JohnnyRubber Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Hei! Har ny hardware liggende som skal inn i PCen, og tenkte i den anledning å oppgradere fra WIN7 til WIN10. Er dette problematisk? Tenkte å bare oppgradere og formatere på gammel hardware, og fortsette konfigurasjonen med ny hardware. Eller vil det fungere å boote med ny hardware og ta hele oppgraderingen da? Harddisk skal altså brukes videre. Takker på forhånd! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Problemet er at du må ha windows 10 aktiverings nøkkel om du skal droppe å oppgradere fra windows 7 eller windows 8.1. Nå trenger du nødvendigvis ikke å installere drivere, før en oppgradering, men du må ha drivere til nettverk for å aktivere tidligere operativsystem og laste ned windows 10. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Er det retail eller oem versjon du har? Lenke til kommentar
JohnnyRubber Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 Yikes! Beklager såpass sent svar. Har vært litt mye på menyen siste uka. Jeg brukte ærlig talt DAZ loader eller lignende for mange herrens år siden, så jeg har verken retail eller oem, dessverre. Hadde ett håp om å kunne slippe kostnaden for nytt OS, og hørte rykter om at pirater kunne få en gratis update til WIN10. Etter litt mer research viser det seg at det ikke kan gjøres slett så enkelt med ny hardware, og jeg kan rett og slett ikke ta meg råd til grisedyr lisens på ett par måneder... VEL VEL Om det mot formoding finnes en løsning der ute setter jeg umåtelig stor pris på all tilbakemelding! Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Du må nok ha betalt for en Win7/Win8.x versjon for å kunne få en gyldig gratis oppdatering til Win10. Men du får oppgradert til Win10 fra en piratversjon av Win7/8.x også, bare at den blir merket som piratkopi. Så skal man få et "tilbud", men for øyeblikket er det "tilbudet" på 2.399 kroner om man ønsker å gjøre Win10 versjonen om til ekte. Og det er bortkastede penger, siden man kun får en OEM versjon for de 2.399 kronene. Da ville jeg heller brukt dem på å kjøpe en fullversjon. Lenke til kommentar
JohnnyRubber Skrevet 15. september 2015 Forfatter Del Skrevet 15. september 2015 Det var det jeg var redd for, ja. Får se om jeg kan sette av noen kroner gjennom de kommende månedene til en fullversjon! Jævlig kjipt å ha helt ny hardware liggende fra mai til november, men det er sånn det blir når man ikke tenker seg helt om! Takk for all tilbakemelding! Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Ja folk glemmer veldig lett det faktum at de gjerne bruker tusenvis av kroner på hardware, men ikke en krone på OS eller software. OS er jo en selvfølge, og om man ikke bruker Linux, eller har en Mac (men der betaler man jo skjorta, så man betaler jo i prinsippet for OS der også) så må man faktisk betale for Windows. Microsoft skulle nok vært litt smartere å hatt en veldig god pris på OEM versjonen hele tiden. Men prisen reflekteres jo i hvilket land man bor, så prisen er vel "fornuftig" her til lands når de ser på snitt inntekter osv. Men det er jo vanligvis ikke de på 40-50 år med kjempe inntekter som kjøper seg en selvbygger pc, det er jo de fra 14 og oppover (sikkert yngre også), de med "minst" penger. Så type 249 kroner hadde vært en pris som hadde gjort slik at de fleste hadde kjøpt en ekte versjon når de bygde seg en pc, og at de hadde råd til å kjøpe en ny utgave om de skulle bytte hovedkort osv senere. For noen slår det selvsagt negativt ut uansett, noen er jo ekstreme, bytter HK og HW hele tiden. Og de kan jo greie å bruke opp en fullversjon også (siden den kun har 10 online og 15 telefon aktiveringer teoretisk sett). Men MS kan ikke ta høyde for de ekstreme, uansett retning. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Komplett selger Windows 7 Home OEM 32-bit til 800kr nå. Kan oppgraderes gratis til Windows 10 Home. OBS: Kan brukes til å installere 64-bit, så lenge man har DVD / ISO. Lisensnøkler til Windows 7 og 8 / 8.1 bryr seg ikke om språk eller arkitektur. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Man kan undres på hvorfor det går an å kjøpe ny pc til 2000,- med Windows inkludert. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Man kan undres på hvorfor det går an å kjøpe ny pc til 2000,- med Windows inkludert. Det finnes Windows-versjoner som ikke koster produsentene en krone. Da er det kun HW-kostnadene som teller. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Man kan undres på hvorfor det går an å kjøpe ny pc til 2000,- med Windows inkludert. Det finnes Windows-versjoner som ikke koster produsentene en krone. Da er det kun HW-kostnadene som teller. Da er det i praksis alle Windows-brukere som subsiderer disse gratis/billig lisensene. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Og det er bortkastede penger, siden man kun får en OEM versjon for de 2.399 kronene. Da ville jeg heller brukt dem på å kjøpe en fullversjon. For 2399,- selger Multicom deg en USB-stick med full-versjon Windows 10 Pro (32- & 64-bit), norsk eller engelsk For 1249,- får du en USB-stick med full-versjon Windows 10 Home (32- & 64-bit), norsk eller engelsk OEM-versjoner på DVD koster 1699,- for Windows 10 Pro og 1199,- for Windows 10 Home. (Bruker bare Multicom som et eksempel her.) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Man kan undres på hvorfor det går an å kjøpe ny pc til 2000,- med Windows inkludert. Det finnes Windows-versjoner som ikke koster produsentene en krone. Da er det kun HW-kostnadene som teller. Da er det i praksis alle Windows-brukere som subsiderer disse gratis/billig lisensene. Hvem er det da som subsidierer ett års gratis oppgradering til Windows 10? Alle som betaler for Office 365 eller Groove Music Pass? Det er ikke sånn at hvis Microsoft fjerner gratisversjonene så vil Windows bli billigere for oss andre, eller vice versa. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Microsoft Tipped To Offer Low-Cost, Bing-Supported Windows 10 Build Hvis du lurer på hvilket operativsystem som nærmest er gratis, men selges kun for billige maskiner\nettbrett. Det er fordi ellers ville android hatt monopol på dette. Hvis du lurer hvorfor microsoft gir bort windows 10, er nok det for å få folk til å oppgradere, da mange har XP eller windows 7 ennå. Og de henter vel pengene andre steder f.eks office, apper man får i store, og online lagring. Lenke til kommentar
Trene Arnholdt Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Jeg kjøpte Windows 7 Pro lisens på ebay for ca 160 kr for ei uke siden. Nå har jeg Windows 10 pro. Det var den billigeste måten jeg fant å få norsk Windows. Det er endel jobb å gå den veien om win 7, men jeg hadde ikke noe imot det. Husk drivere til nettverkskort! 1 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Jeg kjøpte Windows 7 Pro lisens på ebay for ca 160 kr for ei uke siden. Nå har jeg Windows 10 pro. Det var den billigeste måten jeg fant å få norsk Windows. Det er endel jobb å gå den veien om win 7, men jeg hadde ikke noe imot det. Husk drivere til nettverkskort! Eneste problemet er vel at den lisensen trolig er en "falsk" lisens, en MSDN/Technet lisens som ikke er lov å selge. Så blir jo spørsmålet om Win10 installasjonen din blir ugyldig når MS oppdager at Win7 lisensen er ugyldig, eller at det går helt bra. Men ikke føl deg 100% trygg. Microsoft Tipped To Offer Low-Cost, Bing-Supported Windows 10 Build Hvis du lurer på hvilket operativsystem som nærmest er gratis, men selges kun for billige maskiner\nettbrett. Det er fordi ellers ville android hatt monopol på dette. Hvis du lurer hvorfor microsoft gir bort windows 10, er nok det for å få folk til å oppgradere, da mange har XP eller windows 7 ennå. Og de henter vel pengene andre steder f.eks office, apper man får i store, og online lagring. Du vet vel at privatkunder som deg og meg, bare er promiller av det totale salget til Microsoft? Det er på bedriftsmarkedet de tjener de store pengene, for der må bedriftene kjøpe riktig antall lisenser i forhold til antall pcer de har, både på Windows, Office og andre Microsoft produkter. Så kommer spill avdelingen inn, så kommer skytjenester, som Azure og Office365. Så kommer MSDN kontor for utviklere osv. