Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

LØST. Slett


comadore

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du kan definere litt bedre bruksmønster som feks :

 

Hvor gammel er du.

Har du kone / barn ?

Er bagasjeplass viktig?

Er gromfølelsen av å kjøre en god bil viktig?

Kjørestil : Har drivstofforbruk noe å si?

 

24.år gammel

Kun kjæreste/samboer

Bagasjeplass er relativt viktig. 3-serie 2003/04 var perfekt størrelse messig(hadde blant annet skipose i midtarmlene). evt må jeg kunne ha ting på taket(ski).Samtidig er det også greit å kunne ha litt plass til bagasje baki grunnet hytteturer og sverigeturer.

Gromfølelse, nja. trenger ingen rs/st/gti/m4 liksom. Men greit med litt "sprek motor": Må ikke slite i 80-120 km/t ihvertfall(noe de fleste biler i dagens samfunn bør klare).

 

 

Kjørestil: Blir jo en del typisk "Jobb kjøring" i ukedagene, men en del langkjøring i helger(hytteturer). Har jo noe å si, men ikke viktigste. Hadde 0,6-0,65 på 320d noe jeg synes var helt ok. 

Lenke til kommentar

A3-2011-2013

A4- 2008-2011

VW-golf stv/normal,

Ford - Focus/stv/normal

Skoda - Fabia/octavia

evt subaru impreza/diverse volvo

 

 

 

A3 og Golf blir for små for deg, Skoda har jo blitt veldig bra og driftsikker bil da. Hadde heller kjøpt Skoda enn A4 i dag. (har A4 selv)

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål er jo også dette med kilometer stand og alder. Hvor viktig er det? Jeg ser "Benny" fra TV2 mener alder er verre enn km. Så fremt bilen er tatt på service/fikset og alt er ok, skulle ikke 150 000km være "dårlig" på nyere biler. Hva er det en nyere bil? 2008 og nyere?

Noen formening? Hvor langt kan man strekke seg? selvfølgelig, jo nyere og lavere km, jo bedre. Hvor går grensen?

Lenke til kommentar

Byttet reg-reim er viktig og noenlunde grei servicehefte. Og helst holder man seg unna områder med mye salt.(ikke så veldig viktig med alu/galvanisert karosseri) 

Laaaaaaangkjøring ang. km kan ofte være fordel, bytrafikk eter clutch/girkasse osv..

 

Verditap kan defineres på mange måter, bil som er ca. 4-7 år gammel har tapt det meste(dog noen unntak forekommer)

Så, bil ca. 2008-2012 modell kan man se etter. Men igjen, du kan få en kjempegod bil fra 2005-> også.

 

:)

Lenke til kommentar

Skal du avskrive bilen helt altså, eller selge den som repobjekt?

 

I første omgang vil jeg nok gi en liten mnd for å finne motor. Hvis dette ikke går blir det repobjekt/delebil evt pukke fra hverandre og selge del for del.(hvis f.eks turboen ikke er gåen osv)!

Lenke til kommentar

Om du ikke kan gjøre noe av jobben med vedlikehold på en bil, så er det tryggere å kjøpe en som det fortsatt er garanti på. 

Om du kjenner noen som kan hjelpe deg, så kan du spare mye på å kjøpe en billigere bil. Det er mye du lett kan ordne uten altfor mye kunnskap eller verktøy på en litt eldre bil. 

Lenke til kommentar

Om du ikke kan gjøre noe av jobben med vedlikehold på en bil, så er det tryggere å kjøpe en som det fortsatt er garanti på. 

Om du kjenner noen som kan hjelpe deg, så kan du spare mye på å kjøpe en billigere bil. Det er mye du lett kan ordne uten altfor mye kunnskap eller verktøy på en litt eldre bil. 

Problemet er at folk som har en litt eldre bil gjerne ikke skal bruke en eneste krone på vedlikehold, og derfor forfaller bilen til et katastrofalt nivå på kort tid, så er det pån igjen med enda en gammel bil som kjøres til døden.

Eldre bil = mer vedlikehold for å holde den i stand. Ikke vedlikehold = kortere vei til pressa siden smørbrødlista på feil blir lengre enn et vondt år.

Også mange hobbymekanikere som tror de kan å skru bil, og sier de har tatt service når de har byttet olje og luftfilter.

Disse er gjerne ikke klar over at en komplett service inneholder både bremsevæske og en omfattende inspeksjon på bilen gjerne med 50 kontrollpunkter som gåes over og noteres feil. Det er utrolig hva de finner har jeg erfart, den minste lille ting får man beskjed om.

Lenke til kommentar

Om du ikke kan gjøre noe av jobben med vedlikehold på en bil, så er det tryggere å kjøpe en som det fortsatt er garanti på. 

Om du kjenner noen som kan hjelpe deg, så kan du spare mye på å kjøpe en billigere bil. Det er mye du lett kan ordne uten altfor mye kunnskap eller verktøy på en litt eldre bil. 

 Stemmer det. Har sett mye på ford focus 2012/13 modell(sport med 1.0 ecoboost 125hk). eller Golf 1,6tdi/1,2tsi 105hk'eren. Da får jeg disse i 2012/12 modeller med 30-60 000km på telleren. For under 200 000kr. Usikker hvor "bra/smart" det er. Men ja... Hvis ikke kan man alltids krype litt nedover på alderen.

 

Kan for øvrig små ting med bil, men foretrekker nok at det blir gjort på verksted/garanti etc.

Lenke til kommentar

Husk at du har reklamasjonsrett på bruktbil.

 

Stemmer det, men kan f.eks ikke bruke reklamasjonsrett på noe som er sjeldent og selger ikke kan vite (som i mitt tilfelle). Og det er mye annet som ikke går inn under reklamasjonsrett+den utløper etterhvert osv. Så kunne tenkt meg nyere garanti(nybil 1-2år) + forsikring dekker det mest så lenge bilen er maks 8år.

Lenke til kommentar

 

Om du ikke kan gjøre noe av jobben med vedlikehold på en bil, så er det tryggere å kjøpe en som det fortsatt er garanti på. 

Om du kjenner noen som kan hjelpe deg, så kan du spare mye på å kjøpe en billigere bil. Det er mye du lett kan ordne uten altfor mye kunnskap eller verktøy på en litt eldre bil. 

Problemet er at folk som har en litt eldre bil gjerne ikke skal bruke en eneste krone på vedlikehold, og derfor forfaller bilen til et katastrofalt nivå på kort tid, så er det pån igjen med enda en gammel bil som kjøres til døden.

Eldre bil = mer vedlikehold for å holde den i stand. Ikke vedlikehold = kortere vei til pressa siden smørbrødlista på feil blir lengre enn et vondt år.

Også mange hobbymekanikere som tror de kan å skru bil, og sier de har tatt service når de har byttet olje og luftfilter.

Disse er gjerne ikke klar over at en komplett service inneholder både bremsevæske og en omfattende inspeksjon på bilen gjerne med 50 kontrollpunkter som gåes over og noteres feil. Det er utrolig hva de finner har jeg erfart, den minste lille ting får man beskjed om.

 

Har vært borti det ja. Oppdaget ved en tilfeldighet at en venn hadde kjørt et år over på intervallet til regreima. Det er problemet til folk som har null interesse for bil at de vet rett og slett ikke hva som må gjøres. 

Den hadde og ikke fått en full service på 5 år...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...