TKongen Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 @PingEnt Det jeg mente med high en marked og få enheter er at selv om iOS sin markedsandel ikke er høy i prosent, så er det mye penger på iOS platformen. Du kan altså lett tjene det samme per device som per 10 device. Så hvis Android Wear har 60% og Samsung 20% og WatchOS 20% er det en mulighet for at fortjeneste for utvikler er lik for alle platformer. @PingEnt og @ramguy Jeg kommer ikke med et langt svar som dekker alle punktene, fordi problemet virker mest som en misforståelse generelt. Jeg sier ikke Tizen kommer til å ha god appstøtte noen gang. Jeg sier ikke at Android Wear ikke lett kan ende opp med å være langt bedre. Det er en grunn til at jeg brukte hvis. Jeg sier ikke at siden Samsung satser på det så må det fungere. Hvis alt de satset på fungerte hadde det lett vært verdens største selskap. Jeg bare sier at det er mye som peker på at Samsung har en utfordring til å få Tizen til å fungere. Android Wear og WatchOS har et fordel med at du har Android og WatchOS. Likevel har de med dette hele verdikjeden in-house. De lager så godt som all elektronikken, lager alt og pakker alt i egne fabrikker. De har også OS selv. Vi har sett før at Samsung sine klokker gjør det veldig godt i tester og har implementert mye mer enn andre og bedre batteritid. Nå har de fått et design som ikke er gadety også. Det at de har full kontroll gir dem mye mer frihet til å gjøre egne ting og tilpasse. Alle nettsider er enige om at ringen f. eks er ganske genial. Det kan du ikke uten videre implementere i Android Wear. Har Android Wear støtte for Sim-kort og f. eks? Apple klarte det med iOS, med å være en liten aktør og med langt mindre kontroll over HW. Jeg ser ingen grunn til at Samsung ikke har en SJANGSE. En MULIGHET til å få det til å fungere. Slik som det er nå er INGENTING bra. INGEN har mange apps. Istedenfor å gi det en sjanse derimot snakker dere bare om HVORFOR det vil blir dårlig, som om sjansen for at det vil fungere ikke er tilstede. DET reagerer jeg på. Spesielt med den brede satsingen på Tizen på kryss av så mange enheter fra Samsung. Det kan og godt være at du ALDRI vil like Tizen uansett apps og UI osv. Da er det jo bare å ikke kjøpe, men selv om du aldri kommer til å like det ekskluderer det ikke Tizen fra å nå potensielt 99.99999999999999% markedsandel. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Det er vel verd å nevne at Tizen-telefoner, i den grad de eksisterer, i likhet med Sailfish kan kjøre Android-apps, så da er vel antallet apps likt på Android... Pluss fire-fem native Tizen-apps. :-P Men viktigst av alt: Samsung slipper ikke Tizen løs på mobilmarkedet nå. De har god andel av omsetninga på Android-telefoner, og det er ikke fornuftig å forsøke presse Tizen inn i deres produkter der nå. I stedet slipper de det løs på nye markeder der heller ingen konkurrenter har mange apps, der INGEN har god omsetning enda, og Samsung kan styre inn mot å bli største aktør og lage et kontrollert/kontrollerende økosystem. Markeder for smarthouse-hubs, kameraer, smart-TVer, klokker er langt fra modne markeder. Samsung kan bygge opp disse i komfortabel hastighet, og i bakhånden bygge videre på Tizen-apps slik at de på et senere tidspunkt har et økosystem som kan bygges opp for telefoner. Den største trusselen mot at Tizen blir et stort, mangehodet troll, er Samsung selv. Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Jeg er ikke Skogkar, men kan vel egentlig svare for det jeg mener er det største problemet; OS-fragmentering: - Begrenset støtte fra tredjepartsutviklere fordi det bare er Samsung som bruker det - Økte kostnader for apputviklkere som nå får enda en plattform de enten må støtte eller velge bort - Samsung bestemmer hvilke apper som skal få lov til å kjøre på klokken - Trege OS-oppdateringer og risikoen for at Samsung ikke gidder å oppdatere eldre modeller, mens AndroidWear nå er sentralisert - Du blir låst til Samsungs plattform for evt. apper du kjøper Det virker som Samsung egentlig ønsker å bli Apple, med eget OS, egne apper og eget økosystem. Samsung Pay er jo også et eksempel på dette, og vil bare fungere på Samsung-klokker og -telefoner. For at smartklokker skal lykkes som produkt trenger vi nå standardisering, ikke enda mer fragmentering. Det er synd at Gear S2 kjører Tizen, for med AndroidWear ville de sannsynligvis ikke bare solgt bedre, men også fremmet mer utvikling av bedre programvare og maskinvare på grunn av økt støtte for plattformen. I stedet får vi noe som praktisk talt er like proprietært som Apple Watch. Takk for en godt innlegg! Akkurat det jeg også mener. Tizen virker bedre enn Android Wear på at klokka er mer selvstendig (at appene greier seg på egenhånd uten mobilen er i nærheten for å snakke med den). Dette pluss at Tizen ser mer slick ut, er det eneste Tizen er bedre på. Hvis Gear S2 blir en ny runde med dårlig salg. Tar de forhåpentligvis hintet, og går for Android Wear til "Gear S3". Forhåpentligvis kan Android Wear også nærme seg Tizen litt. Endret 9. september 2015 av maanemann Lenke til kommentar
flinx Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Alle nettsider er enige om at ringen f. eks er ganske genial. Det kan du ikke uten videre implementere i Android Wear. Litt mer informasjon om dette hadde vært greit, ettersom jeg ikke helt ser problemet med å legge inn støtte for det i Android Wear. Hvis Samsung virkelig var interessert i det, tror jeg ikke de skulle hatt noe problemer med å samarbeide med Google for å få det til. På meg virker det som en myte, akkurat på samme måte som mange av en eller annen merkelig grunn tror at det ikke er mulig for Samsung å bruke både UFS 2.0 og støtte microSD-kort samtidig. Endret 9. september 2015 av flinx Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Hvis Gear S2 blir en ny runde med dårlig salg. Tar de forhåpentligvis hintet, og går for Android Wear til "Gear S3". Jeg tror ikke du skjønner hvor knøttliten brikke Gear S2 er i en mye større plan om Tizen i alle enheter. Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Hvis Gear S2 blir en ny runde med dårlig salg. Tar de forhåpentligvis hintet, og går for Android Wear til "Gear S3". Jeg tror ikke du skjønner hvor knøttliten brikke Gear S2 er i en mye større plan om Tizen i alle enheter. Det var da veldig så voksne vi var her da... Jeg skjønner godt planen til Samsung. Og jeg sier ikke at de kommer til å gå bort ifra Tizen i TV'er etc. Men selskaper liker også å tjene penger, og ikke så godt å gå i minus/tjene dårlig på produkter over mange år. Så alternativet på sikt vil bli å kutte ut produktet, eller prøve noe nytt (dersom app-utviklerene fortsetter å sitte på gjerdet). Jeg har heller ikke sagt at det er sannsynlig at de kommer til å legge om til Android Wear. Men det er lov å håpe på enten bredere app-støtte i Tizen eller omlegging til Android Wear. Også store selskaper har strategier og planer som viser seg å ikke slå til... jeg ser ikke for meg at Samsung greier å få samme lojale kundemasse som Apple. Det har med hvor de kommer ifra å gjøre (ikke geografisk), tenker Android på Samsung Galaxy S2,3,4,5,6. Mange valgte disse mobilene pga opensource-løsningen deres (klar over at de har noe egenprodusert bloatware på dem dog). Mens Apple har alltid vært proprietære. Endret 9. september 2015 av maanemann Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Beklager hvis jeg framsto som... voksen... men poenget jeg prøvde å formidle er at Samsung har plan for Tizen som er på et makroøkonomisk plan, mens dette enkeltproduktet bare blir en fotnote i den sammenhengen. Om de ikke har NOEN inntekter på dette produktet, så vil det ikke rokke med den store tjueårsplanen for å få all elektronikk som selges inn i Samsungs økosystem. Det som VIL rokke med en slik beslutning, er dersom noen andre når tilsvarende mål først. Hverken Apple eller Google er i nærheten enda, så da blir dårlig salg av en klokke ikke engang en bump on the road. Samsung (moderselskapet) er et selskap med store ambisjoner og vilje til å bruke penger på å nå dem. Jeg så en liste over markeder de var aktive i, alt i fra forsikringer til oljeplatformer, og felles for nesten alle er at Samsung enten er størst eller nest størst på alle. Det blir de ikke nødvendigvis med å levere de beste løsningene, men å forsette kaste penger inn i satsninga til de finner noe funker. Det kommer de til å gjøre med Tizen, med mindre de kommer over et nytt system de har bedre tro på og kan kontrollere økosystemet på, og da blir Tizen dumpa som Bada, og de vil satse like helhjertet på det neste. Endret 9. september 2015 av tommyb Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Beklager hvis jeg framsto som... voksen... men poenget jeg prøvde å formidle er at Samsung har plan for Tizen som er på et makroøkonomisk plan, mens dette enkeltproduktet bare blir en fotnote i den sammenhengen. Om de ikke har NOEN inntekter på dette produktet, så vil det ikke rokke med den store tjueårsplanen for å få all elektronikk som selges inn i Samsungs økosystem. Det som VIL rokke med en slik beslutning, er dersom noen andre når tilsvarende mål først. Hverken Apple eller Google er i nærheten enda, så da blir dårlig salg av en klokke ikke engang en bump on the road. Samsung (moderselskapet) er et selskap med store ambisjoner og vilje til å bruke penger på å nå dem. Jeg så en liste over markeder de var aktive i, alt i fra forsikringer til oljeplatformer, og felles for nesten alle er at Samsung enten er størst eller nest størst på alle. Det blir de ikke nødvendigvis med å levere de beste løsningene, men å forsette kaste penger inn i satsninga til de finner noe funker. Det kommer de til å gjøre med Tizen, med mindre de kommer over et nytt system de har bedre tro på og kan kontrollere økosystemet på, og da blir Tizen dumpa som Bada, og de vil satse like helhjertet på det neste. Hehe var bare jeg som ville gjøre en morsomhet ut av at det var nesten slik som voksne snakker til barn. Noe som muligens ikke var meningen, men som virket litt rart siden jeg har blitt 18 for endel år siden for å si det slik. Jeg er helt klar over, og enig i poenget ditt med økosystem. Dog er jeg ikke sikker på om verden har plass til både Apple, Tizen og Mozilla på TV'er. Virker på meg som minst en for mye. Som andre også peker på lignende tråder blir det for mye for mange utviklere å utvikle appen sin til så mange platformer. Hvem vinner av Mozilla og Tizen, vanskelig å si. Men Tizen er vel den minste for øyeblikket. Og hvis det stopper salget bredere enn på klokker (helt enig i at ikke er klokkene som velter lasset), så hvem vet hva som skjer. Det er jo ikke utenkelig at et stort selskap bytter OS (Nokia byttet vel imellom egenprodusert, Android og Windows Phone på mobilene sine). Uansett er jeg klar over alt dette ikke er direkte sannsynlig eller rett rundt hjørnet. Men dette med Tizen gjør det uansett vanskeligere å velge en smartklokke. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 maannemann har du sett på tall i det hele tatt? Mozilla? Apple? på TV? Det blir jo bare latterlig. Disse har jo så godt som ikke eksisterende markedsandel. Samsung og LG har rundt 35% av verdens TV marked. Ser du på smart TV så er det sikkert 60%+ Samsung bruker Tizen, LG bruke WebOS. Se på tester, se på tall. Det er både de beste OSene (Med GOD margin) og de mest utbredte. Alle andre OS til TV er bare et forsøk på en tilnærming til LG og Samsung. Du har jo Sony som nettop byttet til Android TV, og Philiphs bruker det vel også. Spoiler alert, det er tregt og lite imponerende. Jeg tror det er ganske få som er klar over hvordan Samsung fungerer, og hvilke strategier de har. De er ganske forskjellige fra vestlig måte å gjøre ting på. I tillegg er det ingen som er klar over hvor omfattende Samsung faktisk er, hvor mye de gjør, hvor mye de er innenfor, hvor store markedsandeler de har i en del kategorier. Det å skaffe seg en total oversikt er svært vanskelig. Veldig mye av det de gjør, er ting du aldri vil legge merke til. RAM selges jo under Crucial, Corsair osv, så folk er ikke klar over at 40% av markedet er Samsung. SK Hynix som også er et koreansk selskap har 20%, som gjør at de dekker i overkant av 60% alene. Likevel er det jo spesielt de delene som ikke er elektronikk folk ikke har en anelse om. Når kontrakter forsvinner til lavkostland i Asia er det en sannhet med utrolig mye modifikasjoner og generalisering osv osv. Samsung er verdens 2. største skipsbygger, og sammen med Hyundai og Daewoo bygger de svært mye for norsk oljeindustri, med helt like lønninger som i Norge. Noe de selvfølgelig vil skjule for enhver pris. De vil ikke folk skal vite at de blir utkonkurrert av folk med like lønninger. Igjen, her i Norge bygger vi et verft her og et der. Typisk av Samsung, Hyundai, Daewoo er å bygge 10-20 veldig svære tørrdokker, slik at de kan jobbe med utrolig mange prosjekter samtidig, og ikke bare en og en som her i landet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 (endret) @PingEnt Det jeg mente med high en marked og få enheter er at selv om iOS sin markedsandel ikke er høy i prosent, så er det mye penger på iOS platformen. Du kan altså lett tjene det samme per device som per 10 device. Så hvis Android Wear har 60% og Samsung 20% og WatchOS 20% er det en mulighet for at fortjeneste for utvikler er lik for alle platformer. Jeg leste også innlegget på denne måten, og som jeg kommenterte, jeg tror ikke de vil ende opp med et særlig høyt antall enheter (selv etter man har tatt penger per enhet under vurdering), etter at markedet har stabilisert seg. Dette er derimot litt vanskelig å spå, så vi får se hva som skjer. @PingEnt og @ramguy Jeg kommer ikke med et langt svar som dekker alle punktene, fordi problemet virker mest som en misforståelse generelt. Jeg sier ikke Tizen kommer til å ha god appstøtte noen gang. Jeg sier ikke at Android Wear ikke lett kan ende opp med å være langt bedre. Det er en grunn til at jeg brukte hvis. Jeg sier ikke at siden Samsung satser på det så må det fungere. Hvis alt de satset på fungerte hadde det lett vært verdens største selskap. Jeg bare sier at det er mye som peker på at Samsung har en utfordring til å få Tizen til å fungere. Android Wear og WatchOS har et fordel med at du har Android og WatchOS. Likevel har de med dette hele verdikjeden in-house. De lager så godt som all elektronikken, lager alt og pakker alt i egne fabrikker. De har også OS selv. Vi har sett før at Samsung sine klokker gjør det veldig godt i tester og har implementert mye mer enn andre og bedre batteritid. Nå har de fått et design som ikke er gadety også. Det at de har full kontroll gir dem mye mer frihet til å gjøre egne ting og tilpasse. Alle nettsider er enige om at ringen f. eks er ganske genial. Det kan du ikke uten videre implementere i Android Wear. Har Android Wear støtte for Sim-kort og f. eks? Apple klarte det med iOS, med å være en liten aktør og med langt mindre kontroll over HW. Jeg ser ingen grunn til at Samsung ikke har en SJANGSE. En MULIGHET til å få det til å fungere. Slik som det er nå er INGENTING bra. INGEN har mange apps. Istedenfor å gi det en sjanse derimot snakker dere bare om HVORFOR det vil blir dårlig, som om sjansen for at det vil fungere ikke er tilstede. DET reagerer jeg på. Spesielt