Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elskole oppgave - Koblingsskjema for hovedfordeling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvifor har sikringane no berre to fasar? Skal utstyret på kursane ha 230V 1-fase eller 400V 3-fase? Du må matche antal fasar og sikringar/polar.

Bør kanskje vise at du vil laske over alle polane på nedsida av overspenningsvernet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Skal vi se hadde litt problemer med postingen, men mente å reposte matjams tegning og så kommentere litt. Fortsetter i dette avsnittet.

Det kan nok være at Twinflower og andre har mer peiling på de praktiske sidene av saken, men jeg forsøker meg:

Oppkobling av overspenningsvern: I hovedsak rett, forutsatt at at det har en "innebygget lasking" på nedsiden, og det har det vel.

Oppkobling av strømmåler: Dette har jeg lite greie på, men det ser da sånn noenlunde rett ut(??!!) (her må man jo bare finlese "teknisk doumentasjon".)

Tilkobling av vannrør til hovedjord: Dette er i dag så vidt jeg kan huske "ulovlig" (NEK 400:2014, nei har ikke slått etter, men mener å huske at det er slik.) Man skal ikke koble til vanntører, (tror jeg.)

Tilkobling av "hovedjord" til jordleder: Dette ser ut til å være gjort feil. Jordleder skal være koblet til hovedjordskinne og ikke til "kursjordskinne". "Hovedjordskinnen" er den lille dingsen med 4 hull der PEN lederen splittes til PE og N. Her skal også jordlederen eller "lokal jord" være koblet inn. (Dette har å gjøre med hvordan instalalsjonen takler overspenninger med store strømsjokk.)

Fordeling til kurser: Dette ser ut til å være gjort noenlunde rett, men med litt surr i faserekkefølge, forutsatt at det dreier seg om å fordele til 4 stk 125A 230V enfasekurser. Dette synes jeg er en nokså lite sannsynlig tolkning. En mer sannsynlig tolkning, mener jeg ar st det dreier seg om 4 stk 3 fase 400V kurser. Hvis denne tolkningen er den riktige så skal nøytrallederen i prinsipp bare termineres i hovedsikringen og så er det kun de 3 faselederene som skal føres videre. (Men hva da med strømmåleren, skal nøytrallederen da oppom denne hvis uttakene kun er 400V .. aner ikke...) (Mest sannsynlig er det vel at den skal framføres til strømmåleren og termineres der slik at den kan "sense på" usymetri i belastningen ??)

De som har greie på forholdsvis store anlegg som dette dette i form av praktisk arbeidserfaring får kommentere litt og så får matjams lage et nytt forslag, så kommer det seg nok litt etter hvert.

Sannsynligvis så dreier det seg om 4 stk 3 faseuttak a 400V og ikke 4 stk 1 fase uttak a 230V. (Slik som den siste tegningen viser.)

Men hva med sikringerne som ser ut som automatsikringer og som er merket som smeltesikringer, hvordan tolker man dette (??) (Aner ikke.)

Edit: Forsøkte å slå etter i Schenider sin produktkatalog. Så store automatsikringer finnes vel knapt. Effektbrytere der i mot skulle man kunne bruke:  

http://ecatalogue.schneider-electric.no/GroupList.aspx?navoption=1&navid=24455&grouprowid=592

Mon ikke dette vil være det mest fornuftige i dette tilfellet, med mindre oppgaveteksten sier noe annet ??

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Vannrør (og alle andre rør) skal jordes så lenge de er av ledende materiale. Utjevningen trenger trenger heller ikke være koblet direkte til hovedjordskinnen. Det som er alternativt gjelder avløp på TN system, der er det ikke krav til innvendig utjevning ved bruk av ikke-ledende avløp (plast).

Hentet fra Montørhåndboka basert på NEK:2014, kapittel 3.2.1 "Prinsippskisser for kobling av beskyttelsesledere".

Men ja, er ikke så lett å følge med på hva som er krav, hva som ikke er krav, og hva som ikke er lov spesielt på jording. Måtte sjekke opp selv da jeg ble usikker når du nevnte at jording av vannrør var "ulovlig".

Lenke til kommentar

Det er riktig i hht. oppgaven at det er 4stk enfase underfordelinger. 

Et logistikkfirma skal rehabiliteres og deles opp i fire avdelinger med hver sin enfase underfordeling.
Bygget skal ha ny 400V tilførsel med fellesmåling av elektrisk kraft i hovedtavlen og seriemålere i hver avdeling slik at den felles strømregningen kan fordeles på avdelingene.

