sabalaba Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? det står at man må skrive svaret på kartesisk form?? (1+i)(1+6i) Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 (endret) Nå skal du høre: Du må multiplisere ledd i hver parantes med hverandre og legge til summene og trikse litt: Først: 1*1 = 1 Så legger du til neste: + 1*6i = 6i Alt vel så langt siden første tallet er 1. Vi beveger oss over til neste ledd i første parantes, nemlig i'en: i*1 = i Så må i'en ganges med siste ledd i siste parantes: i*6i = 6*i*i Her kommer et triks: i*i = -1. Så du har til slutt fire ledd: 1 + 6i + i -6 = -5+7i edit: For å gjøre det litt mer oversiktlig så kan jeg oppsummere hva jeg har gjort slik: (A+B)(C+D) = AC + AD + BC + DD.Kartesisk form er at du har oppgitt to akser i svaret, altså -5 bortover den reelle aksen og 7 oppover på den imaginære aksen. På polar form så oppgir du heller en total lengde (en hypotenus) sammen med vinkelen mellom hypotenusen og x-aksen. Endret 4. september 2015 av Twinflower Lenke til kommentar
sabalaba Skrevet 4. september 2015 Forfatter Del Skrevet 4. september 2015 Nå skal du høre: Du må multiplisere ledd i hver parantes med hverandre og legge til summene og trikse litt: Først: 1*1 = 1 Så legger du til neste: + 1*6i = 6i Alt vel så langt siden første tallet er 1. Vi beveger oss over til neste ledd i første parantes, nemlig i'en: i*1 = i Så må i'en ganges med siste ledd i siste parantes: i*6i = 6*i*i Her kommer et triks: i*i = -1. Så du har til slutt fire ledd: 1 + 6i + i -6i = -5+7i edit: For å gjøre det litt mer oversiktlig så kan jeg oppsummere hva jeg har gjort slik: (A+B)(C+D) = AC + AD + BC + DD. Kartesisk form er at du har oppgitt to akser i svaret, altså -5 bortover den reelle aksen og 7 oppover på den imaginære aksen. På polar form så oppgir du heller en total lengde (en hypotenus) sammen med vinkelen mellom hypotenusen og x-aksen. MSP2849238b439i0ce2h035000043eiifa0e57bga74.gif Tuuuusen taakk for hjelpen !! Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 HOI, jeg skrev en liten feil i en av delutregningene: Slik skal det være: Her kommer et triks: i*i = -1. Så du har til slutt fire ledd: 1 + 6i + i -6 = -5+7i Lenke til kommentar
sabalaba Skrevet 4. september 2015 Forfatter Del Skrevet 4. september 2015 HOI, jeg skrev en liten feil i en av delutregningene: Slik skal det være: Her kommer et triks: i*i = -1. Så du har til slutt fire ledd: 1 + 6i + i -6 = -5+7i Ja, jeg så det, men jeg skjønte hva du mente Lenke til kommentar
sabalaba Skrevet 6. september 2015 Forfatter Del Skrevet 6. september 2015 hvordan tar man tredjeroten av 8i??? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Skriv det om til polare koordinater. Lenke til kommentar
sabalaba Skrevet 6. september 2015 Forfatter Del Skrevet 6. september 2015 Skriv det om til polare koordinater. jeg skjønte ikke hvordan man skal gjøre det for hånd.. kan du hjelpe meg hvordan man finner ut av det? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Se siste del av svaret til Twinflower. Lenke til kommentar
-submariner- Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 hvordan tar man tredjeroten av 8i??? Planer om å få svarene til hele innleveringen? Lenke til kommentar
sabalaba Skrevet 6. september 2015 Forfatter Del Skrevet 6. september 2015 Det plager vel ikke deg 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå