Gå til innhold

Restene av Christianus Sextus gruver på Røros

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fotomessig er det kanskje bedre slik det er nå.

Tror det kan være mange spennende utsnitt å hente i de nedfallsgreiene der hvis ikke adkomsten er for vanskelig.

En 300-800 mm. på stativ, en slik jeg bare måtte legge igjen i India da jeg dro grunnet vekt på 10 kg.kunne kanskje gjøre jobben fra ditt standpunkt her.

Gå nærmere sa de gamle fotografer.

Roar

Lenke til kommentar

Fotomessig er det kanskje bedre slik det er nå.

Tror det kan være mange spennende utsnitt å hente i de nedfallsgreiene der hvis ikke adkomsten er for vanskelig.

En 300-800 mm. på stativ, en slik jeg bare måtte legge igjen i India da jeg dro grunnet vekt på 10 kg.kunne kanskje gjøre jobben fra ditt standpunkt her.

Gå nærmere sa de gamle fotografer.

Roar

Nei da, det ikke vanskelig ankomst der men kanskje ikke helt trygt å bevege seg inne i nedfallsgreiene. Legger ut en V2 som viser restene fra en annen vinkel.

Men som du sier så vil det allikevel være mulig å utforske nærmere detaljer fra forskjellige vinkler og få noe ut av det. Med det fotoutstyr som de fleste har i dager dette fullt mulig. Er jo på Røros flere ganger i året og skal forsøke å få noe ut av muligheten du påpeker.

Budskapet mitt denne gangen er mer å vise perspektivet hvor en kan se størrelse, forfatning og omgivelser, samt fortelle litt om gruvens historie - mer enn å vise et perfekt bilde.

Skj

Lenke til kommentar

Kunne ikke noen tatt tak i det? En kombinasjon av overnatting og museum? Det ligger i et helt spesielt terreng som sikkert kunne vært et besøk verd. Enser stillheten etter en lang og turbulent industri. mvh Ibn

Utrolig nok blir det arranger forestillinger der med Christianus Sextus gruven som kulisser. Senest 8. og 9. august i år ble forstillingen "Bergløitnanten

- og den gamle fyrhauer" en vandring inn i Johan Falkbergets rike avholdt der med kjente skuespillere som Lasse Kolsrud i rollen som Bergløitnanten og Helge Jordal som den gamle fyrhauer Heinrich Qvat.

Men gjenbygging og restaurering av selve gruve ser det ut til å bare bli snakk om - dessverre.

Skj

Lenke til kommentar

Stilige bilder og informativ kommentar. Ikke værst når man lærer mer enn bare å ta bilder av å være her.

På bilde 1 virker det som om himmelen er litt overeksponert. Stacking eller gradert ND-filter, eller rett og slett stoppe ned bildet et par hakk. Ellers fine farger og kjempeskarpt.

Lenke til kommentar

Stilige bilder og informativ kommentar. Ikke værst når man lærer mer enn bare å ta bilder av å være her.

På bilde 1 virker det som om himmelen er litt overeksponert. Stacking eller gradert ND-filter, eller rett og slett stoppe ned bildet et par hakk. Ellers fine farger og kjempeskarpt.

Du her helt rett med himmel som er en liten grad overeksponert, og et ND filter ville ha ordnet den saken. Her tenkte jeg nok mer på historien enn på det billedtekniske idet vi opprinnelig var ut på multetur, men kamera med allroundobjektiv er alltid med. Pleier ofte å undereksponere litt for å redde himmel ved slike anledninger, og lysne mørke partier i etterkant, men det det ble nok ikke gjort her.

Flott at du ville kommentere bidraget, og flott med konstruktiv kritikk.

Skj

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...