Gå til innhold

Bytte studieretning på NTNU

Alex T.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går nå maskin (produktutvikling og produksjon) på NTNU. Hadde i utgangspunktet lyst til å studere petroleumsteknologi, men ble skremt av nedgangstidene i økonomien for tiden.

Jeg føler likevel ikke at maskin er helt min greie...å tegne maskintegninger eller sveise sammen en sykkel er kanskje ikke helt det jeg liker, selv om jeg ikke vet om det blir bedre framover. Vurdert litt å bytte over til petroleumsteknologi eller bygg, men litt risky. Føler bare at noen av fagene ikke er teoretiske nok, og blir kanskje litt for mye praktisk. Vet ikke helt hvordan jeg skal sette ord på det jeg føler, men men... 

Har dere noen pros eller cons, eller noe som i det hele tatt kan være til hjelp. Takker og bukker! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke si noe med 100% sikkerhet, men afaik så vil du måtte ta skippertak på studier hvis du bytter utdanningsretning. Ta kontakt med studierektor/rådgiver for gode råd. Lykke til!

Det er bare snakk om et emne, så det er ikke det som stresser meg. Er mer stressa over om det er et riktig valg å ta.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme båt som deg når jeg startet, og endte til slutt opp med å bytte linje. Det var først og fremst pga. fag, og at jeg ikke følte helt at det jeg begynte på var min greie. I ettertid har jeg vel innsett at jeg sannsynligvis kunne trivdes vel så godt hvis jeg hadde blitt der jeg var og at det har mindre å si enn du tror. Men det er et par av førsteårsemnene som er veldig spesielle, og som kun interesserer noen få (f.eks. maskinfagene).

Lenke til kommentar

Gikk et år på maskin og byttet så til fysmat. Virker greit så langt, men ender nok opp med å gå et år ekstra. Tror ikke jeg noen gang hadde følt meg helt hjemme på maskin, så jeg føler nå det var riktig. Men - det tok meg nesten et år å skjønne det.

Tror du bare må tenke litt over hva du er ute etter. Det prod.mod faget er spesielt demotiverende, så det blir bedre senere. Industriell mekanikk er jo en mulig retning om du vil ha noe teoretisk. Petroleum er vel en del stein og bergarter blandet med litt maskinfag (?), og bygg er hus, veier, vann og broer. Tenk litt over hva som fascinerer deg og gå for det. Å prøve å være "smartere" enn seg selv ved velge noe annet enn man egentlig vil, for å være lur, vil fort gjøre at man sitter igjen med spørsmålet "hva om jeg heller hadde gjort ____?"

Lenke til kommentar

Gikk et år på maskin og byttet så til fysmat. Virker greit så langt, men ender nok opp med å gå et år ekstra. Tror ikke jeg noen gang hadde følt meg helt hjemme på maskin, så jeg føler nå det var riktig. Men - det tok meg nesten et år å skjønne det.

Tror du bare må tenke litt over hva du er ute etter. Det prod.mod faget er spesielt demotiverende, så det blir bedre senere. Industriell mekanikk er jo en mulig retning om du vil ha noe teoretisk. Petroleum er vel en del stein og bergarter blandet med litt maskinfag (?), og bygg er hus, veier, vann og broer. Tenk litt over hva som fascinerer deg og gå for det. Å prøve å være "smartere" enn seg selv ved velge noe annet enn man egentlig vil, for å være lur, vil fort gjøre at man sitter igjen med spørsmålet "hva om jeg heller hadde gjort ____?"

Ja, fysmat høres så riktig ut for meg også, men det kan hende jeg må ta et helt år ekstra. Vet ikke om jeg gidder det. Drømmen har alltid egentlig vært å jobbe i petroleumsbransjen, ikke pga lønningene, men fordi jeg syns det er så spennende med teknologien der istedenfor å designe en ventil. Ikke lett dette... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...