Din oppgave blir å planlegge fordelingssystemet til foretningsgården.

Fullfør koblingsskjema for fordelingen og måleranlegget til avdelingene (alle er like). REN
Fullfør koblingsskjema for fordelingen og måleranlegget i hovedtavlen. REN
Beskriv hvordan du vil utføre sluttkontroll.
Skriv en forklaring til ledelsen over hvilke deler en strømregning består av. Vis hvordan følgende strømregning skal fordeles på avdelingene, når kraftforbruket på bygningen i løpet av en to mnd periode er 13700kWh.
Fakturaen lyder på kr. 9590,-

Fordel strømregningen på avdelingene når:

Logistikken har brukt 3400kWh
Transporten har brukt 3000kWh
Salg har brukt 4000kWh
Administrasjon og økonomi har brukt 3300kWh

Vurder plasseringen av måletrafoene i hovedtavlen.

Kom med forslag til annen og mer fornuftig plassering.

Forklar fordelene og ulempene med fellesmåling.

Forslag til endringer ang fellesmåling

Hvor mener dere han har rotet med fasefølgen?

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Nå er det noen som sitter på mer oppgavetekst enn det som har vært postet før. Hvis oppgavekteksten sier at det dreier seg om 4 enfasekurser, så er det jo slik. Da er jo faktisk mesteparten av oppkoblingen "riktig". 

Det gjenstår jo fortsatt å bestemme type av vern og kabeldimensjon (??!!).

Hvis det dreier seg om smeltesikringer (knivsikringer) så er det vel innlysende at det er helt OK å koble seg opp mot 2 av 3 faser. Hvis det der i mot dreier seg om en aller annen form for automatsikringer eller effektbrytere, så er vel ikke dette like innlysende. Dette måtte i så fall sjekkes opp med leverandør/teknisk dokumentasjon. (Når det for eksempel gjelder motorvern så kan man jo ikke uten videre sette et 3 fase motorvern på en enfase eller tofase motor, da dette krever en spesiell oppkobling.)

Når det gjelder utformingen av jordingen så vet jeg ikke om jeg er helt enig i El-Ateistens utsagn over, men jeg vil forsøke å sjekke dette litt nærmere før jeg har noen større mening om den saken. 

.. Og faserekkefølge. Det er jo egentlig ikke en problemstilling når det kun dreier seg om 230V en-fase kurser. Her er det jo kun snakk om "fasefordeling" og det ser ut til å være så bra som det kan bli: 1+1+2 (Her var det nok jeg selv som surret.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Litt formelt og halvt "off-topic".

Begynte å tenke litt på hvilket regelverk det egentlig er som gjelder. For det generelle i bygningen så er det jo NEK400:2104. For det som er "inne i skapet" så er det jo også "NEK400:2014" pluss også "Tavlenormen".

Off topic i forhold til fagprøve: Tavlenormen har jo nå blitt revidert og erstattet med en ny. Etter den gamle tavlenormen så kunne en tavle som dette bare bygges som "ferdig godkjent systemtavle" der alle komponenter og all installasjon skjer i samsvar med produsentens dokumentasjon. (Da produsenten har ansvaret for typegodkjenningen av tavlen i forhold til tavlenormen.) Man kan/kunne ikke sette inn komponenter og deler uten "produsentens godkjenning". Den nye tavlenormen skal være noe "liberalisert". Skal tro om man i dag i større grad kan "sette sammen deler selv"? (Vet det ikke, kan tenkes.)

Lenke til kommentar

Vannrør (og alle andre rør) skal jordes så lenge de er av ledende materiale. Utjevningen trenger trenger heller ikke være koblet direkte til hovedjordskinnen. Det som er alternativt gjelder avløp på TN system, der er det ikke krav til innvendig utjevning ved bruk av ikke-ledende avløp (plast).

Hentet fra Montørhåndboka basert på NEK:2014, kapittel 3.2.1 "Prinsippskisser for kobling av beskyttelsesledere".

Men ja, er ikke så lett å følge med på hva som er krav, hva som ikke er krav, og hva som ikke er lov spesielt på jording. Måtte sjekke opp selv da jeg ble usikker når du nevnte at jording av vannrør var "ulovlig".

Når det gjelder jording av vannrør, så ser det ut som du har rett. I 542.2.3, side 259, så står dette å lese:

"Det er ikke tillatt å benytte metalliske rørsystemer beregnet til andre formål som jordelektrode".

Det betyr på den annen side ikke at det ikke er tillatt (og anbefalt) å jorde et vannrør ut i fra en betraktning som "annen ledende del".

Jeg kikket i jordingshåndboka. Utgave 2010, side 123 og her står det at både vannrør og kloakkrør skal jordes (Men dog ikke i rollen som jordelektrode). Det var nok her jeg husket feil.

Når det gjelder oppkoblingen fra jordleder til hovedjordskinne, så står dette i å lese i 542.1.2: "Der det finnes en jordelektrode for en installasjon, skal jordelektroden være forbundet via en jordingsleder til installasjonens hovedjordskinne/hovedjordklemme." 

I alle tegningene i jordingshåndboka så er denne forbindelsen laget direkte uten å gå via et annet koblingspunkt.

Det finnes også en beskrivelse i NEK 400-5-53, Tillegg 53A side 241. Her er det tegnet opp forslag til oppkobling av overspenningsvern for TN systemer og her har man også koblet jordleder direkte til hovedjordskinnen.

Ved store overspenninger/strømmer så vil jeg tro at "strømveien" vil kunne ha noe å si for skadeomfanget og hvor effektivt overspenningsvernet vil virke i praksis. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Ja, da er vi nok enig i lys av at vannrør ikke skal brukes som jordelektrode, men fortsatt behandles som en utsatt ledende anleggsdel.

Angående det med hovedjordskinna så mente jeg vannrørets tilkobling, den behøver ikke være direkte til hovedjord. Selve jordelektroden skal jo tilkobles hovedjordskinna (noe som vel definerer skinna som hovedjordskinne om det ikke er noen andre krav angående den definisjonen). I hvert fall hvis den antakelsen er korrekt får man jo ikke koblet jordelektroden feil, da det du kobler den på telles som hovedjordskinne.

Lenke til kommentar

Da er vi faktisk 100% enige. Når det gjelder denne "hovedjordskinna" så er det jo en litt snodig situasjon ute og går ifb med disse nye NEK399 tilkoblingsskapene. Her blir jo på et vis halvparten av hovedjordskinna plassert ute i tilkoblingsskapet og halvparten i inntaksskapet.  

Lenke til kommentar

Ja, ikke så greit å si hva som skal kalles hva med det nye opplegget. Kanskje man får 2 hovedskinner (eller fler), altså en i inntaksskapet og deretter påfølgende hovedjordskinne i sikringsskapet. Er jo selvfølgelig stor forskjell på bolig og næring. Mulig man må til med nye begreper da man får flere viktige knutepunkt på jordforbindelsen.

PS, har ikke noen reell innsikt i NEK399, og har heller ikke fått kurs (enda..) i NEK400:2014, så du er nok bedre oppdatert enn meg selv. Man får jo selvfølgelig høre om det viktigste nye, men det blir på en litt annen måte.

Lenke til kommentar

I motsetning til mye annet (NEK 400) så er NEK 399 ganske grei å lese. Den er på 29 sider inklusive forside og bakside på permen og det er lite å slå opp fram og tilbake. Som et lite Donald og tingene står stort sett forklart en gang.

Kikket i den nå og jo: Tilknytningsskapet (for boliger) skal ha splitting av PEN leder, strømmåler, tilkobling til jordleder, kortslutningsvern og overspenningsvern. Mesteparten av "hovedjordskinnen" blir jo sånn sett i tilknytningsskapet. 

Lenke til kommentar

Mange av de "funksjonene" som ligger i et tradisjonelt "inntaks og fordelingsskap" blir flyttet ut til et "tilknytningsskap". Tilknytningsskapet skal ha strømmåler, overspenningsvern og kortslutningsvern. Som kortslutningsvern brukes vanligvis knivsikringer. (For å oppnå selektivitet i forhold til hovedsikring i "inntaks og fordelingsskapet".)

Elektrisk tilknytning og tilknytning for data/telefon/TV skal skje i samme skapet. Huseier og netteier skal ha tilgang til skapet.

Det finnes noen bestemte krav til mål og posisjon for hvor det utvendige skapet skal stå. For noen steder i landet så kan det vel tenkes at dette medfører at inntaksskapet blir stående som nedsnødd om vinteren, slik at man må grave seg ned. Det spørs hvordan dette fungerer ifb med snøsmeltingen om våren. (Nytt våt-rom?)

Det kan vel tenkes å være noen sikkerhetsmessige sider ved saken som medfører at dagens opplegg med "inntaksskap" med tid og stunder blir revidert. 

Ellers et bilde/beskrivelse: http://efa.no/ny-norm-for-inntaksskap

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...