Kjell Irgens Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Synes produktet var svært attraktivt helt til jeg leste tizen os. Om dette faktisk er ubrukelig eller ikke vet jeg ikke, men får frysninger på ryggen av slikt. Kommunikasjonen med mobil er det viktigste i en smart-klokke. Hva er problemet med Tizen? Android og Tizen er begge Linux, men du slipper et lag med Java som stjeler ressurser fra en begrenset plattform. Min Pebble har knapt noe som kan kalles et OS i det hele tatt, men den er fullt brukelig som smartklokke likevel. 2 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Synes nå at utgaven i blankt sort ser rimelig jalla plastikk ut. Liker at flere lager smartklokker med rund skjerm. venter bare på at klokkene blir slankere, men jeg venter sikkert forgjeves Må si meg enig her, syntes utgaven som skal være mer "eksklusiv" ser veldig "plastic-fantastic" ut? Har lest endel "previews" av disse og det kommer ikke godt frem hvilke materialer disse faktisk er laget av? Designet på klokkene generelt ser jo slettes ikke ille ut, syntes bare "finishen" på den mer "eksklusive" modellen slår veldig dårlig ut. Syntes forøvrig det er temmelig ræva av Samsung å pushe ut med disse Samsung Gear modellene uten å klare å standardisere på noe som helst.. Nå har samtlige modeller krevd forskjellige ladere ("ladekrybber"), alle har hatt forskjellige løsninger for armbånd/reimer osv.. Skal da virkelig ikke være nødvendig å pøse ut Gear, Gear Neo, Gear 2 og Gear S (de hadde vel en Android Wear utgave itillegg til disse også?) uten å få på plass krysskompatibilitet mellom armbånd/reimer og ladeløsning. 1 Lenke til kommentar
flinx Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Synes produktet var svært attraktivt helt til jeg leste tizen os. Om dette faktisk er ubrukelig eller ikke vet jeg ikke, men får frysninger på ryggen av slikt. Kommunikasjonen med mobil er det viktigste i en smart-klokke.Hva er problemet med Tizen? Android og Tizen er begge Linux, men du slipper et lag med Java som stjeler ressurser fra en begrenset plattform. Min Pebble har knapt noe som kan kalles et OS i det hele tatt, men den er fullt brukelig som smartklokke likevel. Jeg er ikke Skogkar, men kan vel egentlig svare for det jeg mener er det største problemet; OS-fragmentering: - Begrenset støtte fra tredjepartsutviklere fordi det bare er Samsung som bruker det - Økte kostnader for apputviklkere som nå får enda en plattform de enten må støtte eller velge bort - Samsung bestemmer hvilke apper som skal få lov til å kjøre på klokken - Trege OS-oppdateringer og risikoen for at Samsung ikke gidder å oppdatere eldre modeller, mens AndroidWear nå er sentralisert - Du blir låst til Samsungs plattform for evt. apper du kjøper Det virker som Samsung egentlig ønsker å bli Apple, med eget OS, egne apper og eget økosystem. Samsung Pay er jo også et eksempel på dette, og vil bare fungere på Samsung-klokker og -telefoner. For at smartklokker skal lykkes som produkt trenger vi nå standardisering, ikke enda mer fragmentering. Det er synd at Gear S2 kjører Tizen, for med AndroidWear ville de sannsynligvis ikke bare solgt bedre, men også fremmet mer utvikling av bedre programvare og maskinvare på grunn av økt støtte for plattformen. I stedet får vi noe som praktisk talt er like proprietært som Apple Watch. 