med den brede satsingen på Tizen på kryss av så mange enheter fra Samsung. Det kan og godt være at du ALDRI vil like Tizen uansett apps og UI osv. Da er det jo bare å ikke kjøpe, men selv om du aldri kommer til å like det ekskluderer det ikke Tizen fra å nå potensielt 99.99999999999999% markedsandel. Jeg ser ikke hvordan ringen ikke ville vært like enkel, eller enklere, å implementere i Android Wear? Jeg skal ikke påstå at Tizen er dødsdømt, men dette er et prosjekt Samsung har holdt på med ganske lenge nå, uten å kunne vise til skikkelig suksess. Og jeg har tittet litt på utviklersidene deres, og for å si det enkelt: Programmeringsgrensesnittet innbyr ikke til bruk Og for å få en mer munter stemning på det hele: Nei, de kommer aldri til å få "99.99999999999999% markedsandel", ettersom dette ville tilsvare hele markedet (så lenge markedet består av færre enn 10^16 mennesker, hvis jeg telte riktig) , minus en brøkdel av en person Beklager, men den kommentaren sto så lageleg til... Når kontrakter forsvinner til lavkostland i Asia er det en sannhet med utrolig mye modifikasjoner og generalisering osv osv. Samsung er verdens 2. største skipsbygger, og sammen med Hyundai og Daewoo bygger de svært mye for norsk oljeindustri, med helt like lønninger som i Norge. Noe de selvfølgelig vil skjule for enhver pris. De vil ikke folk skal vite at de blir utkonkurrert av folk med like lønninger. Igjen, her i Norge bygger vi et verft her og et der. Typisk av Samsung, Hyundai, Daewoo er å bygge 10-20 veldig svære tørrdokker, slik at de kan jobbe med utrolig mange prosjekter samtidig, og ikke bare en og en som her i landet. Kostnader ved arbeid er mer enn bare lønn. Det er fullt mulig å ha lik månedslønn som vi gjør i Norge, men likevel ha dårligere villkår og være billigere i drift. Trygdeordninger, pensjonsordninger, helseforsikring, sykefraværsmuligheter, ferie, arbeidstid (!), arbeidssikkerhet spiller alle inn. I tillegg kommer kostnader rundt stillingen, som arbeidslokaler, arbeidsutstyr, støttestillinger (sekretærer, kantinearbeidere, osv.). Norge er et høykostland av flere grunner, og de fleste av dem tror jeg vi som vanlige arbeidere skal prise oss lykkelige over Sør-Korea er kjent for å være Asias mest hardtarbeidende land. Med andre ord: man får betydelig flere arbeidstimer per krone, og som det også går frem er gjennomsnittslønna ikke særlig høy, noe som gjør at mange tilleggskostnader blir vesentlig lavere, selv om kanskje arbeiderne ved verftet tjener mye. Hvor har du fått disse tallene fra forøvrig? Det hadde vært interessant å lese. Endret 10. september 2015 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 (endret) Jeg ser ikke hvordan ringen ikke ville vært like enkel, eller enklere, å implementere i Android Wear? Samsung kontrollerer hardware men ikke Android Wear. Uten at jeg har sett på tilgjengelig API, så regner jeg det som sannsynlig at UI og/eller hardware API har mangler i forhold til en slik input-mekanisme. Om så er tilfelle, måtte Samsung gå inn i forhandlinger med Google for å implementere en ny type input. Men jeg kan ikke si sikkert at de ikke kan bruke f.eks. API for knapper på en kreativ måte. Ringen er uansett ikke grunnen til at klokken er bygget på et Samsung-kontrollert OS. Ringen er forøvrig en fin og naturlig videreutvikling, så får vi se om det er noe som tas med videre på framtidige modeller fra flere leverandører. Endret 10. september 2015 av tommyb Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 (endret) Men Tizen og Android bruker begge Linux-kjernen i bunn, om det er et driverspørsmål (="snakke med ringen"), vil vel dette gjøres via samme API, altså via Linux-kjernen, på både Android og Tizen? EDIT: Når det gjelder UI har Samsung, samt andre, vist at det er mer enn mulig å redigere på Androids brukergrensesnitt på kryss og tvers. Alt er tross alt åpen kildekode her. Endret 10. september 2015 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 (endret) De har hver sin linux-kjerne i bunnen, men utviklere på Android Wear, og sikkert ikke på Tizen-klokka heller, får ikke tilgang ned dit. De er begrenset til å utvikle oppå de API'ene som Google og Samsung har lagt på toppen. [ citation needed ] Det samme er til en viss grad tilfelle på telefoner. Et eksempel på hvordan graden av tilgang påvirker dette er at man tidlig fikk se noen portere OpenOffice til N900/Maemo, senere til Android tross større brukermengder, enda ikke til Tizen. Det ville vært helt naturlig om noen hadde portert en VNC viewer til Android Wear og Tizen-klokker. Ser at spørsmålet allerede er stilt. Er Android Wear åpent nok, vil det skje. Hvis ikke, vil det ikke skje. Jeg er langt utenfor sikker-sonen min her, både Tizen og Android Wear kan være mye mer åpent en det inntrykket jeg har fått. Blir både glad og fornøyd om noen kan motbevise dette innlegget. Endret 10. september 2015 av tommyb Lenke til kommentar
flinx Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Dere bør huske på at det er forskjell på utvikle apper til et mobil-OS og det å være en maskinvareleverandør. Sistnevnte har full tilgang til all kildekode og kan lage apper og tjenester som krever root, som f.eks. det grunnleggende brukergrensesnittet. Den eneste begrensningen Samsung egentlig har når det gjelder Android Wear går ut på hvilke lisenser og avtaler de har med Google. I motsetning til vanlig Android har Google valgt å gå for en mer sentralisert løsning når det gjelder oppdateringer og utvikling av Android Wear, sannsynligvis for å unngå den fragmenteringen vi har sett på Android for telefoner og nettbrett. Likevel er Samsung en såpass stor og viktig leverandør at jeg tviler ikke på at hvis de hadde ønsket å satse på Android Wear, ville de fått til en avtale med Google der koden for den roterende ringen blir tatt med og blir en del av Android Wear. 1 Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 @PingEnt Jeg skisserte bare opp et hypotetisk eksempel. Jeg kommer ikke til å begi meg inn på spådommer i et marked hvor ingen vet noe, og markedet er så lite. Samsung har holdt på med Tizen lenge, men det er kun i løpet av det siste året at de har begynt skikkelig tung satsing på det. SmartTV gikk over til Tizen DENNE generasjonen. Tizen har til nå vært noe Samsung har jobbet med, men har ikke bestemt seg for å ta det frem å gi deg stor adoption før nå. Blir vel bare å dele opp mennesker, slik at det blir litt flere da... Verdt å påpeke at det er månedslønn som er lik. De jobber flere timer enn vi gjør, altså lavere timelønn. Og det andre har du jo selvfølgelig rett i. Landet er ikke sammenlignbart med Norge på noen av de feltene. Jeg ville bare påpeke at Sør-Korea er et i-land, med lik BNP per innbygger som land som Italia og Spania (som har lik befolkning). De er rangert 15. i HDI: https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_land_etter_HDI Over Japan, på nivå med storbritannia, og ikke langt bak Sverige. Det er altså som å miste kontraktene til land som Tyskland, Italia osv. Samtidig fremstilles det som om kontraktene går til selskaper i Kina, Vietnam osv. Akkurat som i Norge er det ikke mulig å masseprodusere skip og deler i Korea. De lager altså de mer avanserte prosjektene, med mer spesielle modeller og ikke serieproduksjon av skip. De får nok deler fra andre lavkostverft akkurat som Aker også gjør når de skal bygge ting "i norge". Fant blant annet ut at Samsung Heavy Industries har verft i blant annet India hvor de sikker serieproduserer deler til sitt hovedverft i SK. Og en forskjell fra Norge. Når de ikke kan gjøre alt økonomisk i hjemlandet oppretter de arbeidsplasser, verft, kontorer, forskningssentre(mer pga kunnskap, de har jo mye forskning i USA blant annet) andre steder. De sitter bare ikke i ro og klager over at andre utkonkurrerer dem med lave lønninger. Kilden er ikke en jeg kan finne frem eller oppgi. Finner ikke noen tall for Samsung Heavy Industries i Korea heller. Alt som kommer opp er lønninger i India og USA. I USA er lønninger for ingeniører i gjennomsnitt ca 600K, mens senior engineer som det står var i gjennomsnitt 800K. Uten at det betyr noe, da dette er USA og et annet jobbmarked. 1 Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 maannemann har du sett på tall i det hele tatt? Mozilla? Apple? på TV? Det blir jo bare latterlig. Disse har jo så godt som ikke eksisterende markedsandel. Samsung og LG har rundt 35% av verdens TV marked. Ser du på smart TV så er det sikkert 60%+ Samsung bruker Tizen, LG bruke WebOS. Se på tester, se på tall. Det er både de beste OSene (Med GOD margin) og de mest utbredte. Alle andre OS til TV er bare et forsøk på en tilnærming til LG og Samsung. Du har jo Sony som nettop byttet til Android TV, og Philiphs bruker det vel også. Spoiler alert, det er tregt og lite imponerende. [klipp] Jeg har ikke sett på tallene, nei. Men enkel regning duger for meg her: X=Samsung=Tizen=1 TVprodusent Y=Panasonic som bruker Mozilla= minst 1 TVprodusent Altså er X og Y nokså like. Kan hende er Y større for jeg har ikke oversikt over alle TV produsenter som benytter Mozilla. Ja så kan det hende at Samsung produserer flere TV'er enn Panasonic. Men sånn roughly er resultatet imellom dem 1-1. Når jeg sier Apple på TV regner jeg først og fremst med Apple TV boksene. Så der gjorde jeg det litt enkelt for meg selv å si Apple istedet for IOS5 og Mac OS som disse boksene kan kjøre. Regner med at det er et av de OS'ene som også kjører på klokkene til Apple (dog muligens i noe tilpasset format). Så er det bare spekulasjon om det er plass til alle disse OS'ene i TV og klokkemarkedet, men jeg hadde ikke turt å sette mye penger på noen av dem. (selvom Apple sikkert sikkert kommer til å greie seg en god stund) Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Jeg har ikke sett på tallene, nei. Men enkel regning duger for meg her: X=Samsung=Tizen=1 TVprodusent Y=Panasonic som bruker Mozilla= minst 1 TVprodusent Altså er X og Y nokså like. Kan hende er Y større for jeg har ikke oversikt over alle TV produsenter som benytter Mozilla. Ja så kan det hende at Samsung produserer flere TV'er enn Panasonic. Men sånn roughly er resultatet imellom dem 1-1. Når jeg sier Apple på TV regner jeg først og fremst med Apple TV boksene. Så der gjorde jeg det litt enkelt for meg selv å si Apple istedet for IOS5 og Mac OS som disse boksene kan kjøre. Regner med at det er et av de OS'ene som også kjører på klokkene til Apple (dog muligens i noe tilpasset format). Så er det bare spekulasjon om det er plass til alle disse OS'ene i TV og klokkemarkedet, men jeg hadde ikke turt å sette mye penger på noen av dem. (selvom Apple sikkert sikkert kommer til å greie seg en god stund) Jeg beklager, men se på tallene: http://www.statista.com/statistics/267095/global-market-share-of-lcd-tv-manufacturers/ Finner du ikke Panasonic der? Ikke merkelig, fordi de er mikroskopiske! Hvis trenden fortsetter så kommer alle japanske TV produsenter til gå ut av markedet. Produsenter som Panasonic har allerede tapt når det gjelder plasma. Sony har skilt ut TV avdelingen, slik at hvis den går under så trekker den ikke ned resten. Samtidig får vi stadig flere TVer fra Korea og Kina, spesielt Kina de siste årene. Jeg beklager, men Mozilla er mikroskopisk. WebOS og Tizen derimot. Jeg håper du er klar over at alle produsentene som står listet og er store nok til å unngå "andre kategorien" er mindre enn LG og Samsung tilsammen? Jeg håper du er klar over at Norge er et typisk marked, sammen med Europa og USA hvor produsenter som LG og Samsung er ekstra store? Du er gjerne og klar over at Samsung og LG produserer 55% av verdens LCD paneler, så mange av disse produsentene får panelene sine fra Samsung/LG.' Ellers er Apple TV bak roku, chromecast og Amazon sin boks av streamingbokser i USA. Det er og en TILLEGGS-boks ikke et TV OS. Så det har ingen plass i sammenligningen engang. Google sin Android TV klarer jo ikke å få til noe på TV fronten engang, hvordan skal Mozilla klare det? Den eneste muligheten de har er å få stor adopsjon hos kinesiske produsenter i low til mid end markedet. TLC skal jo lansere nye TV under Thompson merkenavnet her til lands snart. Det å satse på produsenter som Panasonic og Sony fører ingen annen vei en ned. På 6 år har Sony gått fra 13.7% til 6.5%(!) Samtidig har kinesiske Hiense gått fra 1.6% til 5.2%. Ser du på bare smart TV er Samsung og LG på over 40% tilsammen: http://www.businesskorea.co.kr/article/10104/smart-segment-domination-samsung-lg-electronics-took-40-global-smart-tv-market-last Der Sony såvidt kommer over Hiense og Skyworth. Og om et år eller 2 så er de nok under. Alle OS som vil lykkes i kampen, fordi det har vært utrolig mange forsøk på å utfordre Samsung og få like bra OS som de har, må få meg seg utrolig mange produsenter på laget. Hvis alle japanerne går sammen, slår de likevel ikke LG engang. I Kina har de egne løsninger, og egne OS som google og mozilla må sloss mot. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 At både Pioneer og Panasonic sine Plasma-satsinger har forsvunnet fra markedet understreker jo bare at det ikke er bildekvalitet som selger når det kommer til TV-er. For Pioneer sin del så valgte de vel å trekke seg ut på grunn av produksjonskostnader da de ikke så noen god måte å tjene gode nok penger, mens Panasonic har vært skadelidende under reguleringer fra EU når det kommer til strømforbruk på TV-er og massiv markedsføring bak LCD / LED-LCD som har presset Plasma ut av markedet ved å manipulere forbrukere til å innbille seg at Plasma er dritt, og LED-LCD er fantastisk hva gjelder bildekvalitet... Er tragikomisk hele greia, frem til OLED er klar for massene og på et litt mer prisaktuelt nivå så har Plasma vært å foretrekke om man foretrekker bildekvalitet og bildeflyt fremfor LCD (og LED-LCD) i 9 av 10 tilfeller. Så det er tragisk at det har blitt presset ut av markedet, og det tragisk hvordan folk har blitt lurt til å kjøpe LCD TV-er med dårligere bildekvalitet, gjerne med høyere prislapp iforhold til skjermstørrelse de siste årene... Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 [klipp] Produsenter som Panasonic har allerede tapt når det gjelder plasma. [klipp] Plasma begynner å bli en stund siden. Panasonic får nok en ny vår med OLED'en sin. Men det blir ikke samme kvanta som Samsung selger nei. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Plasma begynner å bli en stund siden. Panasonic får nok en ny vår med OLED'en sin. Men det blir ikke samme kvanta som Samsung selger nei. Så dere tror altså begge dette er utelukkende plasma? Forklarer det Sony sitt fall? Det er uansett irrelevant, da det som teller her er markedsandeler. Det har lite å si hvordan eller hvorfor LG og Samsung er størst, men de er. De øker, de japanske synker sammen med den japanske økonomien. Og de kinesiske øker også. OLED kommer ikke til å gi panasonic noe som helst. De kjøper panelene fra LG, og de har vist tidligere at de ikke er i stand til å selge selv når de er best på en teknologi som er veldig god. Hvordan skal de da klare å selge når de kjøper fra andre? Det er lov å håpe selvfølgelig, men skal vi tenke på hav som er realistisk og sannsynlig inneholder ikke den verdenen hveren et stort panasonic eller mozilla OS for TV. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg