Gå til innhold

En jeg kjenner skal bygge gaming PC

Anbefalte innlegg

Hei har en jeg kjenner som skal bygge PC som lurte på tips:

Her er målet med PC'en

1: Gaming

- Han vil helst kunne kjøre nyere titler på High/Ultra på c.a 50-60 fps. Noen titler da er Battlefield 4 (ultra), The Witcher 2 (Ultra/High), GTA v (High/Ultra), CS GO osv.

- Ingen bottleneck

- 1080P gaming på 60+ FPS 

- Er litt usikker på overklokking

2: Være bygge vennlig.

- Kabinettet må være komfortabel med å bygge i å helst ha standsoffs på plass på forhånd osv.

3: Skjerm

- Han har ikke skjerm, så det må være inkludert i prisen.

4: Overklokking (?)

- Er det verdt det? Hvor stor forskjell er det på spill hvis prossessoren er på 3,4 GHZ og om den er på 4,2 GHZ? Vil i5 4460 være bottleneck?

5: Fremtidsvennlig

- Siden nye nVidia kort kommer ut om noen måneder så er det også grunnen til at det blir brukt skjermkort, og oppgradere når pascal kommer ut. Men ellers vil han slippe å bytte ut f.eks prossessor etter 1-2 år siden det ikke duger lenger.

:Budsjett 10K +/-

-Målet er 10K med skjerm akkurat, ikke 11k får da må han nok spare opp enda lengre :p

Og når alt er sagt siden 970 blir UTENFOR budsjett, så tenkte han at han kunne kjøpe en brukt 290 skjermkort (XFX RADEON R9 290) på 1800,- på finn.no. Høres ut som en god deal da en test jeg så på så ble det rapportert 66 fps på ultra med 4xMSAA. Hva mener dere?

Da ser opsettet slik ut: 

Dlt5Ovu.jpg

Og skjermkortet er da: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=62539431&searchclickthrough=true&searchQuery=290

Da ser det slik ut:

CPU: i5 4460

GPU: 290 XFX Radeon R9 290 Reference

Hovedkort: MSI B85M-E45

RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600Mhz 8GB KIT

HDD: WD Black 1 TB

SDD: Corsair SDD Force Series LS 240GB (Samsung Evo var ikke på lager)

Kabinett: Fractal Design Define S Black

PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W Gold 80+

Skjerm: Phillips 24" LED 243V5LHAB (1080P)

TOTALPRIS med GPU/SKJERM: 10,100,-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det en gang blir byttet prosessor, så er det kjekt å ha muligheten til å overklokke. Særlig om et tre-fire år, når det kan bli akuelt for å holde et akseptabelt ytelsesnivå på maskinen.

Den tid den sorg :) Tenker jeg om 3-4 år så har han nok allerede oppgradert HK/Prosessor :)

Men ellers så ser vel alt bra ut? 

Innen 1080p, vil 290 klare BF4 på ultra med average  60 FPS?

Og hva med skjermen? En annen du kanskje anbefaler?

Lenke til kommentar

Skjermer har jeg i utgangspunktet ikke peiling på, men jeg kan ikke på noen måte anbefale en 60 Hz skjerm til spilling. Det VIL ikke bli bra.

Meget rart at de fleste gamer med skjermer som ikke duger da...

Jeg gjør det (Dell 2407WFP-HC), men det er mest fordi jeg gang på gang har prioritert andre ting når jeg oppgraderer, og fordi skjermen er meget bra til alt annet enn gaming. De fleste (og jeg er blant dem) klarer å leve med ghosting og tearing (eller input lag ved bruk av VSYNC), mens noen synes det er fryktelig.

Til slutt gjelder jo regelen om at "beggars can't be choosers". Det er nok hovedgrunnen til at de fleste gamer med skjermer som ikke duger til gaming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...