Gå til innhold

er man nødt til å ha 4k tv for å se 4k innhold?

Anbefalte innlegg

Eller kan man kkøpe tillegsutstyr som foreksempel et adapter sån at man kan se 4kminnhold på fra netflix foreksempel? Jeg tenkte jeg kanskje skulle kjøpe meg en full hd 55 tommert tv, men jeg har ikke råd til 55 tommers med ultra hd. Er en 4k tv til tusenvis av kriner vert kjøpet, mår jeg bare har omtrendt 6000 kr jeg kan bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, man er ikke nødt til å ha en 4K TV for å se innhold laget i 4K, det skaleres ned slik at du får oppløsningen som er på TV'en du bruker. Du får med andre ord ikke nytte av å ha et abonement på for eksempel Netflix der du får tilgang til innhold med 4K hvis du har en fullHD TV.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med han som skriver at en ikke trenger 4K TV for å se på innhold laget i 4K.

Det er vel etterhvert blitt en del innhold med 4K på YouTube, og det vises jo fint på vanlige skjermer.

Så til kjøp av tv, vent men å spørre om hjelp til du faktisk skal kjøpe den.

Å spørre om råd til kjøp av ny telefon, tv, pc-deler er nærmest nytteløst før du faktisk skal kjøpe det.

Det lanseres praktisk talt nye modeller hver måned fra forskjellige produsenter.

Lenke til kommentar

Nei, man er ikke nødt til å ha en 4K TV for å se innhold laget i 4K, det skaleres ned slik at du får oppløsningen som er på TV'en du bruker. Du får med andre ord ikke nytte av å ha et abonement på for eksempel Netflix der du får tilgang til innhold med 4K hvis du har en fullHD TV.

Ok. Så hviss jeg kjøper et full hd tv istedetfor 4k, så er det ikke vits i å abbonere på netflix fordi netflix viser i fremtiden for det meste 4k?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

4k er en oppløsning. Flere prikker som lager TV-bildet. Du kan se nøyaktig samme innhold, men 4k-innhold vil kun vises i 4k-oppløsning på en 4k TV. Det betyr ikke at du ikke får bruk for Netflix generelt om du kjøper 1080p (fullHD), for du vil fortsatt kunne se ALT som legges ut på Netflix, men det betyr at det ikke er noe vits i å betale ekstra for 4k-funksjonalitet hos Netflix. 

Lenke til kommentar

Ok. Så hviss jeg kjøper et full hd tv istedetfor 4k, så er det ikke vits i å abbonere på netflix fordi netflix viser i fremtiden for det meste 4k?

Jo, det er noe vits, du får jo sett de samme seriene etc de bare skaleres ned. Netflix og alle andre tilbydere av film/ serier fikser det for deg, men Netflix abonement for 4K er noe dyrere enn hvis du bare trenger fullHD :)

Sånn generellt sett så er alle 4K TV'er bedre enn fullHD hvis man ligger i ca samme prisklasse eller skjermkvalitetsklasse for å si det på den måten.

Personlig så synes jeg det ofte blir litt rart med skjermpaneler som er "for bra" siden det rett og slett ser for ekte ut. Spesiellt filmer som Avengers der Hulk er animert blir det rart da man ser veldig mye tydeligere at det er litt animert og litt ekte. Er jo også slik på det meste nå til dags da alle effekter er laget på PC.

Du gjør ikke noe bomkjøp hvis du går for den 4K TV'en til 8.000,-, du gjør heller ikke noe bomkjøp med en god fullHD TV.

En ting du kan gjøre for å bli helt sikker er å be om å få se en film som ikke er 4K (kun rendret til 1080p) på en 4K TV og se samme filmen i 4K (rendret i 4K) på en fullHD TV. Da ser du forskjellen bra og om det er verdt pengene å få oppskalert fullHD innhold til 4K TV'en. Dette er viktig siden det meste enda er fullHD.

Edit; Litt leif der.

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Ok. Må de som ønsker 4k på netflix betale extra utenom det vanlige netflix abonementet? Og blir jeg utdatert og gammeldags om jeg velger å beholde mitt to år gamle full hd tv uten 3d på 48 tommers?

4K netflix koster 20kr mer i måneden en standard netflix abbonement.

Du bli ikke utdatert og gammeldags av å beholdet ditt to år gamle full HD TV.

Jeg vil uansett ikke anbefale å kjøpe 4K tv for en så lav pris som 6000kr. Da får du en relativt dårlig TV for pengene.

Styr unna Thomson!!

Jeg ville heller ikke gått for den Samsungen som det linkes til over her. Det er en modell som ikke bar god nok i fjor, å i år er TV'ne enda bedre.

Lenke til kommentar

Ok. Må de som ønsker 4k på netflix betale extra utenom det vanlige netflix abonementet? Og blir jeg utdatert og gammeldags om jeg velger å beholde mitt to år gamle full hd tv uten 3d på 48 tommers?

4K netflix koster 20kr mer i måneden en standard netflix abbonement.

Du bli ikke utdatert og gammeldags av å beholdet ditt to år gamle full HD TV.

Jeg vil uansett ikke anbefale å kjøpe 4K tv for en så lav pris som 6000kr. Da får du en relativt dårlig TV for pengene.

Styr unna Thomson!!

Jeg ville heller ikke gått for den Samsungen som det linkes til over her. Det er en modell som ikke bar god nok i fjor, å i år er TV'ne enda bedre.

Ok. Da velger jeg heller å kjøpe ipad air 2. Det sto mellom ny 4k tv og ipad air 2. Jeg hadde ipad før men den ble så gammel at jeg ga den til tanteungene så de kunne ha noe å leke med. Jeg har kjøpt hauevis med apper til ipad, så da er det vel likegreit om jeg kjøper meg ipad air 2? Hva syns dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...