Gå til innhold

Er Seagate bra saker?

pooka2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt to Seagate disker: Barracuda IV og V. Den nye 7200.7 serien har jeg ikke testet, men skal være nesten like stille som Barracuda V, men heldigvis litt raskere. Ingen gvining her nei. Jeg kjøper selv gjerne en ny Seagate neste gang.

Hvis du søker litt etter tester av Seagate disker, så finner du at de ikke er helt i toppen når det gjelder hastighet, men ligger likevel ikke merkbart mye etter.

Du kan jo selv ta en titt på denne testen her på hw.no.

Lenke til kommentar

Seagate er bra saker.

OBS! Kommer litt an på hva du har av annen hardware. Er maskinen din vanvittig stille fra før, ville jeg valgt et annet merke. Med mindre du er glad i lese/skrivelyder. Høres ut som perlesukker i en kaffikvern når den leser. Dette slipper man med de fleste av de andre produsentene, da de har spinn og lese/skrive støy omtrent på samme nivå.

Kan snakke gull og grønne skoger for WD iallfall. IBM bør du holde deg for god for å kjøpe. De svikter.

Har også hatt noen feil med Seagate, der filer har forsvunnet, og windows måtte reinstalleres.

-Chief-

Lenke til kommentar

Har nettopp startet opp min nye Segate 7200.7, og så langt svært fornøyd.

Det var litt om og men med å installere den, men med god hjelp fra dette forumet gikk det som en lek.

Idle, så er denne disken helt stille.

Den knattrer litt svakt i bakgrunnen når den jobber, men da vet jeg i alle fall at den er der.

:D

Lenke til kommentar
Idle, så er denne disken helt stille.

Den knattrer litt svakt i bakgrunnen når den jobber, men da vet jeg i alle fall at den er der.

Det er også min erfaring. Meget stille og god disk. Bytta ut WD 80SE med en seagate 7200.7 og er meget fornøyd med forskjellen i idle-støynivå. Merka ikke ikke store ytelsesforskjellen heller :p:

Lenke til kommentar

Har to Barracuda (Seagate) og de er relativt stille, spesielt sammenliknet med WD. De bråker litt under tung jobbing (kaffekvern).

Ellers kan jeg anbefale Samsung hvis støy er viktig. Har en Samsung også og det er merkbart stillere jevnt over, lager ikke kvernelyder under jobbing. Ytelsen til de forskjellige diskene er relativt like og min erfaring er at det kun gir utslag i benchmarks.

(Dog kjører jeg Seagatene i S-ATA RAID (striping))

Endret av tyldum
Lenke til kommentar

Mye rart som bør ignoreres her ja.

Seagate Barracuda IV og V er trolig de mest lydløse 7200 rpm diskene du fikk tak i. Fikk i fortid, fordi de har sluttet å produsere de. (Hvorfor vet jeg ikke...det er fortsatt et stor marked for de). Men de er ikke raske!

Seagate Barracuda 7200.7 S-ATA kjøpte jeg nylig to av, og mine laget en høy hylelyd idle, og når de skrev så laget de en skrapelyd. Det kan være at det var noe feil med disse to diskene, men jeg fikk respons fra andre at de også opplevde det samme. Jeg har sendt tilbake diskene og planlegger å kjøpe Hitchsagih 7k250 disker fra psdata. Jeg prøvde nettop en 80GB slik, og den lagde mindre idle lyd enn GXP120 og mye mindre skrivelyd enn både denn og Barracuda V. Den ble nesten ikke varm heller.

Dersom du tar turen inn på http://www.storagereview.com/ så ser du at denne disken er den beste IDE disken for øyeblikket (sett bort ifra raptor sine spesialområder).

The latest Deskstar combines the best all-around performance, whisper-quiet operation, and a wide range of capacities in both parallel and serial flavors to make it the most compelling choice for those seeking an ATA drive.

WD sine disker er raske, men de lager litt for mye lyd for min smak, men jeg har bare hørt 80/120

GB BB/JB/JD og ikke den nye PB.

Ellers så har Maxtor både stille og mindre stille disker, men det er veldig vanskelig å finne ut på forhånd om du får en stille disk når du bestiller. I diamondmax 9 serien tror jeg det er 4 forskjellige lydnivåer.

Samsung har også diskers som skal være stille, og philosobye (tror jeg) har kun slike disker. Dersom han finner veien inn hit så kan han bekrefte hvor stille de er.

EDIT: Det LarsC (flott navn) sier er ganske viktig. FDB motor bør du lete etter. Hitackagi 7k250/WD PB/Noe Maxtor har denne typen.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Seagate Barracuda 7200.7 S-ATA kjøpte jeg nylig to av, og mine laget en høy hylelyd idle, og når de skrev så laget de en skrapelyd.

Ellers så har Maxtor både stille og mindre stille disker, men det er veldig vanskelig å finne ut på forhånd om du får en stille disk når du bestiller. I diamondmax 9 serien tror jeg det er 4 forskjellige lydnivåer.

7200.7 er ikke like stille som Barracuda, nei :)

På Maxtor-disker kan det være store forskjeller på komponentene på samme modellen. Spesielt støynivå er vanskelig å si noe om på disse, men også andre ting varierer.

Lenke til kommentar
Jeg har sendt tilbake diskene og planlegger å kjøpe Hitchsagih 7k250 disker fra psdata. Jeg prøvde nettop en 80GB slik, og den lagde mindre idle lyd enn GXP120 og mye mindre skrivelyd enn både denn og Barracuda V. Den ble nesten ikke varm heller.

Dersom du tar turen inn på http://www.storagereview.com/ så ser du at denne disken er den beste IDE disken for øyeblikket (sett bort ifra raptor sine spesialområder).

Joa, men det er ikke særlig lykkelig lesning i diskusjonen som oppsto etter testen på storagereview. Der klager folket på at disse deskstar diskene lager lyder og hitachi har bekreftet at det er normalt. Ikke nødvendigvis så morsomt hvis man har pc'n på 24/7.

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg. Mye på markedet iallfall. Legger meg på listen over de som ble litt skuffet over Seagate. Selv er jeg ikke så veldig opptatt av støynivå. Kjører nå 2xWestern Digital Raptor @ Raid 0. Og 2xWestern Digital Caviar 120GB @ Hver for seg (1xJB og 1xBB) Ingen av diskene gjør så veldig mye ut av seg under hverken idle eller les. Dette skylles nok i stor grad at jeg har "et par" vifter som overdøver de. Må ha de temperert der inne, ellers kan det jo hende at hybelkaninene som viftene suger inn svetter ihjel.

-Chief-

Lenke til kommentar
Samsung har også diskers som skal være stille, og philosobye (tror jeg) har kun slike disker. Dersom han finner veien inn hit så kan han bekrefte hvor stille de er.

EDIT: Det LarsC (flott navn) sier er ganske viktig. FDB motor bør du lete etter. Hitackagi 7k250/WD PB/Noe Maxtor har denne typen.

Jeg har også Samsung disker. 6stk som er i nå og 2stk som skal inn snart. Kjekt og få de billig også (830kr innkjøpspris feks)

De er MEGET stille og det er utrolig morsomt og høre dem spinne opp siden det kommer meget svake klikk,klikk,klikk,klikk,klikk,klikk (1klikk for hver disk.. ;) )

Kan anbefale disse diskene til alle ,men jeg har ikke sjekket databladene for hvor varme disse blir ,men det er ikke noen spessielt kalde disker (også 5400rpm versjonene)

IBM180gxp har jeg også 5disker av (Eller hadde , har bare 2stk igjen nå etter at de ble solgt) og de er virkelig og anbefale og nå som det er kommet en oppfølger så ville ikke jeg nølt og kjøpe de hvis jeg var ute etter en ny disk,.

Endret av CFD
Lenke til kommentar

har brukt seagate disker siden..ja jeg husker ikke men det var på den tiden diskene var 10mb.. riktignok har det vært noen dårlige tider hos seagate og, men i dag tilhører de den absolutte eliten.. syns nå jeg da, sett ut fra et scsi/ide syn med tanke på feilprosent kontra ytelse kontra støy og selvfølgelig pris.. :-) har i dag både Barracuda ide og Cheetah scsi og har ingen planer om å bytte til et annet merke.

Lenke til kommentar
De er MEGET stille og det er utrolig morsomt og høre dem spinne opp siden det kommer meget svake klikk,klikk,klikk,klikk,klikk,klikk (1klikk for hver disk.. ;) )

Jeg har fire SCSI 10 000 RPM disker i en av maskinene, og de blir satt igang en etter en og det er ganske fedt, fordi det høres ut som om diskene har høyere og høyere turtall. Hele oppspinningen tar 4-5 sekunder.

Og det som er viktig å få med seg er at Barracuda 7200.7 ikke er i samme klasse som Barracuda IV og V når det gjelder lydnivå.

Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaring med Seagate?

bråker de, er de raske?

les testen til hw du :-)

jeg er veldig fornøyd med mine seagate 7200.7 harddisker, de er mye mer stillegående, men lager som sagt liten høyfrekvens pipelyd.. jeg personlig legger ikke merke til det med mindre jeg legger øre nedpå... synes at bråket på wd sine disker er mye verre.... men det er bare min mening...

+ikke noe dårligere ytelse en wd... for de som mener anna sammelign spesifikasjonene mellom wd og seagate da...

+mer stillegående en WD

+Hittil har ingenting klikka, huska når jeg hadde WD disker, varte kanskje 1-2mnd så måtte jeg kjøre nullstillingsprogrammet til wd, diskene tålte rett å slett ikke å være under load noe særlig lenge (kjørte ftp...)

+mindre varmeutvikling fra dem ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...