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Ja, så over for oss, så tviler jeg microsoft bryr seg veldig om enkeltpersoner piratkopier eller kjøper en piratkopi en skjeldent gang. Det taper kanskje par miliarder på det på verdensbasis da ofte lavkostland særlig er problemet større. Tror det var snakk om inside versjon som man prøve gratis skulle bli mulig å være tester på livstid men mulig microsoft gikk bort fra den løsningen, og heller gjør det slik at de som kjører piratperson eller ikke aktivert windows lisens, ikke får gratis windows 10 oppgradering alikevell. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Ja, så over for oss, så tviler jeg microsoft bryr seg veldig om enkeltpersoner piratkopier eller kjøper en piratkopi en skjeldent gang. Det taper kanskje par miliarder på det på verdensbasis da ofte lavkostland særlig er problemet større. Tror det var snakk om inside versjon som man prøve gratis skulle bli mulig å være tester på livstid men mulig microsoft gikk bort fra den løsningen, og heller gjør det slik at de som kjører piratperson eller ikke aktivert windows lisens, ikke får gratis windows 10 oppgradering alikevell. De bryr seg veldig om at privatpersoner kjøper piratkopier jo, for når du kjøper en piratkopi, er det ikke sikkert du vet du kjøper en piratkopi, og så når nøkkelen blir svartelistet og kopien din markert som piratkopi, så klager man på Microsoft og hvor talentløse de er osv, så MS får masse negativ PR fra folk som har kjøpt piratkopier, når de ikke vet at det er en piratkopi de har kjøpt. I tillegg stammer ofte slike piratkopier fra kontoer som er kjøpt med stjålne kredittkort osv, så man er offer for kriminelle, som igjen har ofre, de som har blitt frastjålet kortet sitt, banken, forsikringsselskapet osv osv. Så kjøp og og salg at piratkopier er MS veldig opptatt av. At folk brukte type loader osv på Win7 og andre "smutthull" er nok Microsoft mindre interessert i, så lenge disse ikke blir brukt på pcer som selges med "ekte" Windows. Og det er ikke bare et "par" milliarder de taper på piratkopiering. F.eks så kjører vel ca 50-60% av alle pcene i Kina piratkopier av Windows. Samme med land som India osv. Hadde Microsoft fått betaling for alle pcer i verden som kjører Microsoft programvare, hadde Apple vært et lite selskap i verdi. Tapet ligger nok i hundre milliarder klassen per år tenker jeg. Eller i alle fall per gang det kommer en ny Windows/Office versjon. Lenke til kommentar
Trene Arnholdt Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Jeg kjøpte Windows 7 Pro lisens på ebay for ca 160 kr for ei uke siden. Nå har jeg Windows 10 pro. Det var den billigeste måten jeg fant å få norsk Windows. Det er endel jobb å gå den veien om win 7, men jeg hadde ikke noe imot det. Husk drivere til nettverkskort! Eneste problemet er vel at den lisensen trolig er en "falsk" lisens, en MSDN/Technet lisens som ikke er lov å selge. Så blir jo spørsmålet om Win10 installasjonen din blir ugyldig når MS oppdager at Win7 lisensen er ugyldig, eller at det går helt bra. Men ikke føl deg 100% trygg. Det skal også sies at jeg fikk tilsendt orginalt klistremerke pr post fra Tyskland. Dette var en "Top Seller" med rundt 98% positive feedback. Gjenstår å se om det er en "falsk" lisens over tid, men det er ikke verdens undergang med de 160 kronene uansett.. Da får jeg finne på noe annet lurt bare, men jeg har trua her altså!.. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Fikk du et klistremerke og det sto OEM COA eller bare COA eller CO, så er den hentet fra en pc, trolig en kassert bedrifts pc, og disse lisensene er lov til å selge videre, etter en dom i EU. Så da går det nok bra skal du se... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå