Gå til innhold

bytte prosessor/hovedkort

Anbefalte innlegg

Men din situasjon er jo en helt annen enn trådstarter. Du sier du har W8.1 oem, og denne har du fått reaktivert etter bytte av hk.

Trådstarter har W10, gratis oppgradert fra W7, ukjent om det var fra oem eller retail. Trådstarter har ikke nøkkel til sin W7 virker det som. Han ønsker nå å skifte hk på sin W10 installasjon. Om du fikk rekativert din W8.1 etter ditt hk bytte så sier jo det ingen verdens ting om TS vil kunne få reaktivert sin W10 etter bytte av hk. Som andre sier over her så er W10 mye strengere på dette med hw, og i særdeleshet gratis oppgradert versjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://bildr.no/view/cTV3YnJZ

er dette den beryktede nøkkelen? isåfall så har jeg det 

Nei, det er ikke en nøkkel du aktiverer Windows med. Dette er produktkoden som forteller i detalj hva slags Windows versjon du har.

Hadde ditt bilde vært fra en W7 installasjon så hadde det stått "OEM" der det nå står "100" hvis du har en OEM versjon. Jeg har ikke greid å finne ut hvordan dette forholder seg med W10 dessverre.

Hvis du mener at din opprinnelige W7 var noe du kjøpte og så aktiverte med medfølgende aktiveringsnøkkel som du ikke har lengre, så vil jeg anbefale deg å rulle tilbake til W7 på ditt nåværende hovedkort. Deretter bruker du ett av mange tigjengelige programmer til å lese ut den opprinnelige W7 aktiveringsnøkkelen din. Så tar du å kjøper ditt nye hk, installerer W7 på dette og prøver å aktivere. Var det en retailversjon du kjøpte og har lest ut aktiveringsnøkkelen til så er det ikke noe problem. Men var det en oem W7 så er det ikke sikkert du får aktivert den heller på nytt hk, men det er i allefall din eneste mulighet. Får du til dette så oppgraderer du til W10 helt til slutt.

Men dette betinger altså at du ikke har slettet noe slik at du ikke kan rulle tilbake til opprinnelig W7.

Endret av SteinarN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Last ned og kjør dette programmet: http://www.google.ca/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&sqi=2&ved=0CCkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fgo.microsoft.com%2Ffwlink%2F%3Flinkid%3D52012&ei=vFbMUvmJEIXGqgGrt4HoAQ&usg=AFQjCNH5Zcs6VID448dqfDkoyf9nzmkx7w&bvm=bv.58187178,d.aWM

Det leser ut informasjon angående aktivering. Sier det Retail så er du godt i gang, sier det oem så kan det være vanskeligere, men kanskje ikke umulig. I alle tilfeller må du greie å få lest ut aktiveringsnøkkelen med noe programvare på ett eller annet tidspunkt.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Last ned og kjør dette programmet: http://www.google.ca/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&sqi=2&ved=0CCkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fgo.microsoft.com%2Ffwlink%2F%3Flinkid%3D52012&ei=vFbMUvmJEIXGqgGrt4HoAQ&usg=AFQjCNH5Zcs6VID448dqfDkoyf9nzmkx7w&bvm=bv.58187178,d.aWM

Det leser ut informasjon angående aktivering. Sier det Retail så er du godt i gang, sier det oem så kan det være vanskeligere, men kanskje ikke umulig. I alle tilfeller må du greie å få lest ut aktiveringsnøkkelen med noe programvare på ett eller annet tidspunkt.

http://bildr.no/image/dkx6QmQz.jpeg

forstår ikke stort av det der as

Lenke til kommentar

http://bildr.no/image/dkx6QmQz.jpeg

forstår ikke stort av det der as

Det verktøyet støtter tydeligvis ikke W10. Men du skal kunne kjøre en eller annen kommando i cmd for å lese ut mye av det samme, i allefall skal du se om det er oem eller retail du har. Men jeg husker ikke den kommandoen og finner den ikke på google heller. Jeg vet syar2003 kan det i allefall.

Lenke til kommentar

Da har du i allefall en W10 Retail versjon. Nå er det imidlertid litt ulike opplysninger om hvor lett det er å skifte hw også på den versjonen, noen har har hatt hell med å skifte cpu f.eks.

Som jeg ser det har du to valg nå. Enten skifte til ditt nye hk, koble til din nåværende SSD og prøve å starte opp med din nåværende os installasjon. Det er aldeles ikke sikkert at det vil gå bra, det blir to helt forskjellige systemer hw-messig. Om det starter opp så kan ingen her garantere at W10 vil være aktivert etterpå, selv om du har retail versjon. Om det ikke lar seg aktivere så aner i hvertfall ikke jeg om du på dette tidspunktet vil ha noen mulighet til å rulle tilbake til W7 som et alternativ.

Det du i allefall ikke kan gjøre er å gjøre en clean install av W10 på ditt nye hk siden du ikke har noen som helst lisensnøkkel å taste inn. For jeg regner med du ikke har din opprinnelige W7 lisensnøkkel heller?

Det sikreste å gjøre her er å fiske ut din gamle lisensnøkkel fra systemet. Jeg aner ikke om den finnes på din W10 installasjon, og om den finnes så vet ikke jeg om hvordan du skulle få den fisket fram. Det jeg ville gjort er å rulle tilbake til W7. Jeg håper du har den muligheten enda. Du skal ha den muligheten hvis det er mindre enn en mnd siden du oppgraderte til W10. Er det lengre siden så skal den muligheten ha forsvunnet. Får du rullet tilbake så skal det være en smal sak å hente ut din gamle W7 nøkkel. Du kan så installere W7 på ditt nye hk, aktivere med lisensnøkkelen fisket ut, og deretter oppgradere til W10.

Så,

1. Du må rulle tilbake til W7

2. Du må fiske ut din opprinnelige W7 nøkkel

3. Du installerer W7 på ditt nye hovedkort

4. Du aktiverer W7 med lisensnøkkelen fisket ut

5. Du oppgraderer til W10

Er ikke punkt 1. mulig så vil jeg si at du mest sansynlig har tapt din W7 retail lisens og nå er stuck med en W10 på ditt nåværende hovedkort.

Lenke til kommentar

Hvordan skal man aktivere Windows 10 manuelt på nytt hovedkort når man ikke har noen nøkkel?

Du må installere windows 7/8/8.1 igjen og oppgradere til windows 10 igjen. Måtte gjøre det selv når jeg byttet fra harddisk til ssd på en laptop. Gikk ikke å installere rett til windows 10, da ble den ikke aktivert.

Lenke til kommentar

hehe... litt flaut dette men, når jeg skulle skifte hovedkortet så fant jeg et søtt lite klistremerke på kabinettet det sto ''Windows'' på.. inkludert en kode :p

men.. jeg fikk boota med det nye hovedkortet og CPU, uten å bli spurt om koder eller noe, det starta som normalt, (utenom oppsettet av hovedkort, viftefart etc.) 

nå lurer jeg på bare en ting til, er det noen drivere/programmer jeg må/bør laste ned ved bytte av prosessor/HK?

Lenke til kommentar

hehe... litt flaut dette men, når jeg skulle skifte hovedkortet så fant jeg et søtt lite klistremerke på kabinettet det sto ''Windows'' på.. inkludert en kode :p

men.. jeg fikk boota med det nye hovedkortet og CPU, uten å bli spurt om koder eller noe, det starta som normalt, (utenom oppsettet av hovedkort, viftefart etc.) 

nå lurer jeg på bare en ting til, er det noen drivere/programmer jeg må/bør laste ned ved bytte av prosessor/HK?

Så du hadde koden hele tiden, hehe.

Du kan gå inn i enhetsbehandling og se om du har noen ukjente der. W10 er god på å laste ned drivere automatisk så det vil nok laste ned de fleste  automatisk når du kjører oppdatering. Ellers er det å gå inn på hovedkortets supportside å se om det er drivere for W10 der hvis du vil sjekke ekstra.

Men det jeg er mest spent på er om W10 fortsatt er aktivert etter bytte av hovedkort?

Lenke til kommentar

Så du hadde koden hele tiden, hehe.

Du kan gå inn i enhetsbehandling og se om du har noen ukjente der. W10 er god på å laste ned drivere automatisk så det vil nok laste ned de fleste  automatisk når du kjører oppdatering. Ellers er det å gå inn på hovedkortets supportside å se om det er drivere for W10 der hvis du vil sjekke ekstra.

Men det jeg er mest spent på er om W10 fortsatt er aktivert etter bytte av hovedkort?

I spoke to soon...

etter en halvtime poppa det opp at jeg måtte aktivere windows, og jeg trykte på at jeg skulle ha en fersk installasjon, (fjerne alt av programmer og apper/dokumenter), etter 5minutt skrudde PCn seg av, og den ville ikke boote igjen.. fordi windows var sletta (A)

jeg kjørte da og lånte meg en windows 7 CD, installerte, prøvde koden min, men den fungerte tydeligvis ikke.. (kan den være låst til det gamle hovedkortet..? )

jeg har nå 30dager på å aktivere windows tydeligvis, er ikke heelt sikker på hva jeg skal gjøre, så prisen på windows var 1200kroner også, litt surt å måtte betale det for noe jeg egentlig har fra før.

tips/tricks?

Lenke til kommentar

Er det lenge siden du oppgraderte til W10? Hvor mange dager nøyaktig?

På hvilken måte virker ikke koden? Får du feilmelding i samme øyenlikk som du trykker neste etter å ha tastet inn koden, eller går det ei stund før du får beskjed om at koden er ugyldig?

Edit: Du skrev at W10 var Retail channel. Det betyr at den W7 du oppgraderte fra skulle ha vært en Retail som du skal kunne bytte alt av hardvare på og aktivere en haug av ganger. Så derfor skulle det sånn sett ikke ha noe å si at du nå forsøker å aktivere W7 på nytt hovedkort.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...