Gå til innhold

Snart kan iPhone-telefonene bli utstyrt med egne røykvarslere

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

Jeg har utdypet hva som gjør det ganske useless ganske mye i denne tråden, kan du ikke heller spørre om det er et litt mer konkret spor du er nsygjerrig på? Så slipper jeg å komme med gjentakelser.

AtW

Hoho. Om du ikke klarer å forklare hva du mener så kommer du ikke langt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har utdypet hva som gjør det ganske useless ganske mye i denne tråden, kan du ikke heller spørre om det er et litt mer konkret spor du er nsygjerrig på? Så slipper jeg å komme med gjentakelser.

AtW

RIktig, men så har jeg som sagt forklart dette relativt grundig tidligere i tråden, å bare gjenta det fører jo ingenstes, kan du ikke lese igjennom det, og heller komme tilbake om det er noe mer konkret du lurer på?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

AtW

RIktig, men så har jeg som sagt forklart dette relativt grundig tidligere i tråden, å bare gjenta det fører jo ingenstes, kan du ikke lese igjennom det, og heller komme tilbake om det er noe mer konkret du lurer på?

AtW

Som nevnt opp til flere ganger nå, jeg lurer på hva konkret du legger i at dette er en useless funksjon. Desverre har jeg ikke store forhåpninger om å få et fornuftig svar ut av deg.

Lenke til kommentar

AtW

AtW

Som nevnt opp til flere ganger nå, jeg lurer på hva konkret du legger i at dette er en useless funksjon. Desverre har jeg ikke store forhåpninger om å få et fornuftig svar ut av deg.

Se bla post 6, 31, 41, 43, og 68, der jeg utdyper dette nærmere, du ikke synes det er tilstrekkelig, konrektiser.

Atw

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Vel, jeg hørte med FG. Det er ikke aktuelt for dem å godkjenne en Iphone til dette formålet.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Det skulle da bare mangle, en fg-godkjent røykvarsler er noe helt annet enn en subsidiær funksjon i en telefon. 

En røykvarsler kan bli godkjent selv om den er en subsidiær funksjon. Problemet med røykvarsler på en Iphone er at det rett og slett aldri kan være sikker. Dessuten kan det være farlig om noen føler seg trygge kun med en Iphone som røykvarsler. Det vil være falsk trygghet. Selvfølgelig kan den ikke få FG-godkjenning. Burde være en tankevekker for de som mener dette er en bra funksjon å ha på en smarttelefon.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Det der er et godt, gammelt og dumt argument. At ingenting duger om det ikke er perfekt.

Man kan godt si det samme om fg-godkjente røykvarslere - de gir en falsk trygghet da de ikke er koblet sammen og dermed ikke varsler før det er fare i det rommet man er i. Falsk trygghet og ikke en bra funksjon, folk burde droppe vanlige røykvarslere!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Det der er et godt, gammelt og dumt argument. At ingenting duger om det ikke er perfekt.

Man kan godt si det samme om fg-godkjente røykvarslere - de gir en falsk trygghet da de ikke er koblet sammen og dermed ikke varsler før det er fare i det rommet man er i. Falsk trygghet og ikke en bra funksjon, folk burde droppe vanlige røykvarslere!

Som regel vil jeg være enig i den første setningen din. Men om en røykvarsler ikke fungerer så kan den ta liv. Det er nettopp derfor det er så strengt med røykvarslere i forhold til godkjenning, men også i forhold til forsikring. En røykvarsler må derfor være så perfekt man kan få den.

Lenke til kommentar

Det er ikke "useless" å ha innebygget røykvarsling. Hvis man er et sted det ikke er røykvarsler så er det kjekkt og det er heller sjelden man sjekker. Batteriene kan dø også, sjekker ikke det så ofte heller :p

Faktisk en av de lureste tingene jeg har sett fra Apple på lenge, men å patentere det er i mine øyne rimelig slemt.

Et sted der det ikke er røykvarsler er jeg gjerne bare i våken tilstand, da jeg merker røyk ganske lett. (untatt om den er i et annet rom da, men da detekterer jo ikke denne røyken heller)

AtW

Poenget er vel at folk har telefonene på nattbordet. Det er nok ikke alle som har egen varsler på soverommet, selv om det BURDE(er?) vært et krav. 

Lenke til kommentar

Vel, jeg hørte med FG. Det er ikke aktuelt for dem å godkjenne en Iphone til dette formålet.

Jeg velger heller å vente til hva tilsvarende "FG" mener i det store utland. Her i Norge er vi jævlig flinke til å mene ditt og datt - når vi i realiteten bare er flinke til å pumpe opp olje og sende fisk til polen. 

Jeg er positiv ihvertfall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Det er ikke "useless" å ha innebygget røykvarsling. Hvis man er et sted det ikke er røykvarsler så er det kjekkt og det er heller sjelden man sjekker. Batteriene kan dø også, sjekker ikke det så ofte heller :p

Faktisk en av de lureste tingene jeg har sett fra Apple på lenge, men å patentere det er i mine øyne rimelig slemt.

Et sted der det ikke er røykvarsler er jeg gjerne bare i våken tilstand, da jeg merker røyk ganske lett. (untatt om den er i et annet rom da, men da detekterer jo ikke denne røyken heller)

AtW

Poenget er vel at folk har telefonene på nattbordet. Det er nok ikke alle som har egen varsler på soverommet, selv om det BURDE(er?) vært et krav. 

Det er et krav. Og jeg har aldri hørt om noen som ikke har røykvarsler på soverommet. Dette skal ordnes allerede når huset bygges.

Lenke til kommentar

AtW

Det er et krav. Og jeg har aldri hørt om noen som ikke har røykvarsler på soverommet. Dette skal ordnes allerede når huset bygges.

Verden er større en lille Norge. Uten å ha noe statistikk, tror jeg det er rimelig naivt å tro hver eneste borger på denne kloden har varsler på soverommet. 

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke følt meg trygg uten sammenkoblede røykvarslere i alle soverom + oppholdsrom. Noe jeg også har, i tillegg til sentralanlegget som er koblet sammen med de to andre enhetene i sameiet. 

Men når jeg f.eks er på jallahotell i Chernobyl eller på hyttetur i gokk eller på noen sin båt aner jeg ikke hva de har der jeg sover, og da hadde det ikke gjort noe med en last-resort-effort i telefonen. Selv om det er langt dårligere enn hva man burde ha. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

AtW

Verden er større en lille Norge. Uten å ha noe statistikk, tror jeg det er rimelig naivt å tro hver eneste borger på denne kloden har varsler på soverommet. 

Har jeg vel ikke påstått heller. Men jeg finner det usannsynlig at noen som ikke har det, plutselig skulle interessere seg for det, på grunn av at det kommer som funksjon på Iphone. Ihvertfall med tanke på at Iphone er langt over 70 ganger dyrere enn en enkel røykvarsler som kommer med ekte trygghet.

En annen ting er at jeg ser for meg at de stedene som det er mer vanlig å ikke ha det, er i fattige land. Er det ikke naivt å tro at en luksustelefon som Iphone skal subsidiere denne mangelen? 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

AtW

Har jeg vel ikke påstått heller. Men jeg finner det usannsynlig at noen som ikke har det, plutselig skulle interessere seg for det, på grunn av at det kommer som funksjon på Iphone. Ihvertfall med tanke på at Iphone er langt over 70 ganger dyrere enn en enkel røykvarsler som kommer med ekte trygghet.

En annen ting er at jeg ser for meg at de stedene som det er mer vanlig å ikke ha det, er i fattige land. Er det ikke naivt å tro at en luksustelefon som Iphone skal subsidiere denne mangelen? 

Har du noen gang vært i Oslo eller annen norsk storby? Ser ofte tiggere med iPhone(til og med nyere modeller). Du har forsåvidt et poeng, men det hele må jo starte på ett sted. Selv om Apple tar patent på det, blir det nok å finne veien til andre modeller på sikt. Noe sier meg Samsung allerede er på saken - og det blir lansert med S7. :-) 

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikkje eigentleg eit krav. Kravet er at i eksisterande bygg så må det være minst ein detektor per bolig, for boligar oppført etter 2010 så er kravet forsterka til at ein må ha minst ein røykvarslar per etasje.

Røykvarslar på soverommet er med andre ord ikkje pålagt, ei vanlig leiligheit tilfredsstiller minimumskrava med å ha ein røykvarslar i gange.

Lenke til kommentar

Mer eller mindre naivt enn å tro at alt folk er flinke til i norge er fisk og olje? :)

AtW

Mindre. 

Woods

Endret av Woods
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...