Hamsemann Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Hei, jeg og Kona vurderer å Kjøpe en Golf som bil nr 2, har vært så mye snakk om Elbiler i det siste og vi har noen venner som har Nissan leaf som er relativt fornøyd virker det som.., noen har som har noen klare å enkle JA eller NEI punkter på E-golf? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Skal du kjøre lenger enn rekkevidden: Nei Skal du laste noe (e.g, tilhenger): Nei Har du ikke tilgang til ladepunkter: Nei Kjører du gjennom mange bomringer: Ja Småkjører du for det meste: Ja Du tåler å fryse om vinteren mot lenger rekkevidde: Ja Lenke til kommentar
Hamsemann Skrevet 4. september 2015 Forfatter Del Skrevet 4. september 2015 Takk for svar, Tilgang til ladepunkter? Bor ikke midt i byen for å si det sånn, men jeg kan vel få elektrikker til å bygge ladepunkt hjemme i garasjen... Nei jeg har ikke mye lyst til å fryse på vinteren, er det dårlig varmeapparat i golfen? Kjører i hovedsakk småturer.. Noen bomringer her og der.. Er ikke så opptatt av å "spare" så mye på å velge elbil, tenker heller på om det er enkelt å greit, samt at det er litt spennende Men dersom det er vrient og upålitelig så vet jeg ikke helt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Jeg mener ladepunkt hjemme og evt. på jobben ja. Varmeapparatet skal ikke være dårlig etter min oppfattelse, men det kan skape et dilemma om du har lite batteri igjen. Jeg kan tenke meg at du vil kjøre varmeapparatet ganske heftig under sure, norske vintrer. Nå snakker jeg ikke om erfaring da, men jeg vet at varmeapparatet trekker en del strøm og batteriene får bank i sterk kulde. El-bil handler for det meste om å spare penger og miljø. Sett fra et praktisk perspektiv så er det mindre problematisk med bensin eller diesel. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Dersom du kjøper elbilen ville jeg ikke vurdert en gang å kjøpe uten varmepumpe. Varmepumpa gir noe bedre rekkevidde på vinteren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Det er ikke vrient, under de forutsetninger som er nevnt over. Lademulighet hjemme er imo et must, selv om det bare er et 10 A punkt. Det er også et must at bilen støtter hurtiglading, slik at man kjapt kan etterfylle mens man tar en kaffe på McD. Begrensningen på elbiler er rekkevidden, som ca halveres når det er kaldt, både fordi batteriene visstnok er mindre effektive, og man bruker varme i bilen. Vi kjøpte el-bil som konebil i mars, og ser at den dekker det aller meste av vårt bilbehov. Kona pendler med den hver dag, og den benyttes til nesten alt annet også. Bensinbilen brukes bare noen få turer hver måned. Pendle-strekningen har hverken bommer eller kollektivfelt, men bilvalget ble styrt av en ønske om å være litt mer miljøvennlig. Et pluss er også at "full tank" koster ca en tier. Konebilen lader fra helt tom til helt fullt på ca 10-11 timer på 10 A stikk (den trekker ca 8 A), med et 15/16 A stikk og riktig kontakt vil den kunne trekke 13 A, og kunne lade på 7-8 timer, så den er alltid fulladet neste morgen når den settes på lading kvelden før. Vi lader ca 3. hver natt på sommeren, og annenhver på vinteren. Med hurtiglader tar det 5 min til 25% (fra tom), 15 min til 50% og 30 min til 80%. Skulle vi hatt bare en bil til å dekke alle behov, hadde vi heller kjøpt en hybrid, som Golf GTE. I påvente av tilstrekkelig rekkevidde på en ren elbil kjører vi elbilen når den gjør nytten, og bensinbilen når den ikke gjør det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Dersom du kjøper elbilen ville jeg ikke vurdert en gang å kjøpe uten varmepumpe. Varmepumpa gir noe bedre rekkevidde på vinteren. Varmepumpen hjelper bare på rekkevidden på lengre turer. Den utnytter spillvarme fra el-motoren for å hjelpe varmeapparatet i bilen, men ved småturer blir aldri motoren så varm at det har noen effekt. Ved dagpendling opp mot max rekkevidde kan den gi noen km ekstra. Lenke til kommentar
Hamsemann Skrevet 4. september 2015 Forfatter Del Skrevet 4. september 2015 Takk for mange gode svar her! Når man snakker om lademulighet hjemme, vil det da si at jeg må få innstalert et annlegg? eller holder det med stikkontakt? Blir faktisk jeg som må bruke bil nr 2 da Bilen vi har nå er Kona sin firma bil:P hehe Bruker bil kanskje 2-3 ganger i uka, så virker jo som om det skulle gå greit.. eneste jeg bekjymrer meg for er kostnader med å innstalere alt hjemme.. det høres ganske dyrt ut.. Og det jeg leser rundt på nettet gjør meg ikke akkurat mindre bekjymret.. Snakker om kostnader på 40 tusen for å innstalere lading.. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Du kan fint bruke vanlig stikkontakt til å lade bilen, men kontakta bør være på eigen kurs. Det vil også være fornuftig å få ein elektrikar til å sjekke både kontakta og el-systemet forøvrig, men det er ikkje heilt nødvendig. Du vil nok også fort merke at det hadde vært greit med ein ladestasjon heime då dette er veldig lettvindt, krever lite vedlikehold og går raskare enn å lade gjennom vanlig stikkontakt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Hvor gammelt er det elektriske anlegget ditt? Hvilken sikring har du på kursen som dekker garasjen? Hvor mye annet enn stikket i garasjen forsynes av den kursen? Husk at du, når du lader elbil, får en jevn høy belastning på kursen over mange timer, slik at svakt dimesjonerte anlegg vil gi brannfare. En egen ladestasjon, med ny sikring og ledninger, installert av elektriker er den beste, men dyreste, veien å gå. Da får du noe slikt i garasjen: http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2. Hvilken modell du kan bruke kan din elektriker si mer om etter å ha sjekket anlegget i huset ditt. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Hvis du ikke skal kjøre MYE, så kommer du neppe til å spare inn innkjøpskostnaden til en elbil, eller en annen nybil for den saks skyld. Hvis du MÅ ha en ny Golf, og ikke pendler gjennom bomring med den, så hadde jeg lett kjøpt en GTE. Det beste fra to verdener, og du bruker fortsatt ikke bensin på småturer. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 (endret) Jeg var å prøvekjørte Audi A3 e-tron. Anbefales for kjøreglede. Smilte fælt når jeg kom tilbake til selgeren Endret 5. september 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Hovedforskjellene mellom A3 e-tron og Golf GTE er image, og pris for ekstrautstyr (pluss at Golfen har mer utstyr som standard). Jeg har hatt en 2012 A3 TFSI tidligere, men mellom disse hadde jeg nok tatt GTE. Hvor mye man "sparer" på elbil sammenlignet med bensinbil (eller diesel) kommer an på hvordan den brukes. For vår del, med 40 km pendling hver dag, ville forbruket av bensin vært ca 0,8 liter pr mil (småkjøring/kaldstart), eller drivstoffkostnader på ca 12 kr pr mil, eller ca 50 kr pr dag, eller ca 250 kr pr uke. Normalt lader vi ca 2 ganger pr uke, alltid hjemme i garasjen, og det koster (avhengig av strømprisen) ca 10 kr for "full tank", dvs ca 20 kr pr uke. Med 48 arbeidsuker i året blir drivstoffkostnadene ca 12000 for bensinbilen og ca 1000 for elbilen. Jo lenger man pendler, jo større blir besparelsen. For de som kan lade på offentlige ladeplasser eller på jobben blir forskjellen enda større. Dersom man passerer bomringen i Oslo, "sparer" man ytterligere 28,80 (inkl rabatt) pr passering, ca 7000 pr år med en passering, og 14000 med 2 passeringer (dersom man bor på ene siden av bomringen, og jobber på den andre, får man naturligvis 2 passeringer pr dag). Årsavgiften reduseres fra 3060 til 435. I tillegg kommer man fortere frem der man kan kjøre i kollektivfeltet. Når det er sagt, er det vanskelig å greie seg med kun elbil. Vi har valgt å ha en bensinbil i tillegg, men vurderer å selge denne, og bruke leiebil når vi har behov som ikke dekkes av elbilen. Lenke til kommentar
Elbilgrossisten Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Hei! Hvis du først skal oppgradere det elektriske anlegget så ville jeg anbefalt en ladestasjon (mer sikker og hurtigere lading) eller eventuelt et CEE-kontakt. Nye forskrifter gjør at nye schukokontakter kan maksimalt sikres med 10A, noe som vil begrense ladinghastigheten. Det er verdt å nevne at en VW e-Golf har en ombordlader på maks 3,6kW (16A). Likevel vil det være lurt å kunne legge opp til så høy strømstyrke du får tillatelse for når du først oppgraderer. Kostnadene knyttet til å oppgradere el-anlegget er en liten sum kontra den sikkerheten den gir. Samtidig er det forskjellige priser på hva et slikt arbeid koster, så det vil lønne seg å høre med flere ulike elektrikere. Derimot er 40 tusen for en slik oppgradering høres ekstremt dyrt ut. Samtidig er det i mange tilfeller ikke nødvendig å oppgradere, da mange finner ut at medfølgende ladekabelen dekker deres daglige behov mer enn nok. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Hovedforskjellene mellom A3 e-tron og Golf GTE er image, og pris for ekstrautstyr (pluss at Golfen har mer utstyr som standard). Jeg har hatt en 2012 A3 TFSI tidligere, men mellom disse hadde jeg nok tatt GTE. .. . Må få lov å være uenig med deg i dette. Det finns mange varianter A3 tfsi i 2012 og jeg vet ikke hva slags "du hadde".E-tron A3 2016 leveres p.t kun i ustyrsvariant Ambition og Ambiente med samme motorisering og s-tronic så det er gitt. Jeg var hos en forhandler i sommer (har fremdeles brosjyrene og prislistene liggende). Man trenger egentlig utover dette å ta stilling til teknikkpakke,navipakke og lyspakke. Hvis trådstarter tenker på hybrid bør han absolutt prøve "både" golf gte "og" den mere etter min mening premium og kjøreglade A3 e-tron Sportback. Det er ikke kun image. Lenke til kommentar
Hamsemann Skrevet 5. september 2015 Forfatter Del Skrevet 5. september 2015 Mya bra tilbakemeldinger! Jeg tror jeg kommer til å dra å få prøvekjørt en E-golf.. Dessuten liker jeg tanken på min egen "Stasjon" i garasjen:) Dessuten er vel en GTI veldig mye dyrere? .. Lenke til kommentar
darket Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 hva med en renault zoe? inkludert hjemmelader og montering fra 199k Sett på reklame, bilen ser vel helt kurant ut også Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Det er vel en RELATIVT subjektiv oppfatning. Etter min mening er det kun Tesla og VW som lager elbiler som faktisk ser ut som biler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Dessuten er vel en GTI veldig mye dyrere? .. Jeg tenker på GTE, ikke GTI. GTE er hybrid, med samme drivverk som Audi A3 e-tron. Kan lades, som en el-bil, og kan kjøre noen mil på bare strøm. Koster fra ca 340.000. GTI koster 470.000 ++. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Zoe er noe mindre enn Golf, men her må behovet styre valget. Zoe til startpris er relativt ribbet for utstyr, man må over 230.000 for å få en greit utstyrt bil, og da er Golf ikke langt unna. Ser bedre ut (IMO) og er større. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå