After8 Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 God kveld! Jeg tenkte egentlig bare å stille et veldig kjapt spørsmål angående NAV. Jeg har vært arbeidsledig en god stund nå. Jeg har tidligere vært i arbeid, men har visst tjent for lite til dagpenger. Det jeg ikke skjønner, er hvorfor innvandrere og flyktninger får trygd/dagpenger fra NAV, mens de som skal drive landet videre (Altså ungdommen) ikke får noe som helst, selv om de har vært ute i arbeid tidligere. Vær så snill og ikke misforstå meg nå. Jeg har absolutt ingenting imot at innvandrere og flyktninger skal få penger av NAV. Jeg har ikke satt meg helt inn i situasjonen (én av grunnene til at jeg opprettet denne tråden), men jeg antar at innvandrere/flyktninger over 18 år, og som IKKE har vært i arbeid før, også får dagpenger av NAV. Jeg er over 18, jeg har jobbet før. Hvorfor får ikke jeg da penger? Er det rett og slett på grunn av at NAV antar at jeg får alt jeg peker på av mine foreldre? Er jeg rett og slett nødt til å flytte ut på gata for å tilfredsstille NAVs krav om dagpenger? Hva med de som faktisk bor på gata, og som ikke har hatt jobb før? Jeg har alltid fått høre at Norge hjelper de fattige. Vel, jeg er fattig, og har ikke fått noe som helst hjelp i det hele tatt. Og til slutt så må ikke dere tro at jeg ikke har søkt jobb; for dét har jeg. Jeg lurer enkelt og greit på hvordan deres dagpenge-orden fungerer. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 (endret) Innvandrere får neppe dagpenger, ettersom det er ment for personer som blir arbeidsledige de får så vidt jeg vet økonomisk stønad, som ikke forutsetter at du har vært i jobb. https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+st%C3%B8nad+(%C3%B8konomisk+sosialhjelp).87469.cms#chapter-1 Før du klager på NAV er det greit å søke på riktig grunnlag. Krav for å få dagpenger: - har fått redusert arbeidstiden din med minst halvparten (50 prosent) - har hatt en minsteinntekt fra lønnet arbeid på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i året som gikk, eller minst 3 G i løpet av de tre siste avsluttede kalenderårene - er registrert som arbeidssøker og sender meldekort hver 14. dag - er reell arbeidssøker - bor eller oppholder deg i Norge Endret 4. september 2015 av aklla Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 (endret) Det du kan søke om er sosialstønad. Hvis du bare er 18 år, så er kanskje utdanning heller et alternativ for deg? Hva har du fra før? Dersom du får fullført en utdannelse er det lettere å få jobb. Hva definerer du forresten som fattig? Du har tydeligvis et sted å bo, og hadde du ikke hatt mat å spise, regner jeg med at du hadde nevnt det. Endret 4. september 2015 av darkness| Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 (endret) Sosialstønad er vel det du skal søke på ja. Men bor du hjemme med foreldrene dine vil det nok bli ganske redusert. De vil nok ikke godta at du flytter ut med mindre det er spesielle omstendigheter. Og da vil de også regne med at du trenger mindre penger til livsopphold. Men noe kan du få. Men da må du nesten gå ned til ditt lokale NAV kontor for å høre. Jeg var i samme situasjon for 10 år siden. Fikk 500 kroner i uka og ble tvangssendt til et daglig tiltak som innebar å sitte foran en pc hele dagen, hele uka for å søke på jobber. Jeg var ikke sosialklient lenge etter det, så det var jo absolutt effektivt. Har du vurdert verneplikt? Endret 5. september 2015 av Kron Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Innvandrere får såkalt "introduksjonsstønad", under forutsetning av at de følger (og fyller vilkårene for å følge) et introduksjonsprogram i norsk og samfunnsfag. Ut over dette må innvandrere fylle de samme kravene som alle andre for å få en stønad (men vedtaket vil ikke alltid slå likt ut, gitt at innvandrere og nordmenn har forskjellige behov å ta hensyn til). Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Skaff deg heller en jobb, så slipper du å tenke på det 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Jeg lurer enkelt og greit på hvordan deres dagpenge-orden fungerer. Du forutsetter at en statlig ordning skal fungere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå