John-B Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 (endret) Kjøpte en SSD for 1 år siden som både Windows og BIoS nå sier er i ferd med å dø. S.M.A.R.T rapporterer 1% lifetime igjen på den.(Disken fungerer helt fint, og jeg har en mistanke om at det er falsk alarm, men jeg ønsker ikke å leve i usikkerhet, og ønsker heller ikke å bli plaget med disse feilmeldingene.) Siden det helt åpenbart er registrert feil på disken (SMART bekrefter jo det) må den jo byttes. Jeg spurte om de kunne sende meg erstatningsdisken først, slik at jeg kan klone disken min, for deretter å returnere den defekte disken. Dette gjør det enklere med tanke på sending også, siden de da kan bare legge ved en returseddel. Fikk beskjed om at det ikke var mulig, de måtte få disken først og sjekke den for feil. Sier ikke loven noe om at ved reklamasjon så skal ikke det være "til vesentlig ulempe" for forbruker? Jeg mener at det er en stor ulempe for meg, siden jeg må kjøpe en annen disk for å ta backup, eventuelt bli ukesvis uten harddisk (og dermed PC), når butikken særdeles enkelt kan unngå dette uten at det er til "vesentlig ulempe" for de. Verdien på disken er uansett så lav at det neppe lønner seg for de å reparere den (de får nok uansett erstattet den hos produsenten). Jeg hadde hatt mer forståelse for dette om det var en mer generell feil, som kunne skyldes andre forhold hos meg (SATA-kontroller, hovedkort, etc). Men i dette tilfellet er det jo disken SELV som rapporterer om feilen, så det er jo utvilsomt noe feil på selve disken. Endret 3. september 2015 av John-B Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Det er nok mer opp til butikken du kjøpte disken av, enn lovbestemt. Hva med å høre med butikken om det kan la seg ordne? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 (endret) Kan ikke du høre om dere kan lage en avtale der du kjøper en ny disk tilsvarende til den du har, så kan de eventuelt kredittere deg kjøpesummen når de finner feilen? Det hadde jo vært et godt kompromiss. Kan også her være en god idè å legge ved en screenshot av S.M.A.R.T statusen for den aktuelle disken. Endret 3. september 2015 av Mr. A Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Forhandler har rett til få konstatert at det er en feil ved gjenstanden ved egne undersøkelser, for eksempel ved at de får en uttalelse fra et verksted. Det er for å avdekke om det faktisk er en mangel ved gjenstanden. Det er underlig hvor mange som tror det er noe feil når det ikke er det. Jeg skjønner at du vet hva du holder på med, og det virker sannsynlig at det er en feil med harddisken din. Men ettersom det finnes mange som ser feil og mangler der det ikke er det, ville det vært et betydelig tap (og en betydelig ulempe) for forhandleren å ha som policy at man bytter først og sjekker etterpå. Da hadde de sittet med mye brukt utstyr de aldri får solgt. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Noen S.M.A.R.T. verktøy viser ikke riktig status i henhold til produsenten av disken , sjekk derfor om produsenten har et eget verktøy som du kan bruke og sjekk da S.M.A.R.T status. Lenke til kommentar
Drakesel Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Høres veldig rart ut da, SSD har vanvittige IOPs, pluss at det er høy feilmargin på det. Selvfølgelig kan det hende at flash celler feiler, men på en SSD, selv av vanlig kaliber skal det mye til. Uansett, det kan skje, og jeg vet at SSDer feiler, så ikke vær redd. Problemet er nok bare om innholdet på SSDn, og der det ikke noe som kan redde deg. Er det innhold som er viktig, har du en backup, hvis ikke er det synd for deg . Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå