Ziff Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 (endret) Jeg var i en diskusjon i dag der det kom noen påstander som jeg ikke helt kjøpte uten videre så jeg er nysgjerrig... - Jeg trodde at når man kjøper TV i en fysisk butikk så er man nødt til å registrere navnet sitt (med tanke på lisensrapportering), ellers får man ikke kjøpt. Slik trodde jeg ihvertfall det var men denne personen påsto å hadde kjøpt TV i fjor uten å registrere seg fordi han nektet i disken. (Husker dessverre ikke hvilken butikk men det var en av de store kjedene). - Men han sa også at man egentlig ikke får kjøpt noe på disse butikkene uten å registrere seg med navn i disken lenger, fordi de vil ha info om kundene sine, og infoen er masse verdt for dem. Og selgerne får bare provisjon hvis de registrerer kunden med navn. Jeg handler så sjelden i fysisk butikk at jeg kan ikke si om det stemmer utifra min egen erfaring, men hvis noen jobber der så er jeg interessert i hvordan dette funker. (Altså jeg er nysgjerrig på generell basis, jeg er ikke intereressert i den evige lisensdebatten ;P ) Endret 4. september 2015 av Ziff Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 (endret) Alle som selger TV (fjernsynsmottaker) er pålagt å melde til NRK gjennom Forskrift om radiohandleres meldeplikt til Norsk rikskringkasting og må derfor be om navn og adresse. Når det selges store TV-er og hvitevarer skal dette ofte leveres til kunden, og da er man helt nødt til å ha navn, adresse og tlf. Den viktigste grunnen til å registrere navn ellers er vel for å hjelpe alle de kundene som ikke passer på kvitteringene sine. Og det er temmelig mange som spør etter kopi av kvitteringer i forbindelse med garanti- og reklamasjonssaker. Om butikkene bruker innsamlede data sortert mot kunde er jeg usikker på, men det er mange muligheter. Om registrering av navn på salg påvirker bonuser får andre svare på. Endret 4. september 2015 av Mr D Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 - Men han sa også at man egentlig ikke får kjøpt noe på disse butikkene uten å registrere seg med navn i disken lenger, fordi de vil ha info om kundene sine, og infoen er masse verdt for dem. Og selgerne får bare provisjon hvis de registrerer kunden med navn.At selgere i butikker får provisjon for alt de selger, er en myte. Det er ekstremt sjelden at det er provisjon for å selge en TV, hårføner, vaskemaskin eller lignende. Det kan imidlertid være konkurranser blant selgerne hvor de kan vinne en eller annen premie, men jeg har aldri hørt noe om at det er noe krav om at kundens navn må registreres. Uansett kan man registrere TV'en på noen som allerede betaler lisens, for eksempel en av foreldrene, søsken eller lignende. Jeg tror ikke det kreves legitimasjon for å registrere et produkt som er lisensbelagt. Lenke til kommentar
Skei Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Hei! Jeg eier og driver en butikk som som er innlemmet en av de 3 store i elektrobransjen. Når du kjøper TV, eller andre lisensprodukt, så trenger vi ditt navn for å vidererapportere til NRK. Det blir i stor del praktisert at man setter TV på noen i familien som betaler lisens. Når vi spør etter å få registrere navnet er det også for både vår og din del. Mange er veldig dårlige til å ta vare på sine kvitteringer, så det er greit at vi har det på vårt system. Expert, Elkjøp og Lefdal benytter seg alle av kassasystemet kalt ElGuide. Her kan vi enkelt søke opp din historikk hos oss. Men det skal også sies at vi ikke registrerer alle kjøp på navn, da du må opp i en viss sum eller en varegruppe der det er kjekt å ha det registrert. Om du kjøper kaffe til samlet sum 2000,- registrerer vi det ikke, men om du kjøper en tablet til 1500,- blir det registrert. Litt med at serienummer og garanti skal være dokumentert. Jeg kan lett koste myten om provisjon pr. registrerte kunde til side, det stemmer ikke. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Bare å oppgi navnet på en politiker det, feks Siv Jensen Lenke til kommentar
Merko Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Bare å oppgi navnet på en politiker det, feks Siv Jensen Dokumentforfalskning, eller ID tyveri kommer ingen til nytte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå