anders_kb Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Om bilen: Golf 2006 (mk5) 1.9 tdi, 190.000km Etter å ha kjørt en time i kø i dag mistet jeg plutselig tilnærmet all motorkraft da jeg ga på ifm girskifte i en motbakke. Pedalen i bunn, men så godt som ingen effekt. Stoppet bilen og startet igjen og kunne kjøre normalt et stykke, men ved en ny slak motbakke og pådrag ble det plutselig like dødt som før. Virket som turboen kuttet helt. Mulig jeg var i nødmodus (limp mode) da? Kom meg hjem og kjørte en testtur i kveld og observerte følgende; pådrag i første og andre gir fungerer som normalt med normal turborespons, men ved pådrag i tredje gir i motbakke med turtall rundt 2000rpm kan (ikke alltid) kraften plutselig bli borte. Det kommer et lite mørkt røykpuff i eksosen og turboen kutter, og det er nesten ingen motorkraft videre. Stopper og starter bilen; problem borte. Jeg har liten til ingen peiling på bil men kan det være noe slikt? koksing et sted i/ved turboen -> stor påkjenning ved pådrag -> noe koks løsner -> mørkt røykpuff og elektronisk struping av turbo og inn i nødmodus Hva tror dere? Er turboen i ferd med å ta kvelden? Er den bare litt tett og trenger en rens? Er feil med LMM lite trolig? Vakuumslanger (ville vel gitt mer konsekvent feil?)? Kun elektronisk? Andre teorier? Hva tror det allmektige nettorakelet? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Trallala, du må poste feilkodene du får ved å koble til en diagnoseavleser. Ellers blir dette bare unøyaktig synsing. Som du er inne på høres det ut som noe er galt med turboen. Men det er mange sensorer på bilen og dersom de leser av utenfor range, da kan bilen gå i limp. Du kan også sjekke om akuator på turbo beveger seg under start. ( jobb for 2 personer.) :https://youtu.be/2pdKqHHimz4masse vnt stoff på YT Dersom aktuator ikke beveger seg av seg selv kan du se om den lar seg bevege med fingen. ( motor av) Da har aktuator med sansynlig rustet i stykker (vanlig) og du kan kjøpe ny på ebay billig. Dersom aktuator og mekanisme ikke lar seg bevege med fingen har turbo kokset seg til og den må overhales. Altså, ha deg en tur på Biltema og kjøp en feilkodeavleser til 399. Koster mindre enn en tank drivstoff. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Ingen vits å bytte eller overhale turbo hvis aktuator sitter fast. Prøv Mr Muscle som du får kjøpt i Sverige. Jeg fant ikke det i Norge. Lenke til kommentar
Alfen Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Hei ! Jeg kan dele deg min erfaring med BORA 1.9 TDI som i 3 år har hatt noe av de samme symptomer som din. Jeg har bare kunnet bruke bilen til forsiktig bykjøring da den gikk i nødmodus med en gang den ble "presset" på gassen. Jeg har vært på verksted ved et par anledninger og der har konklusjonen vært at turboen var gåen. Jeg har ikke trodd på dette siden kraften opp til turtallet hvor den kutta har vært meget bra. Jeg har lest lest meg gul og blå på forum uten å ha blitt klokere av den grunn. Jeg trodde feilen var ( på dingsen jeg ikke husker navnet på ) koksing som var svært stor på delen som det står en vakum"klokke" på. den er kopla på en gummislange med relativt stor diameter. Rensa den og håpte problemet var løst. Det var det ikke. Bilen oppførte seg helt som før. I går ble det hele forverret ved at den hakket ved pådrag ved lave turstall. Åpnet panseret og tenkte kanskje at det var en av luftslangene som hadde problemer. Da oppdaget jeg ved en tilfeldighet det som hele tiden har vært kjernen til problemene. På torpedoveggen står det noen klips"stativ" som holder mange slanger. En av disse består av en plastikkstrømpe med to tynne ledninger inni ( mener de var grønn & orange )- som går bort/koplet til en liten dings på motorens øvre bakkant. Der hvor strømpa lå klemt i klipset var det grunnet vibrasjon gnagd hull i strømpa og videre over tid gnagd hull i isoleringen på ledningene. Den grønne var nå kuttet helt av. Teorien min er at det har vært overslag her de siste tre årene. At det forverret seg akutt i går var nok fordi den grønne ledningen gikk helt av. Koplet de sammen og tapet. Testet bilen en liten tur. Både rykking og problemet med nødmodus var helt borte :-) Nå er ledningene loddet i skjøten, isolert på skikkelig vis og bilen går som en drøm. Ville bare tipse om dette i tilfelle andre kan ha nytte av det. Som sagt var det kun en tilfeldighet at jeg så dette. Er egentlig forundret at verkstedet ikke oppdaget dette når de tok test med sine "fantastiske" instrumenter. For min egen del regner jeg meg som helt amatør når det gjelder bil. Kanskje burde jeg kreve penger tilbake fra verksted? Blir urolig med tanke på dersom jeg hadde fulgt deres råd om å skifte turbo. Dette anslo de til ca. 20000,- Lenke til kommentar
Indian Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 (endret) Hei ! Jeg kan dele deg min erfaring med BORA 1.9 TDI som i 3 år har hatt noe av de samme symptomer som din. Jeg har bare kunnet bruke bilen til forsiktig bykjøring da den gikk i nødmodus med en gang den ble "presset" på gassen. Jeg har vært på verksted ved et par anledninger og der har konklusjonen vært at turboen var gåen. Jeg har ikke trodd på dette siden kraften opp til turtallet hvor den kutta har vært meget bra. Jeg har lest lest meg gul og blå på forum uten å ha blitt klokere av den grunn. Jeg trodde feilen var ( på dingsen jeg ikke husker navnet på ) koksing som var svært stor på delen som det står en vakum"klokke" på. den er kopla på en gummislange med relativt stor diameter. Rensa den og håpte problemet var løst. Det var det ikke. Bilen oppførte seg helt som før. I går ble det hele forverret ved at den hakket ved pådrag ved lave turstall. Åpnet panseret og tenkte kanskje at det var en av luftslangene som hadde problemer. Da oppdaget jeg ved en tilfeldighet det som hele tiden har vært kjernen til problemene. På torpedoveggen står det noen klips"stativ" som holder mange slanger. En av disse består av en plastikkstrømpe med to tynne ledninger inni ( mener de var grønn & orange )- som går bort/koplet til en liten dings på motorens øvre bakkant. Der hvor strømpa lå klemt i klipset var det grunnet vibrasjon gnagd hull i strømpa og videre over tid gnagd hull i isoleringen på ledningene. Den grønne var nå kuttet helt av. Teorien min er at det har vært overslag her de siste tre årene. At det forverret seg akutt i går var nok fordi den grønne ledningen gikk helt av. Koplet de sammen og tapet. Testet bilen en liten tur. Både rykking og problemet med nødmodus var helt borte :-) Nå er ledningene loddet i skjøten, isolert på skikkelig vis og bilen går som en drøm. Ville bare tipse om dette i tilfelle andre kan ha nytte av det. Som sagt var det kun en tilfeldighet at jeg så dette. Er egentlig forundret at verkstedet ikke oppdaget dette når de tok test med sine "fantastiske" instrumenter. For min egen del regner jeg meg som helt amatør når det gjelder bil. Kanskje burde jeg kreve penger tilbake fra verksted? Blir urolig med tanke på dersom jeg hadde fulgt deres råd om å skifte turbo. Dette anslo de til ca. 20000,- Det er en N75 eller pressure control boost valve. Sjekk vakumslangen som går fra denne ventilen til vakumklokka for turboen. Er du i tvil, bytt til en silikon slange. Mener det er en 4 mm slange som brukes der. Funker bremsen din bra? Hard pedal kan tyde på vakumlekkasje eller selv vakumpumpa. Endret 18. september 2015 av Indian Lenke til kommentar
anders_kb Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Takk for mange gode svar! Har fått lest av feilkode P0299, som jo blant annet kan bety vakuumfeil et sted. Bilen har oppført seg greit de siste to ukene. Jeg kan ikke se noe brist på slanger eller ledninger, men så har jeg ikke sjekket under ennå. Det med vakuumpumpa var et godt innspill, men jeg synes bremsene virker normale. De tar tidlig og godt. Jeg kjørte igjennom en QMI-turborens for et par uker siden, men det var ikke antydninger til svartrøyk fra eksosen hvilket jeg vil anta det ville vært om koksing i turboen var et problem. Så jeg tror ikke denne er årsaken til at bilen har gått fint i det siste. Jeg fortsetter den visuelle inspeksjonen når jeg får tid. I mellomtiden stoler jeg bare 90% på at motoren tar meg opp neste bratte bakke. Kjedelig om kraften blir borte i Lier-bakkene med en semi i rumpa... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå