Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Saksomkostninger

Civilix

Anbefalte innlegg

http://www.tek.no/artikler/pirate-bay-blir-blokkert-i-norge/192457

Når jeg leste denne artikkelen var det en ting som fikk meg til å lure veldig.

Rettighetsalliansen går til sak mot norske internettleverandører, saksomkostningene skal betales av fildelingsnettstedene...

Hvordan kan en part som ikke har vært del i saken få regninga?

Er det artikkelforfatter som har misforstått eller er dette slik det fungerer i norsk rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg funderte veldig på dette da jeg skummet gjennom avgjørelsen jeg også, og har ikke noe særlig godt svar. Men innkrevingen blir jo vanskelig som det påpekes her (selv om Lugano-konvensjonen nok kan brukes her, så om de har midler i europa kan det nok løses). Staten dekker i alle fall ikke tapet, det er rettighetshaverne selv som betaler.

Lenke til kommentar

Det heter i åndsverksloven § 56m at tvistelovens ordinære regler om saksomkostninger gjelder, det vil si at det er partene som skal dekke hverandres saksomkostninger. Dette modifiseres gjennom § 56k hvor det heter at en tjenesteyter ikke kan ilegges saksomkostninger i førsteinstans, bare i en ankesak der tjenesteyteren har anket.

Hvem som er motpart i saken er legaldefinert i § 56d som "innehaveren av nettstedet som begjæringen gjelder". De er altså part i saken.

Lenke til kommentar

Det heter i åndsverksloven § 56m at tvistelovens ordinære regler om saksomkostninger gjelder, det vil si at det er partene som skal dekke hverandres saksomkostninger. Dette modifiseres gjennom § 56k hvor det heter at en tjenesteyter ikke kan ilegges saksomkostninger i førsteinstans, bare i en ankesak der tjenesteyteren har anket.

Hvem som er motpart i saken er legaldefinert i § 56d som "innehaveren av nettstedet som begjæringen gjelder". De er altså part i saken.

Blir innehaverne av de ulike nettstedene orientert om rettssaken, og har de i tilfelle rett til å ta del i saken?

Hvis nei, si at Telenor, eller andre ISPer, hadde anket. Si i tillegg at en av partene hadde gjort som i advokatserier ("I'll bury you in paperwork, it will take years of work and legal fees!" - jeg vet ikke engang om dette er mulig i det virkelige liv), og saksomkostningene hadde blitt mangedoblet. Må innehaverne av nettstedene likevel betale, selv om det verken er de som saksøker eller anker?

Lenke til kommentar

Innehaverne blir forsøkt orientert - det følger av kjennelsen at retten forsøkte å spore opp innehaverne, men at det viste seg umulig. Åndsverksloven § 56e åpner for at saken kan fremmes uten innehavers uttalelse hvis det viser seg at innehaver er ukjent eller har ukjent adresse. De har rett og plikt til å delta i saken.

Hvis Telenor hadde anket ville ankesaken stått mellom Telenor og innehaverne på den ene siden, og rettighetshaverne på den andre siden. Det følger av tvisteloven § 20-6 at der det er flere parter på samme side skal sakskostnader fastsettes særskilt i forhold til hver part. Det vil da bli vektlagt i den vurderingen hvem som har påført hvilke kostnader.

Lenke til kommentar

Innehaverne blir forsøkt orientert - det følger av kjennelsen at retten forsøkte å spore opp innehaverne, men at det viste seg umulig. Åndsverksloven § 56e åpner for at saken kan fremmes uten innehavers uttalelse hvis det viser seg at innehaver er ukjent eller har ukjent adresse. De har rett og plikt til å delta i saken.

Hvis Telenor hadde anket ville ankesaken stått mellom Telenor og innehaverne på den ene siden, og rettighetshaverne på den andre siden. Det følger av tvisteloven § 20-6 at der det er flere parter på samme side skal sakskostnader fastsettes særskilt i forhold til hver part. Det vil da bli vektlagt i den vurderingen hvem som har påført hvilke kostnader.

Mange takk.

Lenke til kommentar

Til og med John Christian Elden er skeptisk til denne dommen

http://www.side3.no/teknologi/elden---vi-ville-aldri-akseptert-en-slik-dom-i-utlandet/3423131262.html

Å kreve penger av noen som ikke har fått presentert sine mot argumenter må da være ett brudd på rettssikkerheten

Personlig tror jeg at Oslo Tingrett har skutt seg selv i foten her fordi dommen vil ikke hjelpe OVER HODET med å få slutt på ulovlig nedlastning, en hver som er glup nok til å åpne diskusjon.no i nettleseren sin er også glup nok til å skifte DNS addresse og finne en VPN tvert i mot vil denne dommen gjøre det MYE vanskligere å finne dem som laster ned ulovlig. Nå oppfordrer jeg selvsagt ikke til dette men så enkelt er det faktisk.

Lenke til kommentar

Til og med John Christian Elden er skeptisk til denne dommen

http://www.side3.no/teknologi/elden---vi-ville-aldri-akseptert-en-slik-dom-i-utlandet/3423131262.html

Å kreve penger av noen som ikke har fått presentert sine mot argumenter må da være ett brudd på rettssikkerheten

Personlig tror jeg at Oslo Tingrett har skutt seg selv i foten her fordi dommen vil ikke hjelpe OVER HODET med å få slutt på ulovlig nedlastning, en hver som er glup nok til å åpne diskusjon.no i nettleseren sin er også glup nok til å skifte DNS addresse og finne en VPN tvert i mot vil denne dommen gjøre det MYE vanskligere å finne dem som laster ned ulovlig. Nå oppfordrer jeg selvsagt ikke til dette men så enkelt er det faktisk.

Vi kan ikke legge skylden på Oslo Tingrett her. Her må vi skylde på politikere som i 2013 la inn nye paragrafer i Åndsverksloven som åpner for demme avgjørelsen.

Oslo Tingrett hadde ikke annet valg enn å gi medhold slik som lovverket er utformet.

For de som ikke er kjent med hvordan det er utformet så kan det leses her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2#KAPITTEL_9

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...