Gå til innhold

Spørsmål ang. sikkerhet på mobilbank

Niding

Anbefalte innlegg

Dette er en gammel artikkel;

http://www.cw.no/artikkel/sikkerhet/mobilbank-bekymrer-finanstilsynet

Jeg har hittill ikke installert APP for Mobilbank. Hadde tideligere saldo sjekk via app, men da banken oppdaterte appen til å kunne gjennomføre transaksjoner så slettet eg appen.

Jeg har forsåvidt ikke hørt om "innbrudd" i mobilbank, men har uansett vært rimelig skeptisk til å

legge til rette for det, da mobilen er stadig online via mobilnett eller wireless.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs litt hvordan man ser på saken, men det er uansett banken sitt produkt. Så hvis noen skulle klare å stjele penger fra din bankkonto, uten at du har gjort noe dumt selvfølgelig, så er det banken sitt problem. Du vil sikkert få litt papirarbeid og stress i perioden for å oppklare det, men det skal ikke gå utover deg for å ha brukt en tjeneste banken tilbyr, hvis det viser seg at den ikke var sikker nok.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er ikke sikkerheten på selve app'en, den er mer enn god nok. Det store problemet er at man ikke trenger å logge inn med diverse koder hver gang som gjør den utsatt for "fysisk misbruk", dvs at noen stjeler telefonen din.

Hvis du ringer banken så kan du sperre mobilbanken på samme måte som du sperrer bankkort, hvis du gjør dette så skal du få refundert eventuelle beløp som blir brukt etter at du har sperret. Hvis noen alikevel klarer å stjele penger etter du har ringt og sperret app'en så må du anmelde forholdet før du får tilbake pengene, det måtte hvertfall jeg når mitt Visakort ble stjålet og brukt etter jeg hadde sperret det.

Så foreløpig så trenger du ikke bekymre deg, men hvis man har litt kontroll så har man sjelden (aldri) behov for å bruke annet enn nettbank på PC. Da har man sikkerheten med at man må taste passord og engangskode hver gang. Jeg ville dog vært skeptisk til å bruke mobilbanken via usikrede trådløse nett etc, men den skepsisen er muligens noe grunnløs :p

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Det dere svarer er i tråd med det jeg antok selv, men ville alikavel spørre.

Tenkte det var greit å høre om det er åpenbare svakheter med nettbank appen/mobilsikkerheten rent software messig.

Som du hinter til Dante; så prøver eg å minimere bruken av sårbar info på mobil/wireless, ubegrunnet eller ikke :)

Endret av Niding
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...