1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Synes produktet var svært attraktivt helt til jeg leste tizen os. Om dette faktisk er ubrukelig eller ikke vet jeg ikke, men får frysninger på ryggen av slikt. Kommunikasjonen med mobil er det viktigste i en smart-klokke. Hva er problemet med Tizen? Android og Tizen er begge Linux, men du slipper et lag med Java som stjeler ressurser fra en begrenset plattform. Min Pebble har knapt noe som kan kalles et OS i det hele tatt, men den er fullt brukelig som smartklokke likevel. Problemet med Tizen er at ingen bryr seg... Interessen fra tredjepart/utviklere er forsvinnende liten, alle har kastet seg på Android Wear og Apple WatchOS og vil neppe ta seg bryet med å støtteoppunder en tredje plattform. Spesielt når den er såpass nisje som Tizen er per dags dato, det er jo et langt større marked for Android Wear og WatchOS per i dag. Nå skal jo endelig Samsung få ut fingeren og sørge for at klokker med Tizen endelig skal støtte flere modeller en kun Samsung sine egne, så da kan det kanskje få litt bedre salg og en litt bedre fotfeste men jeg ville vel ikke holdt pusten da jeg tror toget allerede har forlatt perrongen da markedet for smartklokker ikke er like stort som markedet for mobiler osv.. Lenke til kommentar
flinx Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Syntes forøvrig det er temmelig ræva av Samsung å pushe ut med disse Samsung Gear modellene uten å klare å standardisere på noe som helst.. Nå har samtlige modeller krevd forskjellige ladere ("ladekrybber"), alle har hatt forskjellige løsninger for armbånd/reimer osv.. Skal da virkelig ikke være nødvendig å pøse ut Gear, Gear Neo, Gear 2 og Gear S (de hadde vel en Android Wear utgave itillegg til disse også?) uten å få på plass krysskompatibilitet mellom armbånd/reimer og ladeløsning. Helt enig med deg om det, bortsett fra at Gear S2 Classic løser dette ved at den bruker et helt vanlig klokkereimsfeste og Qi-lading, som begge er standardisert. Litt sent men. 3 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Samsung pusher Tizen på mange forskjellige plattformer, så jeg tror ikke man bør undervurdere det. De har nok store planer for det. Smarthuset, som blir den nye store tingen, bygger Samsung på Tizen. Hus-huben, TV'en, klokka, etterhvert kjøleskapet og vaskemaskinen vil Samsung pushe Tizen på. Mobilen kommer helt til slutt, for der har jo Samsung en veldig god posisjon på Android. Lenke til kommentar
Skogkar Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Synes produktet var svært attraktivt helt til jeg leste tizen os. Om dette faktisk er ubrukelig eller ikke vet jeg ikke, men får frysninger på ryggen av slikt. Kommunikasjonen med mobil er det viktigste i en smart-klokke. Hva er problemet med Tizen? Android og Tizen er begge Linux, men du slipper et lag med Java som stjeler ressurser fra en begrenset plattform. Min Pebble har knapt noe som kan kalles et OS i det hele tatt, men den er fullt brukelig som smartklokke likevel. Samsung pusher Tizen på mange forskjellige plattformer, så jeg tror ikke man bør undervurdere det. De har nok store planer for det. Smarthuset, som blir den nye store tingen, bygger Samsung på Tizen. Hus-huben, TV'en, klokka, etterhvert kjøleskapet og vaskemaskinen vil Samsung pushe Tizen på. Mobilen kommer helt til slutt, for der har jo Samsung en veldig god posisjon på Android. Dette er problemet. Ønsker at alle ikke-apple produkter kan bruke samme standarder, og jeg mener at google er en bedre samarbeidspartner for oss forbrukere. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 (endret) Jeg tror de begge ønsker å låse oss ned til deres produkter. Fordelen med Google er at vi står fritt til å velge hardware-leverandør, der ingen tør følge Samsung inn i Tizen. Fordelen med, eller til Tizen, er at Tizen har nå massivt momentum på mange fronter, fordi de satser på de nye produktgruppene i stedet for å spille catch-up på Android i mobilmarkedet. Tizen kan være en mer åpen plattform enn Android, om Samsung vil. Men jeg tviler på at Samsung gir fra seg mer kontroll enn de absolutt må. Så kanskje du har rett. Poenget mitt var an Tizen er et større prosjekt enn det ser ut til. Endret 5. september 2015 av tommyb Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Må si meg enig her, syntes utgaven som skal være mer "eksklusiv" ser veldig "plastic-fantastic" ut? Har lest endel "previews" av disse og det kommer ikke godt frem hvilke materialer disse faktisk er laget av? Designet på klokkene generelt ser jo slettes ikke ille ut, syntes bare "finishen" på den mer "eksklusive" modellen slår veldig dårlig ut. Syntes forøvrig det er temmelig ræva av Samsung å pushe ut med disse Samsung Gear modellene uten å klare å standardisere på noe som helst.. Nå har samtlige modeller krevd forskjellige ladere ("ladekrybber"), alle har hatt forskjellige løsninger for armbånd/reimer osv.. Skal da virkelig ikke være nødvendig å pøse ut Gear, Gear Neo, Gear 2 og Gear S (de hadde vel en Android Wear utgave itillegg til disse også?) uten å få på plass krysskompatibilitet mellom armbånd/reimer og ladeløsning. Sikker på at du snakker om riktig versjon? Alle hands-on reviews jeg har lest har skrytt veldig av classic versjonen. Den er lagd med gode materialer, føles veldig god og solid og ser bra ut. Den vanlige versjonen.....vel jeg tror det er få som kan si den er noe spesielt. Ser ikke helt for meg så veldig mange tilfeller noen ville kjøpt den over classic. Materialene er stål, lærreimer osv. Gear S2 har QI lading, hva mer forventer du? Angående tidlige modeller har det ikke vært noen modeller Samsung har satset på. Det er jo ganske åpenbart. Dette er den første de skikkelig satser på og ønsker å få gode salgstall å få inn profitt av. Får en følelse på at du vil klage bare for å klage. De har jo faktisk fikset det du klager over i denne versjonen, men du bare MÅ klage. Problemet med Tizen er at ingen bryr seg... Interessen fra tredjepart/utviklere er forsvinnende liten, alle har kastet seg på Android Wear og Apple WatchOS og vil neppe ta seg bryet med å støtteoppunder en tredje plattform. Spesielt når den er såpass nisje som Tizen er per dags dato, det er jo et langt større marked for Android Wear og WatchOS per i dag. Nå skal jo endelig Samsung få ut fingeren og sørge for at klokker med Tizen endelig skal støtte flere modeller en kun Samsung sine egne, så da kan det kanskje få litt bedre salg og en litt bedre fotfeste men jeg ville vel ikke holdt pusten da jeg tror toget allerede har forlatt perrongen da markedet for smartklokker ikke er like stort som markedet for mobiler osv.. Morsomt at du vet hva app-utviklerne tenker! Samsung sier selv at klokken kommer med mange apper ved launch og at de har fått med seg mange utviklere, men de lyver vel sikkert! OSet til verdens største elektronikkselskap er et nisje OS. ok. Det brukes jo på ingen måte i andre ting som f. eks Samsung sine TVer. Har problemer med å se at det er nisje. Har og problemer med å forstå hvordan du kan komme med en bedømmelse så tidlig. Har du sett Samsung sin andel av Android salg? Hvis de får det samme for klokkene sine, så er det på ingen måte nisje, og større enn WatchOS. I slutten av dagen er det penger som teller. Folk på iOS er utelukkende i high end markedet og bruker derfor mer penger. Det samme kommer til å gjelde for Samsung. Så lenge det altså er penger i det så kommer alle de store aktørene til å støtte Tizen. Alle hands on reviews var og veldig skeptisk til at den kjørte Tizen, men ble veldig overrasket og skrev at OSet virket svært bra. Men det er bedre å bare gå for Android Wear selvfølgelig. Ingen konkurranse. Du bare får det OSet du får. Det er mye bedre, for da kan du velge motorola eller lg. Jeg sier ikke at Tizen kommer til å bli fantastisk 100%, men jeg ser absolutt muligheten for at Tizen kan bli et bra OS med stor andel. Det er ingen måte Samsung hadde satset på Tizen med mindre de tror de tjener på det. Så kommer altså tilfeldige forumbrukere her og dømmer OSet til døden før de engang har sett det skikkelig i action. Du har åpenbart ikke lest hands on reviews engang. Du er bare opptatt av å dømme Tizen til døden. 2 Lenke til kommentar
stBernhardsKløen Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 begynne å nærme seg at jeg får lyst å prøve en PS. hva med en facebook-plugin her? egentlig helt utrolig jeg gadd å registrere meg å skrive dette Kommer aldri til å skje. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 (endret) Morsomt at du vet hva app-utviklerne tenker! Samsung sier selv at klokken kommer med mange apper ved launch og at de har fått med seg mange utviklere, men de lyver vel sikkert!Mange er et diffust ord som kan bety mye, og med mindre de kommer med et håndfast tall aner vi ikke hvor mange programmer som kommer til Tizen ved lansering. "Mange" kan bety 30, 300, det kan bety 3000, hvem vet. Samsung har klare egeninteresser av å fremstille situasjonen mer positiv enn den egentlig er, både for å lokke brukere men også for å motivere andre utviklere til å komme med programmer til plattformen. Tizen har forøvrig en veldig sær programmeringsmodell. Enten gjør man alt i HTML/CSS/JS (potensielt tregt), eller alt i C uten skikkelig minnehåndtering (veldig tungvindt + stor risiko for minnelekasjer). Jeg forstår ikke hvorfor de ikke i det minste hadde laget en C++-API, det ville trukket inn flere utviklere. OSet til verdens største elektronikkselskap er et nisje OS. ok. Det brukes jo på ingen måte i andre ting som f. eks Samsung sine TVer. Har problemer med å se at det er nisje. Har og problemer med å forstå hvordan du kan komme med en bedømmelse så tidlig. Har du sett Samsung sin andel av Android salg? Hvis de får det samme for klokkene sine, så er det på ingen måte nisje, og større enn WatchOS. I slutten av dagen er det penger som teller. Folk på iOS er utelukkende i high end markedet og bruker derfor mer penger. Det samme kommer til å gjelde for Samsung. Så lenge det altså er penger i det så kommer alle de store aktørene til å støtte Tizen. Alle hands on reviews var og veldig skeptisk til at den kjørte Tizen, men ble veldig overrasket og skrev at OSet virket svært bra. Men det er bedre å bare gå for Android Wear selvfølgelig. Ingen konkurranse. Du bare får det OSet du får. Det er mye bedre, for da kan du velge motorola eller lg. Jeg sier ikke at Tizen kommer til å bli fantastisk 100%, men jeg ser absolutt muligheten for at Tizen kan bli et bra OS med stor andel. Det er ingen måte Samsung hadde satset på Tizen med mindre de tror de tjener på det. Så kommer altså tilfeldige forumbrukere her og dømmer OSet til døden før de engang har sett det skikkelig i action. Du har åpenbart ikke lest hands on reviews engang. Du er bare opptatt av å dømme Tizen til døden. At det kommer fra et stort selskap er ingen garanti for at det blir stort. Mac OS kom fra et veldig lite selskap, men ble kjempestort. I motsatt fall har mange store selskaper forsøkt uten hell å lage operativsystemer, men det finnes selvsagt unntak. Man kan argumentere mot at Tizen er et nisje-OS, siden det ikke passer til ordets definisjon. Derimot taler ikke utbredelse på TV-er for flere apper til klokkeversjonen. Brorparten av klokkeprogramutviklingen kommer til å gå i grensesnittutvikling, og grensesnittet til klokkeversjonen og grensesnittet til TV-versjonen kommer til å være helt disjunkte. Så utbredelsen til Tizen på andre plattformer kommer ikke til å hjelpe andelen klokkeprogrammer. Du skriver videre (min uthevning): "Har du sett Samsung sin andel av Android salg? Hvis de får det samme for klokkene sine, så er det på ingen måte nisje, og større enn WatchOS." Det er et stort, stort "hvis", og blir nesten en spekulasjon. På Android-salget hadde Samsung den store fordelen at salg fra andre Android-produsenter også bidro til Android-utbredelsen, noe som var viktig for tilgjengeligheten og kvaliteten på programmer til plattformen. I tilfellet med Tizen har ikke Samsung denne fordelen, og det blir dermed feil å sammenlikne de to situasjonene. Til slutt avslutter du avsnittet med: "Folk på iOS er utelukkende i high end markedet og bruker derfor mer penger. Det samme kommer til å gjelde for Samsung. Så lenge det altså er penger i det så kommer alle de store aktørene til å støtte Tizen." Du legger her til grunn at Tizen også kommer til å bli high-end, og at det dermed kommer til å bli mye penger i markedet per enhet. Man kan ikke av dette slutte at det kommer til å bli mye penger i markedet summert opp. Apputviklere bryr seg ikke så mye om penger per enhet, ettersom utgiftene per salg er minimale (eller lik null, fordi appsupport er nesten fraværende), det er produktet (antall enheter) * (penger per enhet) som er interessant. Så langt finnes det ingen gode argumenter for at antall enheter kommer til å bli særlig høyt. Alle hands on reviews var og veldig skeptisk til at den kjørte Tizen, men ble veldig overrasket og skrev at OSet virket svært bra. Men det er bedre å bare gå for Android Wear selvfølgelig. Ingen konkurranse. Du bare får det OSet du får. Det er mye bedre, for da kan du velge motorola eller lgPå samme måte som alle førstehåndsanmeldelser har påpekt at Windows Phone fungerer veldig bra, men det har ikke ført til noen revolusjon på tilgjengeligheten av tredjepartsprogrammer. Endret 6. september 2015 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 (endret) Sikker på at du snakker om riktig versjon? Alle hands-on reviews jeg har lest har skrytt veldig av classic versjonen. Den er lagd med gode materialer, føles veldig god og solid og ser bra ut. Den vanlige versjonen.....vel jeg tror det er få som kan si den er noe spesielt. Ser ikke helt for meg så veldig mange tilfeller noen ville kjøpt den over classic. Smaken er som baken osv.. Classic er modellen i mørk utførelse? Her syntes jeg faktisk "Gear S2" ser bedre ut enn "Gear S2 Classic" da jeg ikke liker den blanke utførelsen på Classic-modellen og at den roterende "skiva" er takkete. Men slikt er jo veldig individuelt. At produkter mottar positive tilbakemeldinger på messegulvet bryr jeg meg ikke så alt for mye om, Motorola sin Moto 360 fikk jo også veldig positive tilbakemeldinger men den var jo latterlig stor og tykk så med engang jeg så den i virkeligheten så forsto jeg fort at det er noe som aldri kunne vært på midt håndledd. Gear S2 har QI lading, hva mer forventer du? QI-lading er kjempepositivt! Det har jeg ikke kritisert i det hele tatt, alt jeg kritiserte var det faktum at Samsung (som et såpass stort og fantastisk selskap) har klart å levere intet mindre enn seks forskjellige smartklokker så langt uten å få standardisert noen løsning for lading mellom disse. Det er ikke bare kritikkverdig fra et forbrukerperspektiv, men også fra et miljøperspektiv. At de nå endelig har fått på plass QI-lading, noe jeg regner med at de vil fortsette med på samtlige modeller fremover og som også vil muliggjøre bruken av eksisterende QI-ladeplater er kjempebra! Men de fortjener jo fremdeles kritikk for at de måtte helt til den syvende utgaven av et Gear-produkt før dette var på plass. Angående tidlige modeller har det ikke vært noen modeller Samsung har satset på. Det er jo ganske åpenbart. Dette er den første de skikkelig satser på og ønsker å få gode salgstall å få inn profitt av. Får en følelse på at du vil klage bare for å klage. De har jo faktisk fikset det du klager over i denne versjonen, men du bare MÅ klage. Hæ? Ro, ro til fiskeskjær sier jeg bare.. Har ikke Samsung satset på de tidligere utgavene av Samsung Gear? Det har jo levert Gear S i langt flere land enn noen annen aktør, og de har pøst med markedsføring og fått ansatte i alle Samsung sine konseptbutikker til å bruke Gear S og promotere denne. Så langt så ser vi vel ingenting som tyder på at de satser noe mer på Samsung Gear S2 / S2 Classic enn de gjorde med Gear S? Eneste forskjellen er at de følger Apple og retter mer PR og markedsføring mot motebransjen og det er vel hovedsaklig det. Gear S ble jo også vist frem på samme måte og var absolutt et produkt Samsung satset på. Hva i allverden har Samsung å tjene på å pøse ut disse klokkene om de ikke satser på de? Unnskyld meg, men dette fremstår som en ekstremt tynt forsøk på å bortforklare de skuffende salgstallene og den skuffende populariteten til disse produktene ifra Samsung så langt. At Gear S2 og Gear S2 Classic kommer til å bli mer populær enn forgjengerne tviler jeg ikke på, markedet for smartklokker blir stadig større på grunn av flere aktører satser på disse og får de ut til folket og ikke minst så fremstår jo Gear S2 og S2 Classic som to modeller som vanlige forbrukere kan ha på armen, Gear S på sin side var jo temmelig gigantisk og relativt sett en fiasko med tanke design og utførelse. Morsomt at du vet hva app-utviklerne tenker! Samsung sier selv at klokken kommer med mange apper ved launch og at de har fått med seg mange utviklere, men de lyver vel sikkert! Herrejesus, det er vel åpenbart at Samsung ønsker å male appsituasjonen i et bedre lys enn hva den faktisk er? Microsoft driver jo stadig vekk å snakker lyst og varmt om appsituasjonen til Windows Store, hvordan den er i vekst, hvordan den nå har de fleste store apper osv.. Det å drive å ta uttalelser fra produsenten selv har vel aldri blitt sett på som noen god plan? Nå stemmer det nok sikkert at Samsung har fått på plass X-antall apper til lansering, de er et stort selskap med store ressurser og kan sikkert overtale endel utviklere til å kaste sammen noen apper til lansering. Spørsmålet er jo hvordan interessen fra alle de andre er? Og hvordan er interessen fra disse 1, 2 og 3 måneder etter lansering? OSet til verdens største elektronikkselskap er et nisje OS. ok. Det brukes jo på ingen måte i andre ting som f. eks Samsung sine TVer. Har problemer med å se at det er nisje. Har og problemer med å forstå hvordan du kan komme med en bedømmelse så tidlig. Når har størrelsen på selskapet hatt noen som helst betydning for populariteten til et operativsystem og programvareplattform? Og hvorvidt Samsung har valgt å benytte det i sine TV-er osv spiller vel fint liten rolle? En app på en liten klokkeskjerm kontra en 47-80" TV er vel to helt forskjellige ting? Interaksjon og styring er jo heller ikke likt på noen som helst måte. Microsoft sitter jo på verdens soleklart mest populære og brukte operativsystem med Windows, hvor har det fått dem i mobil og nettbrettmarkedet? Tallene for Windows Phone og Windows RT var jo temmelig ræva alt tatt i betraktning så hvorfor late som disse tingene er ensbetydende med popularitet på andre plattformer? Hadde verden fungert på denne måten så burde jo ChromeOS tatt over for lenge siden når vi ser på størrelsen og utbredelsen til Android, og Mac OS X burde jo hatt langt større utbredelse når vi ser på populariteten til iOS osv.. Men sånn fungerer ikke verden. Komme med en bedømmelse så tidlig? Tizen på smartklokker kom FØR både Android Wear og WatchOS... Likevel så har salgstallene vært temmelig svake, og populariteten til operativsystemet og kjærligheten fra tredjepart/utviklere like så. Gear S2 / S2 Classic er jo ikke på noe nytt og fantastisk på så måte, og det er jo heller ikke snakk om noen nye utviklerverktøy etter det jeg forstår så hvorfor skulle situasjonen rundt utviklere plutselig forandre seg over natten med disse modellene? Hvorfor i allverden skulle vi tro, og hva i allverden er det som tilsier at nå som det er såpass stort fokus på smartklokker generelt, større konkurranse enn noengang, flere og bedre produkter enn noengang og hvor både Android Wear og WatchOS har kapret såpass mye fokus fra utviklere T nå plutselig skal Tizen på smartklokker få en renessanse fra utviklere? Tizen henger jo også etter Android Wear på en vesentlig ting; Android Wear støtter også iOS. Har du sett Samsung sin andel av Android salg? Hvis de får det samme for klokkene sine, så er det på ingen måte nisje, og større enn WatchOS. I slutten av dagen er det penger som teller. Folk på iOS er utelukkende i high end markedet og bruker derfor mer penger. Det samme kommer til å gjelde for Samsung. Så lenge det altså er penger i det så kommer alle de store aktørene til å støtte Tizen. Her sammenligner du pærer og epler. Disse salgstallene til Samsung har jo vært gode lenge nå, det hjalp jo ikke salgstallene til Gear, Gear 2, Gear Neo, Gear Live (?), Gear Fit eller Gear S? Hva i allverden tilsier at trenden skal snu over natta med disse to nye modellene? Konkurransen fra Android Wear er jo latterlig mye større nå enn den var når Gear, Gear 2 og tildels Gear S kom på markedet. Og hvilken interesse har utviklere av å støtte Tizen, når Android Wear tilsynelatende byr på bedre utviklerverktøy og sikrer støtte mot samtlige Androidmodeller + iOS? Samsung sine salgstall for toppmodeller har vel også sett en negativ trend de siste 2-3 årene, og sannsynligheten for at de som kjøper rimeligere modeller smeller til med en Gear S2 / S2 Classic er vel endel mindre sammenlignet med de som punger ut for toppmodellene. Det er vel egentlig ingen grunn til å tenke at de som kjøper en Samsung Androidtelefon i det hele tatt vil kjøpe en smartklokke i utgangspunktet, og hvis du først gjør det så er vel heller ingenting som tilsier at de kommer til å velge en fra Samsung fremfor alle de øvrige alternativene på markedet? Det du bedriver her fremstår som ren ønsketenkning, og jeg forstår ikke helt hvorfor du som en forbruker sitter her med disse dagdrømmene? Om du ikke har investert noe vanvittig med ressurser i selskapet så forstår jeg ikke hvorfor du skal sitte med et såpass desperat ønske om suksess for Gear S2 og S2 Classic at du går til skrittet å hvitmale hele situasjonen på måten du forsøker her. Alle hands on reviews var og veldig skeptisk til at den kjørte Tizen, men ble veldig overrasket og skrev at OSet virket svært bra. Men det er bedre å bare gå for Android Wear selvfølgelig. Ingen konkurranse. Du bare får det OSet du får. Det er mye bedre, for da kan du velge motorola eller lg. Hva har dette med appsituasjonen og dette med utviklere å gjøre? At Tizen som et operativsystem kan fungere meget bra har vel ingen sagt noe på? Ingen konkurranse? Nå sporer du vel litt av her? Hvor er du i alle Android og Samsung mobiltelefontrådene og etterlyser større konkurranse? Du virker jo veldig tilfreds med situasjonen vi har på mobilfronten med to store aktører iform av Android og iOS men når det kommer til smartklokker så er plutselig et marked med Android Wear og Apple WatchOS helt forferdelig? Jeg sier ikke at Tizen kommer til å bli fantastisk 100%, men jeg ser absolutt muligheten for at Tizen kan bli et bra OS med stor andel. Det er ingen måte Samsung hadde satset på Tizen med mindre de tror de tjener på det. Så kommer altså tilfeldige forumbrukere her og dømmer OSet til døden før de engang har sett det skikkelig i action. Du har åpenbart ikke lest hands on reviews engang. Du er bare opptatt av å dømme Tizen til døden. Det er ingen grunn til å ta dette personlig, selv om det omhandler et selskap du uttrykker stor kjærlighet for. Det er ingen her som dømmer Tizen nord og ned, alt som blir påpekt er hvordan Tizen ikke ser ut til å ha noen voldsom stor og lys fremtid på smartklokker på grunn av manglende kjærlighet og støtte fra tredjepart og utviklere og hvordan vi ikke helt ser for oss at dette på magiskvis vil forandre seg med Gear S2 og S2 Classic. Sett det skikkelig i action? Jeg har da erfaring med Gear, Gear 2, Gear 2 Neo, Gear Fit og Gear S og ALLE kjører Tizen.... Det er ikke sånn at Tizen er noe nytt og råflott som kommer med Gear S2 og S2 Classic, vi har tross alt hatt Tizen på smartklokker i en god stund nå, faktisk lenger enn både Android Wear og WatchOS så det at du fremstiller det som om folk snakker ut av det blå er regelrett tullball fra ende til annen. At Samsung ønsker å satse på Tizen og hvorfor er jo temmelig åpenbart. De ønsker inntjening i alle ledd av økosystemet akkurat sånn som Apple. Per i dag så tjener Samsung kun på salg av maskinvare, og salgstallene for toppmodellene faller og så gjør inntjeningen per modell. De ønsker å styre hele plattformen så de kan få X% inntjening per solgte applikasjon osv osv.. Det ligger fryktelig mye penger i det å eie en plattform på denne måten og Samsung ønsker ikke at det skal være Google som sitter å hover inn penger på programvaren, mens Samsung sitter å ser at de tjener stadig mindre på slag av maskinvaren som genererer penger i hopetall for Google. EDIT: Ble fryktelig mye rot med denne nye sitatfunksjonen.. Brukte vanlig BB-koder for sitering, men det fungerte åpenbart ikke som tiltenkt... Har puttet på litt kursiv på teksten fra TKongen, og tykkskrift på det jeg skriver så det er letter å skille det i kaoset av merkelig sitering. Endret 6. september 2015 av RamGuy Lenke til kommentar
Hei000 Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 http://9to5mac.com/2015/09/05/samsung-gear-s2-iphone-compatible/ De har vist lyst til å åpne for iPhone støtte. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Endelig en smartklokke som ser ut som en klokke. Blir nok mitt første smartklokkekjøp det her. er mange tidligere som er ut som klokke. blandt annet moto 360 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Jeg tror de begge ønsker å låse oss ned til deres produkter. Fordelen med Google er at vi står fritt til å velge hardware-leverandør, der ingen tør følge Samsung inn i Tizen. Fordelen med, eller til Tizen, er at Tizen har nå massivt momentum på mange fronter, fordi de satser på de nye produktgruppene i stedet for å spille catch-up på Android i mobilmarkedet. Tizen kan være en mer åpen plattform enn Android, om Samsung vil. Men jeg tviler på at Samsung gir fra seg mer kontroll enn de absolutt må. Så kanskje du har rett. Poenget mitt var an Tizen er et større prosjekt enn det ser ut til. Samsung har snart levert 10 modeller speilløse kamera i NX-serien med Tizen, med pris fra kr 3000-12000. NX1 fungerer brukbart med Tizen... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Endelig en smartklokke som ser ut som en klokke. Blir nok mitt første smartklokkekjøp det her. er mange tidligere som er ut som klokke. blandt annet moto 360 Det er sant. Det jeg ikke liker så godt med feks. 360 er at den virker så veldig stor. Ser ut om denne Samsungen har litt mer "tradisjonell" størrelse. Lenke til kommentar
flinx Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Problemet med 360 og oppfølgeren er at skjermen ikke er helt rund, men har et svart felt nede, så den dekker ikke hele området. Designaspektet vil jeg dermed kalle mislykket. 1 Lenke til kommentar
seppo- Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Fremdeles noen som syns "apple watch" er pen? Har aldri likt Apple Watch. Eier en Moto360 selv og Huawei sin ser også bra ut, men syns ikke denne nådde helt opp. Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Fremdeles noen som syns "apple watch" er pen? Har aldri likt Apple Watch. Eier en Moto360 selv og Huawei sin ser også bra ut, men syns ikke denne nådde helt opp. Poenget mitt var jo at apple som liksom skal være så flinke på design, nå ligger så vanvittig langt etter 2 Lenke til kommentar
herr_akkar Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 begynne å nærme seg at jeg får lyst å prøve en PS. hva med en facebook-plugin her? egentlig helt utrolig jeg gadd å registrere meg å skrive dette Greit med Facebook-støtte, så lenge det er mulig å ikke bruke det også. Mange ønsker ikke å få alle sine kommentarer søkbart koplet til sin identitet i all ettertid. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg