Gå til innhold

Hjelp til valg av kompaktkamera

Anbefalte innlegg

Jeg har nå planer om å pensjonere mitt trofaste Canon IXUS 870 IS. Ikke noe gale med kameraet, men verden går fremover og en erstatter er nå på sin plass.

Det som er viktig for meg er god videofunksjon, ikke touchscreen (i hvert fall ikke en jeg trenger å bruke), mulighet for manuelle innstillinger (uten å måtte bla seg gjennom hele menyen av innstillinger) og det må tåle vær og vind.

I tillegg verdsetter jeg vidvinkel fremfor tele og en pris så lav at min samboer ikke får spasmer.

Som dere ser av alderen på mitt nåværende kamera så er det en stund siden jeg var inne i fotoverden, og alt er nå bare en smørje av modellnavn jeg rett og slett ikke klarer å navigere meg gjennom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.
Regner med det er et kompaktkamera du er ute etter?
Så vidt jeg vet er det ikke så mange brukbare alternativer der om du ønsker et som tåler vær og vind.
Finnes en del robuste kompaktkamera som tåler både vann og støt, typisk med 4-5x zoom. Er vanligvis litt dårligere bildekvalitet på disse sammenlignet med "normale" kompaktkamera, da optikken er mere kompakt grunnet plassering i kamerahuset.

Er også usikker på hva som finnes av manuelle instillinger på den type kamera, da jeg ikke har prøvd noen selv. Men det finnes ihvertfall noen med mulighet for RAW-format som gir bedre mulighet for etterbehandling av bildene.

Om du vil ha et slikt robust kamera, kan du vurdere å se på Nikon Coolpix AW130, Olympus Stylus Tough TG-860 eller Olympus Stylus Tough TG-4. Disse ligger i pris rundt 2600-3500,-

På papiret ser det ut til å være Olympus som har best videofunksjon, uten at jeg vet hvordan det er i praksis.....

Finner sikkert noe tester/reviews på disse om du søker litt på nett.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha bedre bildekvalitet enn ditt gamle kamera så må du nok velge vekk vanntette kamera.

Både amatører og entusiaster pleier å bli godt fornøyd med Canon S120 til kr 2500.

http://www.tek.no/artikler/test-canon-powershot-s120/156004

S120 har touchskjerm, men den trenger du ikke bruke hvis du foretrekker å betjene det med knappene og de to hjulene påforside og bakside. 24mm vidvinkel bør være nok for de fleste, og det er 5 ganger zoom. Større sensor og bedre optikk enn vanlige kompaktkamera sikrer bilder som blir klare selv i lite lys.

Skal du ha bedre bilder enn dette må du opp på Sony RX100, den billigste modellen starter rett over kr 3000.

Hvis du bruker kameraene dine i 7 år så er det ikke snakk om mer enn kr 29 i måneden for et S120.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Takker for svar

Er også usikker på hva som finnes av manuelle instillinger på den type kamera, da jeg ikke har prøvd noen selv. Men det finnes ihvertfall noen med mulighet for RAW-format som gir bedre mulighet for etterbehandling av bildene

RAW er et stort pluss.

Hvis du vil ha bedre bildekvalitet enn ditt gamle kamera så må du nok velge vekk vanntette kamera.

Nå er ikke bildekvaliteten så ille på mitt nåværende kamera, men kvaliteten på video blir for trist.

Olympus Tough TG-4 ser ganske interessant ut, men om bildekvaliteten ikke holder mål så hjelper det jo lite.

Jeg skulle kanskje også ha nevnt at det er snakk om et kamera nummer 2. Jeg har også DSRL med objektiver og utstyr for en hver anledning, jeg er bare for lat til å bære det med meg over alt.

Lenke til kommentar

Enig i det. Vanntett kan være praktsk, men designet med objektiv som ikke stikker ut går litt ut over bildekvalitet. Ville ikke forvente noen vesentlig forbedring i forhold til det du har med en av de vanntette modellene. Men ikke noe vesentlig dårligere heller så er du fornøyd med det du har er vanntett også en mulighet.

Forøvrig enig i at både Canon S120 og Sony RX100 er bra modeller. Merk at Sony sin finnes i fire versjoner og det er den første som err rimligst. Siste (mk IV) er rådyr.

Lenke til kommentar

Olympus Tough TG-4 ser ganske interessant ut, men om bildekvaliteten ikke holder mål så hjelper det jo lite.

Jeg skulle kanskje også ha nevnt at det er snakk om et kamera nummer 2. Jeg har også DSRL med objektiver og utstyr for en hver anledning, jeg er bare for lat til å bære det med meg over alt.

Jeg har TG-3 som mitt kamera nummer to. Ved gode lysforhold er bildekvaliteten bra, men når ISO må opp eller lyset kommer midt i mot er det ikke så stas lenger. Lyden på videoopptak er dessverre så dårlig at hvis video er viktig for deg er det ikke noe å anbefale (med mindre TG-4 plutselig har blitt mye bedre her).

Jeg er imidlertid jevnt over godt fornøyd med dette som kamera nummer to. Det at kamera kan være med over alt uansett vær og føreforhold er viktig for meg. Hvis dette ikke er viktig for deg finnes det bedre andre kamera som vil passe deg bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...