en gave til deg.

har spurt dem..

de vil ikke skrive gave på pakken... :grine:

har selv ikke opplevd at pakkene fra dem har blitt fortollet...

tenker da på når jeg bestiller og den blir på akkurat over 200

tror de trekker fra dette når de sender den... altså skriver de prisen på dvd'en på pakken og portoen tar de ikke med?

please post hva som skjer med deg, siden jeg handler mye fra play var dette ett interessant dilema... :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har allerede fått filmen i posten, med en lapp fra posten: "ufortollet gods"... Jeg må med andre ord fortolle den. Men lurte på om jeg skulle sende en mail til tollvesenet og forklare at Play.com regner portoen inn i verdien på varen. Det er jo opplagt at de betaler noe i porto for å sende den til meg, men de har gjort det enkelt både for kunden og seg selv ved å regne inn portoen i prisen...

Endret av cerveza
Lenke til kommentar
tror de trekker fra dette når de sender den... altså skriver de prisen på dvd'en på pakken og portoen tar de ikke med?

please post hva som skjer med deg, siden jeg handler mye fra play var dette ett interessant dilema...  :roll:

De har satt verdi = £17,99 på utsiden av pakken. På innsiden står det porto = 0,-

Endret av cerveza
Lenke til kommentar
Av og til er det nok lurt å bestille fra amazon.co.uk, selv om de er dyrere - de spesifiserer jo porto

Hvilke tilfeller blir det billigere å bestille fra amazon.co.uk? Du må vel betale moms uansett der? Og du slipper vel ikke unna 100 penger i frakt?

Jeg mitt tilfelle var det billigere. Jeg bestilte ikke DVD men et tilegg til Civ3 som kostet ca 180kr uten frakt. Skulle jeg ha bestilt fra et sted som bare sa de totale kostandene måtte jeg ha gått igjennom postens toll-tull.

Vær opps på at noen saker på amazon.co.uk er inklusive vat som en ikke trenger å betalle til Norge.

Lenke til kommentar

Sendte en mail til play.com.

Hi!

Can you send a packet as a letter mail so i dont have to pay the custom

price?

Og fikk svar:

Hi

Thank you for your email.

Unfortunately due to customs regulations we have to send all item in the jiffy bags with the amount on the outside.

Kind regards

Play

Lenke til kommentar
Vær opps på at noen saker på amazon.co.uk er inklusive vat som en ikke trenger å betalle til Norge.

Javel. Hvilke ting er det som har vat inkludert? Bøker har det ikke.

Kan ikke si jeg er helt sikker på hva som har og ikke har vat. Jeg vet også at bøker ikke har det DVDer og dataspill har det. Har enmistanke om at det er som i Norge at bøker ikke har moms(vat er så vidt jeg har forstått det moms i england) men andre ting har det. Eneste måten jeg har funnet ut at en kan finne ut dette er å gjøre som når en skal kjøpe en ting og se om prisen en må betale går ned når det skal sendes til et annet land.

Lenke til kommentar
Jeg har allerede fått filmen i posten, med en lapp fra posten: "ufortollet gods"... Jeg må med andre ord fortolle den. Men lurte på om jeg skulle sende en mail til tollvesenet og forklare at Play.com regner portoen inn i verdien på varen. Det er jo opplagt at de betaler noe i porto for å sende den til meg, men de har gjort det enkelt både for kunden og seg selv ved å regne inn portoen i prisen...

Jeg ville helt klart klaget slik at du slipper å fortolle den.

http://php.dinside.no/php/art.php?id=32641

http://www.dinside.no/php/art.php?id=31906

Her ser du hva du bør gjøre.

Lenke til kommentar
Kan ikke si jeg er helt sikker på hva som har og ikke har vat. Jeg vet også at bøker ikke har det DVDer og dataspill har det.

Er vat (moms) inkludert i prisen for data- og xboxspill? Slik at du ganger med 12 i steden for 15 (12 + 25%)? :wow:

Så hvis jeg kjøper et nytt spill hos amazon til 30£, så blir regnestykket:

30£ x 12 (kurs) + 100kr (frakt) = 460 kr

Er det riktig? I så fall er amazon plutselig et mye mer brukbart alternativ! *grin*

Lenke til kommentar

Det som er at den prisen som står på sidene til amazon er med vat. Når du kjøper til Norge blir den trukket fra. Men for dataspill tror jeg postens tolltullet spiser opp fortjenesten på spill. :shrug:

Men du kan jo ha flaks og gli igjenom uten, virker ikke som det er noe sælig sannsynlig med amazon av minne erfaringer. Jeg kjøper ofte bøker derifra og har ofte opplevd at eskene har vært undersøkt. Fordelen med bøker er jo at det ikke er moms og dermed heller ikke noe toll og grense og gå under.

Det jeg har funnet genialt er å kjøpe slike tileggspakker til spill og billigere spill. Prisen i Norge er vel ofte 300 kr eller noe, slik at jeg sparer noe med å bestille en om gangen.

Edit: Rettet litt slik at det ble riktigere.

Endret av pertm
Lenke til kommentar
Ja, det blir det. Men for dataspill tror jeg postens tolltullet spiser opp fortjenesten på spill. :shrug:

Men du kan jo ha flaks og gli igjenom uten

Så jeg må altså betale norsk moms oppå? Slik at det i realiteten blir 550 kroner i stedet?

Edit: Sorry, reply'a før du fikk edit'a. ;) Men hvordan blir regnestykket da, hvis jeg kjøper et spill til 30£?

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...